je hebt gelijk.. vrijdag een hele week pauze en ontspannenOp 2004-03-02 09:32, schreef Bauke:
kijk eerst even naar de datum waarop het bericht geschreven is....
Je werkt te hard, neem een pauze, ontspan, dan ben je weer een stuk helderder.
spatbord vervangen
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
Jazeker, heb het gewoon bij een autoboer op de hoek gehaald, dus geeneens een speciaalzaak ofzo. Is te koop in een pot en kitspuitvorm. Ik vind het lekker spul om mee te werken. Je krijgt het alleen met geen mogelijkheid van je handen, maar het werkt prima. roestbescherming, blijft lekker zacht, dus handig bij steenslag, maargoed, dat wist je waarschijnlijk alOp 2004-03-02 10:28, schreef Da-Goof:
Bestaat dat nog, Bitac?
--Wijlen Rode F6 Combi '86, witte CB 550F '78 en een pipo F6 natte kranten @#*! wagen in de lease---
-
- Berichten: 17
- Lid geworden op: di jan 20, 2004 2:00 am
- Locatie: Delft en Uitwijk
- Contacteer:
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Vandaag heb ik een stuk blik op maat gemaakt (lastig: er moet een vouw in die scherper is dan haaks) aan de wielkastzijde kops erin gelast, aan de carosseriezijde met een felstang omgezet zodatie in theorie gelijk komt te lopen met de buitenkant van de carosserie, en aan de binnenkant met propjes vastgelast kan worden alvorens te solderen.
In theorie dus. In de praktijk schrok ik me wild van de gigantische vervorming die een paar minne puntlasjes veroorzaakten, echt een halve centimeter golven erin. Ik besloot de boel helemaal met tin weer gelijk te maken. Eerst dus 30 bij 10 cm verf eraf geschuurd, met TinIt in gesmeerd en verhit, de bruine zooi eraf vegen. Toen een hele tijd liggen klooien met een brander die bijna leeg was waardoor je eindeloos kon wachten en er nauwelijks tin te smelten was. Toen een nieuwe bus eraan, en het feest kon echt beginnen. Je voelt je net een artiest, vlam op het blik en tegelijk een beetje op de smeertinstaaf totdat je er een klont op kan drukken. Vervolgens heb ik met een plamuurmes het tin uitgesmeerd, voorzichtig met de vlam anders druppelt alles er meteen af. Na een kwartierje had ik het redelijk onder de knie, en ging er nog maar weinig tin op de keien. Ook aan de binnenkant in de spleet tussen carosserie en nieuwe plaat laten lopen, en het voelt nu weer gigantisch stijf aan.
Echt ongelooflijk zoals dat blik op warmte reageert. Als je met de brander op een nog onbehandeld stuk gaat zie je het bewegen alsof het ademt.
Ondertussen de twee spatborden gespoten in Renault 725, een heel aardige kleur als je een rode 4 hebt met originele kleur 705 die door de zon gebleekt is. Morgen kijken of ik die scherpe vouw in de carosserie (de aansluiting met het spatbord) met tin er weer in kan krijgen, ik wil zo weinig mogelijk met plamuur aan de gang.
Hoe ging dat bij jouw Goof met die opzetstukken, ging dat niet als een debiel golven ?
In theorie dus. In de praktijk schrok ik me wild van de gigantische vervorming die een paar minne puntlasjes veroorzaakten, echt een halve centimeter golven erin. Ik besloot de boel helemaal met tin weer gelijk te maken. Eerst dus 30 bij 10 cm verf eraf geschuurd, met TinIt in gesmeerd en verhit, de bruine zooi eraf vegen. Toen een hele tijd liggen klooien met een brander die bijna leeg was waardoor je eindeloos kon wachten en er nauwelijks tin te smelten was. Toen een nieuwe bus eraan, en het feest kon echt beginnen. Je voelt je net een artiest, vlam op het blik en tegelijk een beetje op de smeertinstaaf totdat je er een klont op kan drukken. Vervolgens heb ik met een plamuurmes het tin uitgesmeerd, voorzichtig met de vlam anders druppelt alles er meteen af. Na een kwartierje had ik het redelijk onder de knie, en ging er nog maar weinig tin op de keien. Ook aan de binnenkant in de spleet tussen carosserie en nieuwe plaat laten lopen, en het voelt nu weer gigantisch stijf aan.
Echt ongelooflijk zoals dat blik op warmte reageert. Als je met de brander op een nog onbehandeld stuk gaat zie je het bewegen alsof het ademt.
Ondertussen de twee spatborden gespoten in Renault 725, een heel aardige kleur als je een rode 4 hebt met originele kleur 705 die door de zon gebleekt is. Morgen kijken of ik die scherpe vouw in de carosserie (de aansluiting met het spatbord) met tin er weer in kan krijgen, ik wil zo weinig mogelijk met plamuur aan de gang.
Hoe ging dat bij jouw Goof met die opzetstukken, ging dat niet als een debiel golven ?
Nope, geen enkele schijt golf
te bekennen... was zelf ook enigszins verbaast. Achteraf wel te verklaren, want ik gebruik speciale carroseriedraad in m'n lasapparaat. Is een iets zachtere staalsoort die iets sneller smelt en dus minder hitte veroorzaakt. Hierdoor dus minder snel gaten en golven in je plaatwerk. Last echt geweldig moet ik zeggen.
Overigens is er wel enige verschil tussen ons laswerk, want als ik jouw verhaal zo aanhoor, dan heb je onderaan het zichtbare plaatwerk een rand naar binnen gelast. Logisch dat ie sneller gaat golven, want de afstand tot de eerste vouw erboven is veel groter. minder profilering dus. komt nog bij dat het plaatwerkdeeltje op zich al vrij slap was omdat die rand eraf gerot is en dan is het niet zo moeilijk om zoiets te laten golven met een vlammetje. ik heb eerst het grootste gedeelte weggeslepen en toen veel hoger die dingen weer aan elkaar gepuntlast.

Overigens is er wel enige verschil tussen ons laswerk, want als ik jouw verhaal zo aanhoor, dan heb je onderaan het zichtbare plaatwerk een rand naar binnen gelast. Logisch dat ie sneller gaat golven, want de afstand tot de eerste vouw erboven is veel groter. minder profilering dus. komt nog bij dat het plaatwerkdeeltje op zich al vrij slap was omdat die rand eraf gerot is en dan is het niet zo moeilijk om zoiets te laten golven met een vlammetje. ik heb eerst het grootste gedeelte weggeslepen en toen veel hoger die dingen weer aan elkaar gepuntlast.
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
R4: last but not leased
-------
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Hmm, ja, jij hebt de hele rand weggehaald niet ? Dan is het blik wat minder vormgesloten en kan het wat meer weg zonder ergens anders meteen teruggeduwd te worden (denk ik).
Anyway, Vandaag probeerde ik die scherpe vouw er weer in te krijgen, en ik kwam aardig in de buurt maar op een gegeven moment droop er net zoveel tin weer af als ik erop smeerde, ik kreeg het niet helemaal goed. Toen heb ik de boel met de houtrasp zo vlak mogelijk gevijld, en de vouw zo mooi mogelijk, maar perfect kreeg ik het niet. Een tikkeltje ongeduldig geworden heb ik de polyester plamuur gepakt, de boel dik ingsmeerd, en vlak geschuurd. Dat zag er goed uit, en daarna heb ik de kleine oneffenheden weer met polyesterplamuur gevuld. Morgen weer schuren...
De spatborden zijn gespoten en liggen nu naast m'n cv ketel na te harden, ik wil ze minimaal een dag of 4 laten drogen, want ik ben bang dat ik anders vlekken krijg als het erop regent (heb ik met de bumpers gehad, iemand gelijksoortige ervaring ?)
Anyway, Vandaag probeerde ik die scherpe vouw er weer in te krijgen, en ik kwam aardig in de buurt maar op een gegeven moment droop er net zoveel tin weer af als ik erop smeerde, ik kreeg het niet helemaal goed. Toen heb ik de boel met de houtrasp zo vlak mogelijk gevijld, en de vouw zo mooi mogelijk, maar perfect kreeg ik het niet. Een tikkeltje ongeduldig geworden heb ik de polyester plamuur gepakt, de boel dik ingsmeerd, en vlak geschuurd. Dat zag er goed uit, en daarna heb ik de kleine oneffenheden weer met polyesterplamuur gevuld. Morgen weer schuren...
De spatborden zijn gespoten en liggen nu naast m'n cv ketel na te harden, ik wil ze minimaal een dag of 4 laten drogen, want ik ben bang dat ik anders vlekken krijg als het erop regent (heb ik met de bumpers gehad, iemand gelijksoortige ervaring ?)
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Na enige reflectie kom ik ook tot de conclusie dat de naar binnen gelaste rand de bron van de ellende is. Ik heb die rand in de wielkast gelast, en wel kops en helemaal doorgelast. Een lasje om trots op te zijn, maarrrrr...hierdoor is er krimp opgetreden waardoor uiteindelijk de carosserie krom is gaan staan. Bij het volgende spatbord ga ik dat ook puntlassen en solderen om van de krimp af te komen. Al doende leert men.Op 2004-03-03 17:39, schreef Da-Goof:
...want als ik jouw verhaal zo aanhoor, dan heb je onderaan het zichtbare plaatwerk een rand naar binnen gelast. Logisch dat ie sneller gaat golven, want de afstand tot de eerste vouw erboven is veel groter.
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Inmiddels ben ik bij het andere spatbord aangeland (rechts), en heb gelijk het raampje erboven er ook uit gehaald, daar was de sponning onder behoorlijk van verrot. Die heb ik het eerst aangepakt, nu door een 3 mm strip te maken die het horizontale vlak moet vullen. Hierop heb ik aan de onderzijde een hoekje opgelast om aansluiting met de rest van het plaatwerk te krijgen. Toen een strip gezaagd voor het vertical randje waar het rubber op grijpt, gepuntlast en toen gesoldeerd. Dat ging goed en gaf zelfvertrouwen.
Nu ben ik met de spatbordrand bezig. Bij de vorige spatbord rand ben ik de kromming van de carosserie kwijtgeraakt en zit er een bobbel in die ik er niet meer uitkrijg. Uit hout heb ik de kromming van carosserie gezaagd zodat ik altijd weer de goede vorm kan bepalen bij het schuren.
Ik heb nu een ander concept gekozen, nl uit 3 mm plaat een vorm geslepen met exact de goede ronding van de carosserie, die plaat wil ik horizontaal op de wielkast lassen en solderen . Op die plaat heb ik een opstaande rand gelast van ongeveer 1 cm hoog (rups op rups) die de schade in de carosserie moet opvullen, en een randje heeft waarop ik het geheel nog aan de carosserie kan solderen. Als ik die plaat erin heb moet ik nog ca 3 mm naar beneden opvulen met tin om de vouw er weer scherp in te krijgen, hopelijk gaat dat morgen lukken.
Nu ben ik met de spatbordrand bezig. Bij de vorige spatbord rand ben ik de kromming van de carosserie kwijtgeraakt en zit er een bobbel in die ik er niet meer uitkrijg. Uit hout heb ik de kromming van carosserie gezaagd zodat ik altijd weer de goede vorm kan bepalen bij het schuren.
Ik heb nu een ander concept gekozen, nl uit 3 mm plaat een vorm geslepen met exact de goede ronding van de carosserie, die plaat wil ik horizontaal op de wielkast lassen en solderen . Op die plaat heb ik een opstaande rand gelast van ongeveer 1 cm hoog (rups op rups) die de schade in de carosserie moet opvullen, en een randje heeft waarop ik het geheel nog aan de carosserie kan solderen. Als ik die plaat erin heb moet ik nog ca 3 mm naar beneden opvulen met tin om de vouw er weer scherp in te krijgen, hopelijk gaat dat morgen lukken.
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Ik heb er wel wat tin aan moeten wagen, er ligt net zoveel op de grond als dat er op de auto zit, maar ik kan me nu verkopen als smeertinspecialist die er in slaagt om 0.5 cm tin op te bouwen op een verticale wand. Hiermee ga ik de vouw helemaal strak krijgen, zonder plamuur.
Trouwens, het tin lood mensel is gewoon te krijgen bij sanitair/hobby zaken onder de naam witmetaal (33/67).
Trouwens, het tin lood mensel is gewoon te krijgen bij sanitair/hobby zaken onder de naam witmetaal (33/67).
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Ik nader de voltooiing, helemaal zonder plamuur zal dit mooit lukken, maar op de tweede kant zit een stuk minder als op de eerste.
Gisteren met het prachtige lenteweer heb ik gespoten, het hele stuk tussen de achterdeur, de achterklep en de daklijst (ruitjes eruit). Twee kleine zakkertjes, maar verder berestrak al zeg ik het zelf. Die zakkertjes schijn je met beleid weg te kunnen schuren, iemand ervaring mee ?
Verder vraag ik me af hoe lang je de lak laat drogen voor je er weer regen op durft te laten vallen. De bumpers had ik in november gespoten, maar waarschijnlijk te kort laten drogen waardoor er van die witte plekken opgekoemn zijn. Any idea ?
Gisteren met het prachtige lenteweer heb ik gespoten, het hele stuk tussen de achterdeur, de achterklep en de daklijst (ruitjes eruit). Twee kleine zakkertjes, maar verder berestrak al zeg ik het zelf. Die zakkertjes schijn je met beleid weg te kunnen schuren, iemand ervaring mee ?
Verder vraag ik me af hoe lang je de lak laat drogen voor je er weer regen op durft te laten vallen. De bumpers had ik in november gespoten, maar waarschijnlijk te kort laten drogen waardoor er van die witte plekken opgekoemn zijn. Any idea ?
Witte plekken? door de regen die erop is gekomen? Lijkt me raar. Een beetje twee continenten lak is na een a 2 uur wel spatwatervast (scrabble) wat natuurlijk niet wil zeggen dat ie dan is uitgehard. Ik weet niet hoe de vlekken eruit zien, maar denk eerder dat die ontstaan zijn door de ondergrond, te weinig of de verkeerde primer ofzo.
--Wijlen Rode F6 Combi '86, witte CB 550F '78 en een pipo F6 natte kranten @#*! wagen in de lease---
Op 2004-03-19 15:23, schreef Bauke:
Witte plekken? door de regen die erop is gekomen? Lijkt me raar. Een beetje twee continenten lak is na 1 a 2 uur wel spatwatervast (scrabble) wat natuurlijk niet wil zeggen dat ie dan is uitgehard. Ik weet niet hoe de vlekken eruit zien, maar denk eerder dat die ontstaan zijn door de ondergrond, te weinig of de verkeerde primer ofzo.
--Wijlen Rode F6 Combi '86, witte CB 550F '78 en een pipo F6 natte kranten @#*! wagen in de lease---
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
De vlekken zijn wittig ter grootte van een regendruppel, dus ik durf te zweren dat het daarvan komt. En er zat gewoon primer onder, niets bijzonders.Op 2004-03-19 15:23, schreef Bauke:
Ik weet niet hoe de vlekken eruit zien, maar denk eerder dat die ontstaan zijn door de ondergrond, te weinig of de verkeerde primer ofzo.
Er was net met dat rotweer toch regen op mijn spuitwerk gekomen, ik meteen met de handdoek erover, zie ook van die vlekjes, maar die trokken gelukkig weer weg na droging. Ik heb er net een extra verdedigingslinie omheen gebouwd (met balken door de ruitjes en daarover nog een zeil) om het een paar dagen extra droogtijd te geven, ik vertrouw het niet meer.