Meer prik uit 1108cc

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
Jan-Geert
Berichten: 993
Lid geworden op: za mar 16, 2002 2:00 am
Locatie: Waskemeer
Contacteer:

Bericht: # 41844Bericht Jan-Geert »

In mijn f4 zit een 1108cc motor , toch wil ik ietsje meer power (wie niet) ,is de 1108 nog wat te kietelen? zoiets van K&N filter of iets dergelijks , dacht zelf aan ander spruitstuk en carb., later kan er wel eens een 1.4 in maar dit blokje heeft nog maar 124000 ervaring

gr jg
Gebruikersavatar
Voormalig Steunpunt NO
Berichten: 1091
Lid geworden op: zo apr 28, 2002 2:00 am
Locatie: Weerdinge (Emmen)

Bericht: # 41864Bericht Voormalig Steunpunt NO »

Hé JG, weer terug uit de Ardennen?
Jouw vraag: Het meeste rendement heb je als je de tamme nokkenas van de 1100 van de GTL vervangt door een snellere uit een oud type 5 of een 6 TL. Met een 32 mm carburateur kom je dan al snel op 45-47 PK i.p.v. de standaard 34 PK
ms.dageraad
Berichten: 420
Lid geworden op: do dec 25, 2003 2:00 am
Locatie: Leeuwarden

Bericht: # 41874Bericht ms.dageraad »

Klinkt goed! Wat neemt ie dan?
efsix
Berichten: 51
Lid geworden op: wo feb 19, 2003 2:00 am

Bericht: # 42862Bericht efsix »

Ben net terug uit la France heb 3800 km afgelegd en niet alleen over vlakke wegen die ik in Friesland gewend ben.Heb ook heuveltjes genomen wan 10-12 % en één van 16% toen ik van JG las van meer vermogen dacht ik, dit is ook iets voor mij.Vraag wie heeft een nokken as en een caburateur?
blije vier rijder
Gebruikersavatar
Goof
Berichten: 1782
Lid geworden op: wo jan 09, 2002 2:00 am
Locatie: N 51 15.32, E 5 33.206

Bericht: # 42869Bericht Goof »

Kop van een alpine erop en je bent ook al een heel eind, maar ja, dan zit je weer met die verrekte stuurstang te kijken...
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 42963Bericht Willem de Zwijger »

Als je zover bent dat je er een andere nokkenas in wilt zetten zou ik zeggen: laat die hete nokkenas gewoon in het R5 blok zitten, trek je R4 blok eruit en zet het R5 blok in de plaats. Vervang gelijk de afdichtingen op krukas en nokkenas, en je kunt weer jaren mee.
Overigens zou je Franckie eens kunnen vragen, die had een paar jaar geleden een 1100 blok waarvan hij claimde dat het 55 pk leverde, is wel een tijd geleden maar je weet maar nooit.
Cas
Berichten: 19
Lid geworden op: wo jul 02, 2003 2:00 am
Locatie: maastricht

Bericht: # 47770Bericht Cas »

Zou je met alleen een andere luchtfilter en/of uitlaat een merkbaar vermogen-winst kunnen boeken?
Er zit een 1108 in mijn f6, welke specificaties moet zo'n luchtfilter en/of uitlaat hebben?

Hij doet het prima maar net iets beter is altijd fijn :D
Gebruikersavatar
jbeekmann
Berichten: 2169
Lid geworden op: ma jan 21, 2002 2:00 am
Locatie: Bussum

Bericht: # 47772Bericht jbeekmann »

Zet er een open filter op, een 32 mm en ga aan het expirimenteren met grotere sproeiers. Vooral dit laatste is nodig aangezien je met meer lucht meer benz nodig hebt. Hoeveel weet ik niet, dat zal afhangen van het filter dat je erop schroeft.
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Gebruikersavatar
jbeekmann
Berichten: 2169
Lid geworden op: ma jan 21, 2002 2:00 am
Locatie: Bussum

Bericht: # 47773Bericht jbeekmann »

je kan tegenwoordig trouwens ook spaghetti-spruitstukken kopen. Ze claimen dat je hiermee een vermogenswinst van 5 pk hebt.
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Gebruikersavatar
Renault Classique
Berichten: 384
Lid geworden op: wo apr 30, 2003 2:00 am
Locatie: Willemstad Curacao

Bericht: # 47800Bericht Renault Classique »

En waar zijn die italiaans getinte uitlaatspruitstukken dan precies te koop?
Want een beetje meer 'pepperoni' zou ik toch ook wel graag in de 4tjes willen.
Alpine-Ad
Berichten: 49
Lid geworden op: do aug 28, 2003 2:00 am
Locatie: Nijmegen

Bericht: # 47861Bericht Alpine-Ad »

je kunt ook vragen of de clubwinkel nog 1108-blokjes met de snelle nokkenas heeft liggen; daar hadden ze er een paar jaar geleden een redelijk aantal van. Overigens ben ik niet echt onder de indruk van zo'n blok (ik heb er zelf een in mijn "gewone" auto liggen), hoewel de topsnelheid wel duidelijk makkelijker bereikt wordt en ook hoger ligt dan bij een standaard 1108-blok. Wil je dat er uithalen moet je inderdaad een open luchtfilter monteren, anders knijpt de luchttoevoer hem boven de 3500 toeren zwaar af. Brandstofverbruik overigens met "normaal" rijden tussen 1 op 15 en 1 op 17 (met retronics ontsteking en koperen bougiekabels welteverstaan); op lange afstanden in Frankrijk is 1 op 18-19 ook al genoteerd. Sukses!
Gebruikersavatar
cees en jantine
Berichten: 814
Lid geworden op: wo mar 05, 2003 2:00 am
Locatie: papendrecht

Bericht: # 47863Bericht cees en jantine »

voor een spruitstuk check deze ff
is zelf gemaakt.
http://www.renault-tuning.com/viewtopic ... &start=150
De fiets is ook heel gezond...heb een Fiat 850 gekocht
Gebruikersavatar
Renault Classique
Berichten: 384
Lid geworden op: wo apr 30, 2003 2:00 am
Locatie: Willemstad Curacao

Bericht: # 47887Bericht Renault Classique »

Mooi laswerk! Maar ook erg veel werk. Voor wat meer pit ga ik toch eerst maar eens wat doen met andere nokkenas en carburatie......
Gebruikersavatar
jbeekmann
Berichten: 2169
Lid geworden op: ma jan 21, 2002 2:00 am
Locatie: Bussum

Bericht: # 47907Bericht jbeekmann »

die spaghetti heb ik in diverse klassiekerbladen zien staan een aantal maanden geleden bij de nieuwtjes-rubrieken. Komt uit Engeland geloof ik. Kost wel een hoop knaken.
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Gebruikersavatar
Lambo
Berichten: 24
Lid geworden op: ma mar 03, 2003 2:00 am
Locatie: Drenthe

Bericht: # 48109Bericht Lambo »

Heb liggen een tweetraps WEBER carburateur 32DIR100 + in en uit spruitstuk+ luchtfilter.
Afkomstig van een R5 type 1.

Voordat er mensen gaan reageren met, van dat past niet ivm stuurstang.
Deze is zo aangepast dat het zo, zonder problemen in een R4 past.
Heb hem onlangs uit een R4F6 gehaald.

Mail voor info + evt. foto
Plaats reactie