Inbouw 1400 5 bak

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Willem de Zwijger

Bericht: # 38681Bericht Willem de Zwijger »

Op 2004-06-04 10:25, schreef brecht:
ksie daar op die foto's een dubbele fan achetr een grotere radiator. Wa's da? zelf geknutseld?
Ja, een extra fan erin (R4), de andere iets opzij gezet. De extra fan zit iets verder van de radiator af omdat ze overlappen. Geknutseld met beukenhout.
Ik heb net een relais gekocht om de stroom door het thermocontact te beperken (tip van mijn collega: zet dan een diode over de contacten die de spoel van het relais sturen tegen de stroom in om inductie spanningen bij afschakelen op het thermocontact te vermijden).
De radiator is gewoon van een R4. Ik heb trouwens twee draadjes gemaakt waarmee ik het thermocontact kan overbruggen als het kaduuk gaat, die moet ik altijd nog eens aansluiten op een schakelaar op het dashboard.
Dit dubbele fan project heb ik gedaan na een vakantie die door Zwitserland voerde, U raadt al waarom.
Willem de Zwijger

Bericht: # 39525Bericht Willem de Zwijger »

Inmiddels de volgende kinderziektes gezien:
1. Na een week zag ik nogal wat olie in de carterbeschermingsplaat. Ik draai hem eraf en zie ... er 2 M8 boutjes los inliggen, kwamen uit de ophanging voor het ophangrubber aan de bak. Daarmee wordt ook de bak dichtgehouden. Van de twee die er nog in zaten zat er 1 vast en 1 halflos. Conclusie: aanhalen is een serieuze zaak.
2. Er zit een benzinelekspoor onder de tankdop. Conclusie: de benzineretourleiding in de ontluchtingsslang is geen succes. Blijkbaar spuit de retourbenzine te hard in de ontluchtinggslang waardoor de boel niet wegkan. Inmiddels ben ik bezig met een constructie waarbij de retourleiding in de veel dikkere vulleiding uitkomt.
3. De motor draait mooi als hij koud is, maar onregelmatig / bokkerig bij lage toeren als hij warm is. Ik verdenk de elektriek. Heeft iemand dit wel eens meegemaakt ?

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Willem de Zwijger op 2004-06-18 12:56 ]</font>
an3s

Bericht: # 39544Bericht an3s »

Wat betreft die retour leiding: Kan je dat ding niet gewoon zo op dat T-stuk zetten dat de retourleiding en het slangetje naar de tank in elkaars verlengde liggen met de ontluchtingsslang op de zij-aansluiting? Het lijkt me sterk dat die peut de bocht om gaat als het niet hoeft.
Remember: A lone amature built the Ark, a whole bunch of professionals built the Titanic.
Willem de Zwijger

Bericht: # 39564Bericht Willem de Zwijger »

Is een slim idee, ga ik doen, even kijken of dat in de praktijk nog een complicatie oplevert.
Dat bokken en onregelmatig lopen heb ik net verholpen: nieuwe bougies en daarna de contacthoek en ontstekingstijdstip afgesteld.
Dat afstellen van de contacthoek gaat heel mooi bij deze, er zit aan de buitenkant van het onstekingshuis een moertje waar je aan kunt draaien waardoor je bij lopende motor kunt verstellen, en met elke beweging van het moertje zie je op de contacthoekmeter (zit op mijn stroboscoop) de waarde veranderen, prachtig.
Het onstekingstijdstip daarna goed gezet. Maar goed dat ik een oranje streep op het vliegwiel had gezet bij 10 graden, want het nul graden groefje (waar ik witte verf in had gesmeerd)valt niet te zien door het luikje in het koppelingshuis bij de juiste afstelling. Bij de 1100 motor van de F6 heb je daar geen last van omdat die bij 3 graden moet staan, en dat gaat, het streepje zit dan goed zichtbaar in het luikje. De 1400 motoren (behalve Alpine) hebben 10 graden en dat valt buiten het luikje.
(Moet ik wel vertellen: ik heb een simpele stroboscoop waarop je niet een knopje hebt om de vervroeging in te stellen.)
Resultaat: hij loopt nu zijdezacht rond, en pakt heel lief op. Kicken.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Willem de Zwijger op 2004-06-19 18:15 ]</font>
Goof

Bericht: # 39568Bericht Goof »

Precies, op die restourleiding een Y-koppeling zetten. Dacht dat je dat ook gedaan had. Een T-stuk is wat dat betreft idd minder
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
Willem de Zwijger

Bericht: # 39638Bericht Willem de Zwijger »

Ik heb de slangetjes op het T-stukje omgepoold zodat de benzineretour in een rechte lijn de ontluchtinggslang vanaf de tank inspuit, en de eerste resultaten zijn vlekkeloos. Ik heb de tank volgegooid en er 140 mee gereden, dat lijkt me ongeveer de zwaarste belasting omdat de damp in de ontluchtingsslang dan niet altijd communiceert met de damp in de vulleiding en er drukpulsaties kunnen komen door het klotsen.
Willem de Zwijger

Bericht: # 40357Bericht Willem de Zwijger »

Nou, morgen gaat hij er echt aan geloven: met 2 grown-ups, 2 pubers, volgepakt met een vouwwagen erachter naar de Dordogne.
De benzineretour werkt prima, alleen staat de benzinemeter soms enorm te wapperen, ik heb het idee dat die retourbenzine er iets mee te maken heeft, maar ik weet nog niet wat.
Verder heb ik nog een kleine modificatie gedaan: er liep olie in mijn mooie K&N luchtfilter. De leiding van luchtfilter naar carb loopt iets omhoog, en er komt olie in via een aansluiting op de carterontluchting. Ik denk dat die olie een beetje tegen de wand van de leiding slaat en naar beneden zakt, ik denk dat dat alleen kan als de motor niet loopt omdat de oliedamp normaal meegezogen wordt.
Om dit de kop in te drukken heb ik in die pijp van het luchtfilter naar de carb een dammetje gemaakt uit alu om de olie te stoppen, en vervolgens een gaatje gemaakt, een tule erop gesoldeerd waarop een zuigslangetje zit wat op de carb uitkomt. In dat slangetje heb ik een restrictie gestopt (die normaal in het carterdampafzuigslangetje van de 1100 motor zit), en dit dient als een afzuigertje bij de tandarts de olie voor het dammetje weg te slurpen.
Nou, ik ben een paar weekjes weg, benieuwd hoe de bolide zich houdt.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Willem de Zwijger op 2004-07-10 10:01 ]</font>
Willem de Zwijger

Bericht: # 41287Bericht Willem de Zwijger »

Nou, we zijn weer terug met de bolide. Het extra motorvermogen in combinatie met de 5-bak is goddelijk als je onder Parijs op de berghellingen terechtkomt. Je moet trouwens in Frankrijk ook al blij zijn al je nog 1 R4 op de snelweg ziet, blijkbaar blijven ze er dicht mee bij huis.
De temperatuurhuishouding werkte ook uitstekend, nooit een rood lampje gezien, en de dubbele fan doet prima werk in de Parijse file.
Toch nog een vervelend probleem: op de terugweg bleek er ineens olie te lekken. Of het de krukasafdichting is of de nokkenas weet ik nog niet, maar ik heb een een litertje in moeten gooien, en als je stilstaat liggen er druppels onder. Dit olieverlies treedt vooral op als ik op vol vermogen op de hellingen rij. Vanaf Parijs terug naar huis was het nog maar heel weinig. Ik heb het gevoel dat de motor niet best kan tegen lange tijd vol vermogen leveren, de carterdruk zal dan misschien oplopen waardoor olie langs de afdichtingen geperst wordt.
Heeft iemand ooit eerder zoiets gezien ?
Of heb ik er niet de goede afdichtingen ingestopt ? Ik had er 1100 afdichten ingestopt, pasten precies, dus lijkt me sterk dat ze niet goed zijn.
Willem de Zwijger

Bericht: # 42207Bericht Willem de Zwijger »

Nog even over de benzineretour: een onverwacht bijeffect van de benzineretour in de ontluchtingsslang is dat je met tanken vaak eerst een flats benzine naar buiten krijgt voordat de lekker kunt doortanken. Dit moet wel haast liggen aan het misbruiken van de ontluchtingsslang, en mijn theorie is als volgt: De onluchtingsslang loopt een stuk horizontaal, en daar blijft vloeibare benzine in staan. Als je nu gaat tanken duwt de benzinedamp die weg moet de benzine uit de ontluchtingsslang naar buiten, en die loopt dan over je sandalen.
Ik was al bezig met een aansluitnippel in de vulslang, daar ga ik de benzineretour op zetten.
Plaats reactie