schuddebak
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
Het viel me gisteren weer eens op (we zaten met vier man in de F6) dat de balans vaak echt ver te zoeken is. Als je dan 110 rijd en een vrachtwagen inhaalt, van baan verwisselt, o.i.d. blijft ie nog lang dansen en is maar moeilijk controleerbaar. Het lijkt me dat dit een bekend probleem is. Is er iemand die hier wat aan gedaan heeft? hoe? en kan ik er wat aan doen? Ik heb achter al nieuwe schokbrekers, zat verder aan "verlagen" te denken. Heeft de stabilisatorstang hier nog mee te maken?
--Wijlen Rode F6 Combi '86, witte CB 550F '78 en een pipo F6 natte kranten @#*! wagen in de lease---
klink te logisch, maar denk er ook nu pas aan: heb je de goede schokbrekers?
Vering en demping is bij de 4 achter nml precies andersom dan bij de meeste andere auto's. Jasper had voor de trophy 4 ook Japanse schokbrekers gekregen die precies voor de 4 gemaakt zouden zijn, maar toch echt verkeerd om dempten en veerden.
(rare jongens, die japanners)
_________________
't is me wat!
<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: brecht op 2004-02-16 11:33 ]</font>
Vering en demping is bij de 4 achter nml precies andersom dan bij de meeste andere auto's. Jasper had voor de trophy 4 ook Japanse schokbrekers gekregen die precies voor de 4 gemaakt zouden zijn, maar toch echt verkeerd om dempten en veerden.
(rare jongens, die japanners)
_________________
't is me wat!
<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: brecht op 2004-02-16 11:33 ]</font>
Achter heeft een 4 toch gewoon torsie veren.
Ipv blad of spiraal veren.
DE schokdempers achter dempen dus alleen de "uitgaande slag" van de torsie veer uit.
Ik kan het helemaal mis hebben maar een dempen kan gewoonweg geen verende werking hebben in mij ogen.
Hooguit een veer om de teruggaande zuiger sneller te laten zijn.
Ipv blad of spiraal veren.
DE schokdempers achter dempen dus alleen de "uitgaande slag" van de torsie veer uit.
Ik kan het helemaal mis hebben maar een dempen kan gewoonweg geen verende werking hebben in mij ogen.
Hooguit een veer om de teruggaande zuiger sneller te laten zijn.
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren.
Ik zeg ook niet dat je nieuwe moet gaan kopen of om moet draaien (daarmee zou ik suggereren dat jij ze verkeerd om gemonteerd hebt, wat nogal dom zou zijn aangezien ik daar bij was...), ik zeg alleen dat het daaraan zou kunnen liggen.leuk idee, maar ik kan ze echt niet op zijn kop monteren. en om nu gelijk nieuwe te gaan kopen...
Nope!
Bij de meeste moderne auto's werkt het idd met het "veerpoot" principe, waarbij de schokdempers zich midden in de spiraalveren bevinden en dit geheel een gedeelte van de ophanging vormt. Bij de r4 werd er gewerkt met torsieveren. Logischerwijs kunnen die niet geïntegreerd worden met de schokdempers. Deze zijn dan ook apart gemonteerd. Bij een moderne auto kunnen veren en schokdempers in de meeste gevallen overigens wel apart vervangen worden.
Bij de meeste moderne auto's werkt het idd met het "veerpoot" principe, waarbij de schokdempers zich midden in de spiraalveren bevinden en dit geheel een gedeelte van de ophanging vormt. Bij de r4 werd er gewerkt met torsieveren. Logischerwijs kunnen die niet geïntegreerd worden met de schokdempers. Deze zijn dan ook apart gemonteerd. Bij een moderne auto kunnen veren en schokdempers in de meeste gevallen overigens wel apart vervangen worden.
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
R4: last but not leased
-------
Wat brecht bedoeld is dat er in de demper een veer zit die ervoor zorgt dat de demper het liefst helemaal uit staat. Voor de vering van de auto heeft dit hoegenaamd geen verschil. Daar is die veer niet sterk genoeg voor.
Remember: A lone amature built the Ark, a whole bunch of professionals built the Titanic.