Koppeling vervangen

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Willem de Zwijger

Bericht: # 36163Bericht Willem de Zwijger »

Nou inderdaad, met de bougies eruit ging dat draaien aan de nokkenaspoeliebout prima. Ik heb cil 1 (en 4) boven gezet en een wit verfpuntje gezet op het vliegwiel ter hoogte van de streepjes in het koppelingshuisgat. By the way, cil 1 hoeft niet op compressie te staan omdat de bougie ook vonkt bij het andere hoogste punt (na de uitlaatslag) merkte ik eens toen ik per ongeluk de stroob op de bougiekabel van cil 4 gezet had).
Anyway, toen het vliegwiel eraf (ging moeilijk, ik denk door borgmiddel) en toen zag ik de afdichting van de krukas, en zag ik wat oliesporen en zo. Na een korte beraadslaging (durf ik dit ?) pakte ik de boormachine, boorde een gaatje, en wrikte wat met een imbussleuteltje, en daar braken gelijk stukjes van de afdichting af, en hij floepte er heel makkelijk uit. Dat afdichtingsmateriaal is dus na een 22 jaar wel gaar. De nieuwe ingesmeerd met vet, voorzichtig geduwd en met een kunststof hamertje en houten latje erin getikt, in een half uurtje gepiept. Trots welde op in mijn hart.
Ik denk: dan nu ook de nokkenasafdichting. Ik kijk eens goed, friemel wat met een ring die plotseling loskomt en kom na langdurig zaklamp koekeloeren tot de onthutsende conclusie: er zit geen kunststof afdichting in, de metalen ring is de afdichting blijkbaar. Heeft iemand ooit eerder naar de nokkenasafdichting van een automatenblok gekeken ? De nokkenaspoeliestomp van dit blok is al heel anders dan wat ik ooit eerder gezien heb, hij komt veel verder naar voren. Daarvoor heb ik een verloopstukje gedraaid op het schattige draaibankje wat ik ooit kocht zonder precies te weten waarvoor ik het nodig had, en vervolgens een 1100 poelie er achterstevoren opgezet. Ook daarbij welde de trots in mijn hart op, het past allemaal mooi en ziet er perfect uit.
Willem de Zwijger

Bericht: # 36235Bericht Willem de Zwijger »

Na rijp beraad heb ik toch maar een nokkenasafdichting geplaatst, de 1100 versie paste exact. Weg met die metalen ring.
Enigszins overmoedig geworden ging ik door met de afdichting van de ingaande as op de versnellingsbak. Ook deze was zo bros als een brosje, en ik had de zwarte rubber restjes er dan ook snel uit. Maarrr... toen bleek er nog een metalen ring te blijven zitten zie aan de onderkant en buitenkant van de afdichting zit in het rubber. Hierbij heb ik tot dusver schroevendraaiers, een spuitbusje -50 (in de hoop op krimp), een fohn (in de hoop op uitzetting van het huis) achter de rug, maar hij geeft zero beweging. Ben ik de eerste met dit probleempje ?
Willem de Zwijger

Bericht: # 36528Bericht Willem de Zwijger »

Op 2004-04-21 17:46, schreef Da-Goof:
Of is het misschien zo dat het vliegwiel er zelfs maar op 1 manier op kan?

<font size=-1>[ ]</font>
Het vliegwiel kan er inderdaad maar op 1 manier op, dus was mijn voorbereiding overbodig. Achteraf stom dat ik dat niet even gecheckt had met het oude vliegwiel, maar goed.
De koppeling zit ook, de kortste naaf naar het vliegwiel toe, het kan wel andersom maar dan draait de plaat niet goed over de bouten waarmee het vliegwiel vastzit.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Willem de Zwijger op 2004-05-01 07:40 ]</font>
Willem de Zwijger

Bericht: # 36779Bericht Willem de Zwijger »

Het monteren van de bak op de motor ging inderdaad niet zonder slag of stoot. Eerst ging het moeiteloos, toen trok ik hem er weer af want ik was nog wat vergeten, en toen wilde hij er niet meer op, de vertanding van de priseas wilde niet in de koppelingsplaat.
Eerst geprobeerd met een schroevendraaier met kleine stukjes tegelijk het vliegwiel te verdraaien, gevolgd door een fase van 'dan maar met geweld', maar met enige angst om de vertandingen zodanig te beschadigen dat het nooit meer zou passen kwam ik op de volgende truc: zet een waterpomptang op de priseas via het gat van de nokkenaspoeli en draai een beetje heen en weer. Toen floepte de as in de koppeling en was het kunstje geklaard.
Plaats reactie