Remvloeistof in koelwater

Storing met onbekende oorzaak? Stel hier je vraag! Verder alles over het afstellen van de motor

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Ron

Bericht: # 41715Bericht Ron »

Nee, dat is niet spontaan gebeurd, maar ik lees ergens een tip voor piepende waterpompen. Zeggen dat je een lepel remvloeistof in je koelwater moet gooien.
DOT3 of DOT4. DOT5 schijnt niet op te lossen.
Nou weet ik niet veel van remvloeistof, maar ik weet wel dat het agressieve rotzooi is en erg hygroscopisch.
Kan iemand verklaren of dit echt een goede tip is? Ik vind het maar dubieus.
jbeekmann

Bericht: # 41718Bericht jbeekmann »

?? Nog nooit van gehoord! Wat heb je er nu als koelvloeistof inzitten?
Echte koelvloeistof heeft als basis gedemineraliseerd water en bevat additieven zoals anticorrosiemiddelen, antischuimmiddelen, antivries en... smeermiddelen! Die laatste zorgen ervoor dat het lager van de pomp en de afdichtingen soepel blijven. Deze additieven worden 'verbruikt' en je zou eigenlijk elke twee jaar moeten verversen. Probeer dat eens, misschien heb je het probleem dan al opgelost.
Haal dit wel bij de automaterialenzaak. Gamma-spul is niet zo sjiek en zou wel eens alleen antivries kunnen bevatten.
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Ron

Bericht: # 41755Bericht Ron »

Ik heb zelf het probleem niet. Ik las het ergens op een MG-site. Een waterpomp is een waterpomp. Gesloten koelsysteem of niet. Daar hadden ze die tip, maar ik ga hem niet gebruiken.
Ron

Bericht: # 41756Bericht Ron »

Overigens haal ik koelvloeistof altijd bij het Kruidvat.
1,35 euro de liter. Geen problemen mee gehad.
Plaats reactie