argh: koppelingsplaten (bijna) kapot??
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
Wat is duur?
Aan onderdelen is het best te overzien.
Een koppelingskit kost +/- 140 euro.
Dat is drukgroep/druklager/koppelingsplaat.
Minimaal moet je het druklager en de plaat vervangen,dat zal dan +/- 100 euro kosten.
Reken daarnaast op 1 a 1,5 dag werk.
ALs je het zelf doet.Het is wel goed te doen het kost alleen redelijk wat tijd.
En je moet een goed plekkie hebben om te klussen.
Door de garage laten doen is wel kostbaar,ze zijn er toch ook denk ik min 4 a 6 uur mee bezig.
Michiel
_________________
Momenteel in de collectie:R5GTT(1985),R5LeCar(1984),R17TL(1973,R17decouvrable(1974)
<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: R5lecar op 2004-02-09 22:30 ]</font>
Aan onderdelen is het best te overzien.
Een koppelingskit kost +/- 140 euro.
Dat is drukgroep/druklager/koppelingsplaat.
Minimaal moet je het druklager en de plaat vervangen,dat zal dan +/- 100 euro kosten.
Reken daarnaast op 1 a 1,5 dag werk.
ALs je het zelf doet.Het is wel goed te doen het kost alleen redelijk wat tijd.
En je moet een goed plekkie hebben om te klussen.
Door de garage laten doen is wel kostbaar,ze zijn er toch ook denk ik min 4 a 6 uur mee bezig.
Michiel
_________________
Momenteel in de collectie:R5GTT(1985),R5LeCar(1984),R17TL(1973,R17decouvrable(1974)
<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: R5lecar op 2004-02-09 22:30 ]</font>
Onzin, meer gas geven zou in het geval van versleten koppeling juist meer slip en dus minder snelheid moeten leiden. Bovendien heb je van een slippende koppeling vooral last in lagere versnellingen wanneer er veel meer koppel op de koppeling komt.
Waarschijnlijk staat je ontsteking niet goed of is je vervroeger kapot of is je mengsel te arm of loopt je motor op 3 ipv 4 cilinders. kortom: Je motor levert te weinig vermogen.
En het vervangen van je koppeling is idd vrij prijzig als je het door de garage laat doen. Maar het is minder lastig dan je denkt om het zelf te doen. Wel moet je in dat geval er de tijd voor nemen en een plekje hebben waar je dat kunt doen.
Waarschijnlijk staat je ontsteking niet goed of is je vervroeger kapot of is je mengsel te arm of loopt je motor op 3 ipv 4 cilinders. kortom: Je motor levert te weinig vermogen.
En het vervangen van je koppeling is idd vrij prijzig als je het door de garage laat doen. Maar het is minder lastig dan je denkt om het zelf te doen. Wel moet je in dat geval er de tijd voor nemen en een plekje hebben waar je dat kunt doen.
Remember: A lone amature built the Ark, a whole bunch of professionals built the Titanic.
Dit is een duidelijk gevalletje van: Je garagist weet het niet en wil het niet uitzoeken en komt dus maar met de duurst mogelijke diagnose en dito advies om het er maar bij te laten. Heeft ie je al een leuk tweedehands japannertje aangeboden? Of komt dat nog?
Remember: A lone amature built the Ark, a whole bunch of professionals built the Titanic.
Dit zou echt wel aan de koppelingsplaat kunnen liggen.
Stijgt het toerental en gaat de wagen niet merkbaar veel harder vooruit met overschakelen?
Ook kun je de "afslaan" test doen.
(Ook al eerder besproken in een ander topic)
voet op de rem,auto in zijn 1 zetten,koppeling redelijk snel laten opkomen.
Slaat de auto nu direct af of wil de motor doordraaien.?
Als hij afslaat zijn de platen nog wel goed.
Kijk ook evt even naar de vrije slag van de koppeling,deze moet iets van 3 a4 mm zijn.
Stijgt het toerental en gaat de wagen niet merkbaar veel harder vooruit met overschakelen?
Ook kun je de "afslaan" test doen.
(Ook al eerder besproken in een ander topic)
voet op de rem,auto in zijn 1 zetten,koppeling redelijk snel laten opkomen.
Slaat de auto nu direct af of wil de motor doordraaien.?
Als hij afslaat zijn de platen nog wel goed.
Kijk ook evt even naar de vrije slag van de koppeling,deze moet iets van 3 a4 mm zijn.
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren.
Het is niet zozeer slip. Het is meer dat het vermogen wegvalt als ik van 3 naar 4 ga, ik weet het niet precies te omschrijven. Ik had het tot nu toe ook niet echt als een probleem ervaren. Het APK-rapport zegt trouwens wel "koppeling slipt"...Op 2004-02-09 21:00, schreef an3s:
Onzin, meer gas geven zou in het geval van versleten koppeling juist meer slip en dus minder snelheid moeten leiden.
klopt, heb ik geen last van.Bovendien heb je van een slippende koppeling vooral last in lagere versnellingen wanneer er veel meer koppel op de koppeling komt.
een arm mengsel: wat doe ik daaraan? (ik ben een beginnelingWaarschijnlijk staat je ontsteking niet goed of is je vervroeger kapot of is je mengsel te arm of loopt je motor op 3 ipv 4 cilinders. kortom: Je motor levert te weinig vermogen.

kan een beginneling het?En het vervangen van je koppeling is idd vrij prijzig als je het door de garage laat doen. Maar het is minder lastig dan je denkt om het zelf te doen. Wel moet je in dat geval er de tijd voor nemen en een plekje hebben waar je dat kunt doen.
<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: luigi op 2004-02-10 08:14 ]</font>
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
Als je motor te weinig vermogen levert merk je dat bij gewoon rijgedrag vooral in de hoogste versnelling: De motor is dan bij lage toerentallen niet in staat de auto met dezelfde snelheid tegen de rijwind in te duwen, vandaar dat ik denk dat je het daar moet zoeken. Slippende koppeling is vooral vervelend bij optrekken.Op 2004-02-09 23:19, schreef luigi:
Het is niet zozeer slip. Het is meer dat het vermogen wegvalt als ik van 3 naar 4 ga, ik weet het niet precies te omschrijven. Ik had het tot nu toe ook niet echt als een probleem ervaren. Het APK-rapport zegt trouwens wel "koppeling slipt"...
En het boeit helemaal niet wat een garagist op een keuringsrapport schrijft als de auto wordt afgekeurd.
Mits je over voldoende geduld, een goede gereedschapsset en een eerst-goed-kijken-dan pas-wrikken mentaliteit beschikt wel. Maar ik zou eerst ff zeker willen weten dat het de koppeling is. Probeer eens weg te rijden zonder gas terwijl de handrem er nog opstaat. Als je de koppeling op kunt laten komen zonder dat de motor afslaat is je koppeling versleten. Als je motor afslaat is er nix aan de hand.kan een beginneling het?
Bij deze mijn verslag:
als ik de koppeling op laat komen (snel, in 1 sec) dan slaat hij meteen af.
Niet echt met een schok, maar wel snel.
ik heb het met koude en warme motor geprobeerd, maakt niks uit.
ik kan de koppeling wel vrij hoog op laten komen, maar over een bepaald punt slaat hij af.
wat betreft het rijgedrag:
nu ik erop let kan ik er (bijna) niks aan merken.
als ik gemiddeld versnel en bij de aangegeven punten schakel merk ik niks bij schakelen van 1 naar 2 en van 2 naar 3. Als ik van 3 naar 4 schakel blijft hij twee seconden hangen op de 80 en versnelt dan ong. in hetzelfde tempo weer door.
als ik heel hard versnel en bij de aangegeven punten schakel, merk ik van 1 naar 2 en van 2 naar 3 weer niks, van 3 naar 4 maakt de motor wat meer lawaai, maar ik kan niet zeggen of dat aan het schakelen ligt, of omdat ik aan het eind van mijn vermogen kom (het is een TL, 880 cc meen ik, dus zoveel heeft ie niet).
Als ik bij 70 km/u naar zijn vier schakel merk ik helemaal niks.
wat is jullie conclusie?
Oh ja, nog iets. Ik heb de auto in november gekocht en door een garage na laten kijken. Die hebben niks gemerkt. Dat is 2,5 maand geleden... zegt dat wat?
als ik de koppeling op laat komen (snel, in 1 sec) dan slaat hij meteen af.
Niet echt met een schok, maar wel snel.
ik heb het met koude en warme motor geprobeerd, maakt niks uit.
ik kan de koppeling wel vrij hoog op laten komen, maar over een bepaald punt slaat hij af.
wat betreft het rijgedrag:
nu ik erop let kan ik er (bijna) niks aan merken.
als ik gemiddeld versnel en bij de aangegeven punten schakel merk ik niks bij schakelen van 1 naar 2 en van 2 naar 3. Als ik van 3 naar 4 schakel blijft hij twee seconden hangen op de 80 en versnelt dan ong. in hetzelfde tempo weer door.
als ik heel hard versnel en bij de aangegeven punten schakel, merk ik van 1 naar 2 en van 2 naar 3 weer niks, van 3 naar 4 maakt de motor wat meer lawaai, maar ik kan niet zeggen of dat aan het schakelen ligt, of omdat ik aan het eind van mijn vermogen kom (het is een TL, 880 cc meen ik, dus zoveel heeft ie niet).
Als ik bij 70 km/u naar zijn vier schakel merk ik helemaal niks.
wat is jullie conclusie?
Oh ja, nog iets. Ik heb de auto in november gekocht en door een garage na laten kijken. Die hebben niks gemerkt. Dat is 2,5 maand geleden... zegt dat wat?
Mooi daar is dus nix mis mee.Op 2004-02-12 14:35, schreef luigi:
ik kan de koppeling wel vrij hoog op laten komen, maar over een bepaald punt slaat hij af.
Euuhhh,...... Dat ik niet helemaal snap wat nou het probleem is?
wat betreft het rijgedrag:
nu ik erop let kan ik er (bijna) niks aan merken.
als ik gemiddeld versnel en bij de aangegeven punten schakel merk ik niks bij schakelen van 1 naar 2 en van 2 naar 3. Als ik van 3 naar 4 schakel blijft hij twee seconden hangen op de 80 en versnelt dan ong. in hetzelfde tempo weer door.
als ik heel hard versnel en bij de aangegeven punten schakel, merk ik van 1 naar 2 en van 2 naar 3 weer niks, van 3 naar 4 maakt de motor wat meer lawaai, maar ik kan niet zeggen of dat aan het schakelen ligt, of omdat ik aan het eind van mijn vermogen kom (het is een TL, 880 cc meen ik, dus zoveel heeft ie niet).
Als ik bij 70 km/u naar zijn vier schakel merk ik helemaal niks.
wat is jullie conclusie?
Misschien dat er nix mis is? Je hebt gewoon een auto met een klein motortje en dat is gezien de nou niet bepaalde geweldige aerodynamiek van de 4 een beetje kut bij harde tegenwind.Oh ja, nog iets. Ik heb de auto in november gekocht en door een garage na laten kijken. Die hebben niks gemerkt. Dat is 2,5 maand geleden... zegt dat wat?
Remember: A lone amature built the Ark, a whole bunch of professionals built the Titanic.
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen