Traverse verwijderen (Koppeling vervangen)

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
holder
Berichten: 120
Lid geworden op: ma jan 21, 2002 2:00 am
Locatie: Delft
Contacteer:

Bericht: # 40057Bericht holder »

Vandaag geprobeerd de koppeling te vervangen. Voorwielen, motorkap en radiateur verwijderd. Stuurstang, bovenste
kogel van de fusee losgemaakt. Remklauwen eraf. Aandrijfassen uit de versnellingsbak getrokken.
En toen wilde ik de versnellingbak naar beneden kantelen om hem van het koppelingsunit af te kunnen trekken. Maar dan moest eerst nog de buisvormige traverse gedemonteerd! Toch???
Mij lukt het niet. Die twee bouten gaan misschien net, maar die twee gladde sluitringen kunnen niet volledig eruit. Die worden (sterisch) gehinderd.
Weet iemand hoe ik het nu voor elkaar kan krijgen?
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Bericht: # 40058Bericht R4F6GTX Automaat »

Het past op de mm nauwkeurig om de bak een kwart slag te draaien en dus daar te laten liggen om zo de koppeling te vervangen.
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Gebruikersavatar
jbeekmann
Berichten: 2169
Lid geworden op: ma jan 21, 2002 2:00 am
Locatie: Bussum

Bericht: # 40066Bericht jbeekmann »

zie e-mail...
De traverse heeft geen gaten maar inhammen. Je kunt m dus wegschuiven na het losdraaien van de moeren.
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
holder
Berichten: 120
Lid geworden op: ma jan 21, 2002 2:00 am
Locatie: Delft
Contacteer:

Bericht: # 40070Bericht holder »

Bedankt heren. Heb alle schroeven aan de voorkant van de versnellingsbak eraf. Maar aan de achterkant zit er ook nog een paar. En eentje daarvan kom ik gewoon niet bij. Dus dat op de traverse laten steunen gaat niet lukken.
Dan toch maar die buis eruit. Moet ik vervolgens de motorsteunen volledig losmaken? Of aan beide kanten een schroefje laten zitten om te kunnen kantelen? Want anders weet ik niet hoe ik hem moet houden.
Gebruikersavatar
Boerammetje
Berichten: 1534
Lid geworden op: vr jan 25, 2002 2:00 am
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht: # 40075Bericht Boerammetje »

Ik weet het natuurlijk allemaal niet hoor, maar ik heb de motor + bak bij het vervangen van de koppeling gewoon wat omhoog gekrikt... Dus assen uit de bak, radiator & stuurhuis los, en motorsteunen los draaien, krik onder de bak en dan ging dat gewoon...
holder
Berichten: 120
Lid geworden op: ma jan 21, 2002 2:00 am
Locatie: Delft
Contacteer:

Bericht: # 41099Bericht holder »

Uiteindelijk ook met twee krikken èn veel gepiel het karwei geklaard. Niet in 3 uren, zoals enkele helden... Wel in 3 dagen... verspreid over 3 weken... Tja, je moet de tijd er ook nog eens voor vinden. Hoe dan ook...Ik vind het zelf wel een major event.. De koppeling vervangen... Is toch net een ietsje grotere klus dan een bougietje vervangen. Zo leer je nog eens wat. Maar goed... Vielen Dank aan An3s, Jbeekman en Hans de Heer voor de tips and tricks..
Plaats reactie