Kippenvet en zonnebloemolie
Oude dieselmotoren lopen op vrijwel alles waar olie in zit, van kippenvet tot notenolie. Met enige regelmaat valt in de krant te lezen hoe mensen de tank van hun dieselauto volgooien met de raarste brandstoffen. De auto rijdt erop en je bent goedkoop af, zo is doorgaans de teneur. Neem kippenverwerker Polskamp op de Veluwe. Zijn diesels rijden op geraffineerd kippenvet. Of Mercedes-fan Roland Dudink, die zijn oude diesel uit 1975 volgooit met flessen zonnebloemolie van de Aldi. Dat laatste hoef je met de meeste moderne diesels overigens niet te proberen, zegt Peter Jansen van TNO. De motor staat veel te nauwkeurig afgesteld op specifieke eigenschappen van pompdiesel. En dat geldt al helemaal voor de nieuwste commonrail diesels, die werken met directe inspuiting.
Oudere diesels rijden vaak wel door als je er willekeurige oliehoudende producten ingooit. Maar niet lang, na ettelijke duizenden kilometers gaan er mankementen optreden: slangetjes gaan kapot, er ontstaat aanslag op motoronderdelen. En ’s winters willen ze vaak niet starten doordat de brandstof te stroperig is. Als je per se iets alternatiefs in je diesel wilt gooien, gebruik dan zonnebloem- of koolzaadolie, adviseert Jansen. ‘Olijfolie geeft veel meer problemen. Het is zuurder en polemeriseert eerder waardoor een kunststof laagje op de kleppen en pompen ontstaat.’
Overigens liet de uitvinder van de diesel – de Duitser Rudolf Diesel – zijn eerste experimentele auto’s eind negentiende eeuw op notenolie rijden. Hij kon het zich veroorloven, want de wrakke prototypes van die tijd maakten nauwelijks kilometers.
Bron : Intermediair
http://www.intermediair.nl/index.shtml? ... p?id=79140