Koppeling vervangen

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Willem de Zwijger

Bericht: # 35963Bericht Willem de Zwijger »

Onze Duitse vriend op http://www.renault4gtl.de/ vertelt hoe hij z'n vingers behoorlijk verstuikt heeft bij het monteren van de versnellingsbak na het monteren van de koppeling. Uiteindelijk heeft hij de bak er van boven af op laten zakken. Is dat echt zo'n k-klus ?
En bij het monteren van de koppeling, kan ik daar iets verkeerd om bij doen ? Ik heb een nieuwe koppeling liggen en ik heb het gevoel dat ik het verkeerd zou kunnen doen. En die stomme Haynes schrijft een vuistdikke bijbel vol met montageaanwijzingen, maar zonder ook maar 1 woord, foto of tekening van de 1100 koppeling. Heeft iemand een ander boek waar het wel in staat ?
Ik heb inmiddels een I-balk met kettingtakeltje en loopkat aan het plafond van de garage hangen, nu nog even de toegang in orde maken, en dan kan over een maandje het grote avontuur beginnen...

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Willem de Zwijger op 2004-04-19 22:20 ]</font>
Goof

Bericht: # 35972Bericht Goof »

Denk dat het wel in de Haynes staat. Kijk maar eens bij de aanvullingen vanaf pagina 220. Dit is tenminste wel zo in de kluwer vraagbaak en dat is voor zover ik weet de NL versie van de Haynes.
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
R4F6GTX Automaat

Bericht: # 35973Bericht R4F6GTX Automaat »

Beide aandrijfassen moeten los, dus voortrein half slopen en assen eruit halen. Motorkap ook eraf. Ook de radiateur en stuurhuis en wat er nog meer in de weg zit. Dan de bak losschroeven en de baksteun aan de voorkant er helemaal af halen. Nu kan je bak net (maar dan ook nét!) een kwart slag draaien en je kunt er de nieuwe koppeling in monteren, compleet met drukgroep etc. In Haynes staat wel met foto's hoe het bij de 845 gedaan moet worden en dat is vrijwel hetzelfde als bij de 1108. Als het een beetje meezit moet het in 2½ uur lukken. Mij is het binnen die tijd niet gelukt en ik begin er niet meer aan. (mijn rug kan niet tegen zolang krom staan)
suc7
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
brecht
Contacteer:

Bericht: # 35979Bericht brecht »

[quote]
En bij het monteren van de koppeling, kan ik daar iets verkeerd om bij doen ? /quote]

Dat kan zeker verkeerd om. Er staat volgens mij zelfs iets verkeerd over in de vraagbaaak ofzo voor details ff aan jasper vragen, want k weet het niet precies meer
Willem de Zwijger

Bericht: # 35988Bericht Willem de Zwijger »

Nog even ter toelichting, ik bouw een R4 koppeling tussen een 1397 automatenblok en een 5 bak, de hele boel ligt los in mijn garage, en ik wil dit klaar hebben voor ik de huidige motor en bak eruit haal, dus ik kan niet bij de demontage leren hoe het hoort te zitten.
Ik heb Jasper gemaild, bedankt.
R4F6GTX Automaat

Bericht: # 35992Bericht R4F6GTX Automaat »

Een automaatblok heeft geen vliegwiel, maar een schijf met de starterkrans erop. (waarop de koppelomvormer bevestigd wordt). Een vliegwiel moet je dus van een andere afhalen. Die van de 1108 is ook goed, is hetzelfde.
brecht
Contacteer:

Bericht: # 35993Bericht brecht »

met Jasper bedoel ik trouwens Jbeekmann (kwnie welke je gemaild hebt?)
jbeekmann

Bericht: # 36011Bericht jbeekmann »

contact gelegd.. :smile:
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Willem de Zwijger

Bericht: # 36055Bericht Willem de Zwijger »

Op 2004-04-20 10:09, schreef R4F6GTX Automaat:
Een automaatblok heeft geen vliegwiel, maar een schijf met de starterkrans erop. (waarop de koppelomvormer bevestigd wordt). Een vliegwiel moet je dus van een andere afhalen. Die van de 1108 is ook goed, is hetzelfde.
Ja, ik heb al een 1100 vliegwiel in de stelling liggen. Nou zit ik ook nog even met het streepje van de onsteking op het vliegwiel, ik kan dat ding nergens vinden op de starterkrans van de automaat, moet die er wel zitten ? Of zittie op de koppelomvormer, die heb ik er afgedraaid en afgevoerd zonder daarop te letten. Om het streepje toch op de goede plek te krijgen zit ik te denken om dat te doen door het vergelijken van de positie van rotortjes van de ontsteking van de 1100 (in de auto) en de 1400 (in de schuur). Eigenlijk stom dat ze dat niet met een paspennetje op de krukas gedaan hebben, nu kan je dat vliegwiel er op 7 manieren opzetten als ik het wel heb.
Goof

Bericht: # 36076Bericht Goof »

Als je je 1e cilinder op compressie zet staat de motor bij mijn weten op het bovenste dode punt en zou het streepje van het vliegwiel dus boven moeten staan.
aangezien dat vliegwiel maar in een paar standen erop te zetten is, zal dat zichzelf wel wijzen denk ik.
Of is het misschien zo dat het vliegwiel er zelfs maar op 1 manier op kan?

If you can't glue it, weld it! If you can't weld it, SCREW IT!!
-------

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Da-Goof op 2004-04-21 17:47 ]</font>
R4F6GTX Automaat

Bericht: # 36080Bericht R4F6GTX Automaat »

Heb je die automaat nog?
Willem de Zwijger

Bericht: # 36106Bericht Willem de Zwijger »

Nee, die automaat heb ik nooit gehad, alleen de motor met die dikke bult op het vliegwiel, en die ligt al een tijdje op de gemeentewerf.

Ja, dat op het bovenste dode punt zetten, hoe doe je zoiets ? Ik heb wel eens gelezen van mensen die een sleutel op de nokkenaspoeli zetten en dan sleuren. Ik heb het wel eens geprobeerd met kleppen stellen, maar ik durfde er niet zo hard aan te gaan hangen, ik was bang dat ik de bout kapot zou draaien. Sindsdien verdraai ik de motor door hem in de versnelling te zetten en te duwen.
Voor een motor in de schuur werkt dat dan weer niet, dus dacht ik de positie van het rotortje op te meten met een gradenboog, dan de motor in de auto zodanig draaien dat het witte streepje te zien is bij de markering op het koppelingshuis, dan ook daarvan te meten hoe de rotor staat, en dan volgens Bartjens uitrekenen hoe het vliegwiel op de 1400 moet.
Goof

Bericht: # 36108Bericht Goof »

Sleutel op de nokkenas poelie is echt het makkelijkst, maar dan moet je natuurlijk wel eerst de bougies eruit draaien, dan heeft ie namelijk geen compressie...
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
jbeekmann

Bericht: # 36122Bericht jbeekmann »

Bovendien kan je dan meteen voelen wanneer cilinder 1 compressie geeft, op het moment dat de compressie niet meer toeneemt staat ie op het BDP. Je kunt er ook gewoon een sateprikker oid insteken, dan zie je het.
Bij de weg kan ik de motor op de nokkenaspoelie ronddraaien met bougies erin. Wel langzaam en de motor 'achteruit' draaien (1108, dan draai je de poeli rechtsom, dus vast, anders heb je die schijf zo in je handen...)
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Le Car
Contacteer:

Bericht: # 36144Bericht Le Car »

Wat ook werkt om het blokje rond te draaien:

Zet een kant op de krik,met wiel vrij.
Zet hem in een versnelling en dan het wiel draaien.
Haal evt de bougies eruit,scheelt ook.

Michiel
Plaats reactie