schuddebak

Storing met onbekende oorzaak? Stel hier je vraag! Verder alles over het afstellen van de motor

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Bauke

Bericht: # 32630Bericht Bauke »

Het viel me gisteren weer eens op (we zaten met vier man in de F6) dat de balans vaak echt ver te zoeken is. Als je dan 110 rijd en een vrachtwagen inhaalt, van baan verwisselt, o.i.d. blijft ie nog lang dansen en is maar moeilijk controleerbaar. Het lijkt me dat dit een bekend probleem is. Is er iemand die hier wat aan gedaan heeft? hoe? en kan ik er wat aan doen? Ik heb achter al nieuwe schokbrekers, zat verder aan "verlagen" te denken. Heeft de stabilisatorstang hier nog mee te maken?
--Wijlen Rode F6 Combi '86, witte CB 550F '78 en een pipo F6 natte kranten @#*! wagen in de lease---
brecht
Contacteer:

Bericht: # 32636Bericht brecht »

klink te logisch, maar denk er ook nu pas aan: heb je de goede schokbrekers?

Vering en demping is bij de 4 achter nml precies andersom dan bij de meeste andere auto's. Jasper had voor de trophy 4 ook Japanse schokbrekers gekregen die precies voor de 4 gemaakt zouden zijn, maar toch echt verkeerd om dempten en veerden.

(rare jongens, die japanners)

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: brecht op 2004-02-16 11:33 ]</font>
Le Car
Contacteer:

Bericht: # 32647Bericht Le Car »

schokdempers veren toch niet?????
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren.
brecht
Contacteer:

Bericht: # 32649Bericht brecht »

een schokbreker bestaat heel simpel gezegd uit een veer om de klap op te vangen en een demper (zuiger in olie) om te zorgen dat je niet weer net zo hard word terug gelanceerd.

Je kan je voorstellen hoe je rijgedrag veranderd als je die op z'n kop monteerd.
Bauke

Bericht: # 32658Bericht Bauke »

leuk idee, maar ik kan ze echt niet op zijn kop monteren. en om nu gelijk nieuwe te gaan kopen...

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Bauke op 2004-02-16 15:10 ]</font>
jbeekmann

Bericht: # 32659Bericht jbeekmann »

zeker weten dat die dingen ook veren! (probeer je voorschokdemper maar eens in te drukken...)
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Le Car
Contacteer:

Bericht: # 32661Bericht Le Car »

Achter heeft een 4 toch gewoon torsie veren.
Ipv blad of spiraal veren.

DE schokdempers achter dempen dus alleen de "uitgaande slag" van de torsie veer uit.

Ik kan het helemaal mis hebben maar een dempen kan gewoonweg geen verende werking hebben in mij ogen.

Hooguit een veer om de teruggaande zuiger sneller te laten zijn.
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren.
brecht
Contacteer:

Bericht: # 32662Bericht brecht »

leuk idee, maar ik kan ze echt niet op zijn kop monteren. en om nu gelijk nieuwe te gaan kopen...
Ik zeg ook niet dat je nieuwe moet gaan kopen of om moet draaien (daarmee zou ik suggereren dat jij ze verkeerd om gemonteerd hebt, wat nogal dom zou zijn aangezien ik daar bij was...), ik zeg alleen dat het daaraan zou kunnen liggen.
brecht
Contacteer:

Bericht: # 32665Bericht brecht »

Ik kan het helemaal mis hebben maar een dempen kan gewoonweg geen verende werking hebben in mij ogen.
De demper veert ook niet. Ik kan het ook helemaal mis hebben hoor, maar een schokbreker is een combinatie van een veer en een demper, de veer veert en de demper dempt.
Bauke

Bericht: # 32668Bericht Bauke »

Een veer veert en een demper dempt t'is bijna poëzie :wink: Hoe zit het met het "verlagen" bdw? Dat schijnt simpel te zijn, en te doen zonder nieuw materiaal aan te schaffen, maar is dit ook effectief?
--Wijlen Rode F6 Combi '86, witte CB 550F '78 en een pipo F6 natte kranten @#*! wagen in de lease---
Le Car
Contacteer:

Bericht: # 32670Bericht Le Car »

Goed,er zitten dus eigelijk alleen dempers op een 4 ipv schokbrekers = veer + schotels+ demper
Goof

Bericht: # 32671Bericht Goof »

Nope!
Bij de meeste moderne auto's werkt het idd met het "veerpoot" principe, waarbij de schokdempers zich midden in de spiraalveren bevinden en dit geheel een gedeelte van de ophanging vormt. Bij de r4 werd er gewerkt met torsieveren. Logischerwijs kunnen die niet geïntegreerd worden met de schokdempers. Deze zijn dan ook apart gemonteerd. Bij een moderne auto kunnen veren en schokdempers in de meeste gevallen overigens wel apart vervangen worden.
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
an3s

Bericht: # 32674Bericht an3s »

Wat brecht bedoeld is dat er in de demper een veer zit die ervoor zorgt dat de demper het liefst helemaal uit staat. Voor de vering van de auto heeft dit hoegenaamd geen verschil. Daar is die veer niet sterk genoeg voor.
Remember: A lone amature built the Ark, a whole bunch of professionals built the Titanic.
Plaats reactie