spatbord vervangen

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Agnes

Bericht: # 2617Bericht Agnes »

is het lastig om zelf nieuwe spatborden te plaatsen? wat voor spul is die zwarte kit (?) waarmee het spatbord vastzit aan de rest van de carrosserie?
en het spuiten - zelf doen of niet?
en als je het laat doen (spuiten en monteren), wat zou dan een redelijke prijs zijn? die spatborden kosten zo'n 30-35 euro per stuk begreep ik.
kortom, tips zijn welkom.
Goof

Bericht: # 2618Bericht Goof »

als je een beetje handig bent kun je het makkelijk zelf. Zou hem dan wel eerst spuiten en dan pas monteren. Die kit is gewone zwarte montage- of siliconenkit en dient enkel ter afsluiting van die naad. Het spatbord zelf zit vast met een paar boutjes (een stuk of 10 voor, ongeveer 7 achter. Achterspatbord is trouwens moeilijker als een voorspatbord vind ik persoonlijk. Als je zelf eerst het oude weghaalt, dan kun je waarschijnlijk ook wel het nieuwe erop zetten.
Voor de goedkoopste r4 spatborden, kijk op http://www.auto-onderdelen.com
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
Boerammetje
Contacteer:

Bericht: # 2620Bericht Boerammetje »

Het is overigens aan te raden die kit ook TUSSEN de naden aan te brengen. Het ontbreken daarvan van fabriekswege is een van de grootste "domme fouten" op corrosiegebied bij de R4. Overigens zou ik ze eerst monteren en dan spuiten, om gehannes met een vers gespoten spatbord te vermijden. Heb het 1 keer andersom gedaan en doe dat nooit meer... enslotte zou ik ook de 3hoekstukken tussen het spatbord en het voorportier mee laten spuiten, vanwege kleurverschillen...

e.e.a. overigens aannemend dat het om voorspatborden gaat...
Folkert

Bericht: # 2623Bericht Folkert »

Voor de binnenkant van het spatscherm (ik zo hem/haar toch eerst spuiten, want dat kan best in de achtertuin op een zonnige dag... (voor de meeste R4-rijders dan..)) kan ik nog een pot dikke bitumen aanraden.
jbeekmann

Bericht: # 2630Bericht jbeekmann »

Ik heb mijn nieuwe voorspatbord ook eerst gespoten en daarna gemonteerd, dat scheelt weer afplakken en is uiteraard beter tegen roestvorming. Wel gewoon goed laten drogen. Er is bij de autohandel speciale carrosseriekit verkrijgbaar die prima te verwerken is en goed hecht. Succes!
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Willem de Zwijger

Bericht: # 31293Bericht Willem de Zwijger »

Ik ben me langzamerhand aan het voorbereiden op het loshalen van de achterspatborden van de GTL. Nou heeft het roestduiveltje niet zozeer het spatbord aangevroten, maar de carosserie erboven, en wil ik de spatborden er dus onbeschadigd af hebben.
Kan dat ? Tips & trics ?
Ron

Bericht: # 31305Bericht Ron »

Ding schijnt met bouten vast te zitten, maar ik begrijp die "rondjes" bij de achterkant niet zo.
R4F6GTX Automaat

Bericht: # 31307Bericht R4F6GTX Automaat »

Op 2002-03-06 18:35, schreef Agnes:
die spatborden kosten zo'n 30-35 euro per stuk begreep ik.
Nieuw 16,00 ex btw
Welke kleur is je wagen, ik heb goede tweedehandse in diverse kleuren.
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Goof

Bericht: # 31309Bericht Goof »

Achterspatbord er onbeschadigd vanaf krijgen is een gigantische klus, want zit niet alleen bovenop met bouten vast, maar ook bij achterdeur en klep met grote popnagels. ala je dat allemaal verwijderd hebt, moet het wiel er vanaf en kun je met een verfstripper in de wielkast klimmen om de afsmeerkit los te maken. Dit zit overigens in veel gevallen ook gedeeltelijk tussen de plaatwerkdelen, waar je dus nooit bij kunt komen. Overigens zorgt dit er wel voor dat het onbehandelde plaatwerk daar niet gaat roesten.
Theoretisch is het mogelijk de spatborden onbeschadigd te verwijderen, practisch is het een kleine ramp om te doen. Aangezien je het bovenste deel toch moet herstellen en bijspuiten raad ik je aan gewoon nieuwe spatborden te monteren en de oude er vanaf te rukken. Namaak spatbordjes passen vrij redelijk, moet je alleen hier en daar een stukje uit of af knippen en de gaten zitten ook niet altijd helemaal goed, maar das allemaal vrij makkelijk pas te maken. Spatborjes spuiten VOOR de montage is beter tegen roest. gebruik overvloedig afsmeerkit bij montage. De grote popnagels zijn de vervangen door bouten en moeren of popnagels 5mm met een ringetje eronder, wat ik persoonlijk de beste oplossing vind.
-------
Willem de Zwijger

Bericht: # 31318Bericht Willem de Zwijger »

Welke kleur is je wagen, ik heb goede tweedehandse in diverse kleuren.
Paul, als jij goede tweedehandse hebt, dan moeten die toch onbeschdigd gedemonteerd zijn. Of ging bij dat demonteren de rest van de auto tenonder ?
R4F6GTX Automaat

Bericht: # 31330Bericht R4F6GTX Automaat »

Met belijd gaat alles... :wink:
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Willem de Zwijger

Bericht: # 33286Bericht Willem de Zwijger »

Ik heb mijn eerste GTL achterspatbord eraf gekregen, en nog wel vrij onbeschadigd. Drie boutjes vanuit de wielkast losdraaien, 2 popnagels naast de deur doorboren, 2 popnagels naast de achterklep doorboren en nog een klein boutje / moertje onderaan in de wielkast achterkant. Toen met een smal plamuurmes aan de achterkant onder begonnen, en dan met een hamer lekker door de kit omhoog tikken. Eenmaal bovenaan aangekomen ga je met datzelfde plamuurmes van achter naar voren over de horizontale naad. Nu het lastigste: de naad naast de deur. Aan de bovenkant sla je met de houtbeitel een beetje ruimte ertussen, en dan kun je er een strip (1cm breed, 1 mm dik) vanaf de bovenkant doorheen slaan totdat je op 1/3 van de hoogte bent. Vervolgens duw je met een schroevendraaier de spatbordrand naar buiten, je kunt je afzetten tegen het deurkozijn zeg maar, en hup, los istie.
Ik heb nu de rotte rand van 30 cm eruitgeslepen, en ben bezig een stuk blik in de juiste vorm te krijgen. Die wil ik erin lassen (wielkastkant) en solderen (carosseriekant) met smeertin. Dat wordt spannend, de eerst keer op zichtwerk...
brecht
Contacteer:

Bericht: # 33305Bericht brecht »

Op 2002-03-07 11:03, schreef jbeekmann:
ben je terug of zit je in de woestijn te internetten?
Bauke

Bericht: # 33307Bericht Bauke »

kijk eerst even naar de datum waarop het bericht geschreven is....
Je werkt te hard, neem een pauze, ontspan, dan ben je weer een stuk helderder.

En over de spatborden: nog een tip(je) die ik niet gelezen heb. als je inde auto ff je "dashbordlaatje" wegschroeft kan je een stuk makkelijker bij die twee boutjes die van binnenuit door je spatbord heen zitten.

Ik heb b.d.w. geen montagekit, maar bitak tussen die naad gesmeert (bij gebrek aan kit en tijd) ziet er best aardig uit en werkt verder prima.
Goof

Bericht: # 33313Bericht Goof »

Bestaat dat nog, Bitac?
-------
Plaats reactie