argh: koppelingsplaten (bijna) kapot??

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
luigi
Berichten: 43
Lid geworden op: di aug 05, 2003 2:00 am
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht: # 32343Bericht luigi »

Als ik van z'n drie naar mijn vier schakel loopt het vermogen terug. Ik moet of het gas harder in trappen, of gas terug nemen.

Mijn apk-man zegt dat de koppelingsplaten bijna door zijn, en dat ik het risico loop dat ik 'erdoor heen trap'. Klopt dat? En is het repareren echt onbetaalbaar?
Gebruikersavatar
Le Car
Berichten: 923
Lid geworden op: di sep 02, 2003 2:00 am
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Bericht: # 32345Bericht Le Car »

Wat is duur?

Aan onderdelen is het best te overzien.

Een koppelingskit kost +/- 140 euro.
Dat is drukgroep/druklager/koppelingsplaat.

Minimaal moet je het druklager en de plaat vervangen,dat zal dan +/- 100 euro kosten.

Reken daarnaast op 1 a 1,5 dag werk.
ALs je het zelf doet.Het is wel goed te doen het kost alleen redelijk wat tijd.
En je moet een goed plekkie hebben om te klussen.

Door de garage laten doen is wel kostbaar,ze zijn er toch ook denk ik min 4 a 6 uur mee bezig.
Michiel

_________________
Momenteel in de collectie:R5GTT(1985),R5LeCar(1984),R17TL(1973,R17decouvrable(1974)

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: R5lecar op 2004-02-09 22:30 ]</font>
an3s
Berichten: 813
Lid geworden op: di mar 26, 2002 2:00 am
Locatie: Schiedam

Bericht: # 32346Bericht an3s »

Onzin, meer gas geven zou in het geval van versleten koppeling juist meer slip en dus minder snelheid moeten leiden. Bovendien heb je van een slippende koppeling vooral last in lagere versnellingen wanneer er veel meer koppel op de koppeling komt.

Waarschijnlijk staat je ontsteking niet goed of is je vervroeger kapot of is je mengsel te arm of loopt je motor op 3 ipv 4 cilinders. kortom: Je motor levert te weinig vermogen.

En het vervangen van je koppeling is idd vrij prijzig als je het door de garage laat doen. Maar het is minder lastig dan je denkt om het zelf te doen. Wel moet je in dat geval er de tijd voor nemen en een plekje hebben waar je dat kunt doen.
Remember: A lone amature built the Ark, a whole bunch of professionals built the Titanic.
an3s
Berichten: 813
Lid geworden op: di mar 26, 2002 2:00 am
Locatie: Schiedam

Bericht: # 32347Bericht an3s »

Dit is een duidelijk gevalletje van: Je garagist weet het niet en wil het niet uitzoeken en komt dus maar met de duurst mogelijke diagnose en dito advies om het er maar bij te laten. Heeft ie je al een leuk tweedehands japannertje aangeboden? Of komt dat nog?
Remember: A lone amature built the Ark, a whole bunch of professionals built the Titanic.
Gebruikersavatar
Le Car
Berichten: 923
Lid geworden op: di sep 02, 2003 2:00 am
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Bericht: # 32352Bericht Le Car »

Dit zou echt wel aan de koppelingsplaat kunnen liggen.
Stijgt het toerental en gaat de wagen niet merkbaar veel harder vooruit met overschakelen?

Ook kun je de "afslaan" test doen.
(Ook al eerder besproken in een ander topic)

voet op de rem,auto in zijn 1 zetten,koppeling redelijk snel laten opkomen.

Slaat de auto nu direct af of wil de motor doordraaien.?

Als hij afslaat zijn de platen nog wel goed.

Kijk ook evt even naar de vrije slag van de koppeling,deze moet iets van 3 a4 mm zijn.
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren.
Gebruikersavatar
luigi
Berichten: 43
Lid geworden op: di aug 05, 2003 2:00 am
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht: # 32354Bericht luigi »

Op 2004-02-09 21:00, schreef an3s:
Onzin, meer gas geven zou in het geval van versleten koppeling juist meer slip en dus minder snelheid moeten leiden.
Het is niet zozeer slip. Het is meer dat het vermogen wegvalt als ik van 3 naar 4 ga, ik weet het niet precies te omschrijven. Ik had het tot nu toe ook niet echt als een probleem ervaren. Het APK-rapport zegt trouwens wel "koppeling slipt"...
Bovendien heb je van een slippende koppeling vooral last in lagere versnellingen wanneer er veel meer koppel op de koppeling komt.
klopt, heb ik geen last van.
Waarschijnlijk staat je ontsteking niet goed of is je vervroeger kapot of is je mengsel te arm of loopt je motor op 3 ipv 4 cilinders. kortom: Je motor levert te weinig vermogen.
een arm mengsel: wat doe ik daaraan? (ik ben een beginneling :wink:
En het vervangen van je koppeling is idd vrij prijzig als je het door de garage laat doen. Maar het is minder lastig dan je denkt om het zelf te doen. Wel moet je in dat geval er de tijd voor nemen en een plekje hebben waar je dat kunt doen.
kan een beginneling het?


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: luigi op 2004-02-10 08:14 ]</font>
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Bericht: # 32356Bericht R4F6GTX Automaat »

Op 2004-02-09 23:19, schreef luigi:

kan een beginneling het?
Tuurlijk, al ligt het er een beetje aan hoe fanatiek je bent. Maar kijk eerst die andere mogelijkheden eens na.
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
an3s
Berichten: 813
Lid geworden op: di mar 26, 2002 2:00 am
Locatie: Schiedam

Bericht: # 32359Bericht an3s »

Op 2004-02-09 23:19, schreef luigi:
Het is niet zozeer slip. Het is meer dat het vermogen wegvalt als ik van 3 naar 4 ga, ik weet het niet precies te omschrijven. Ik had het tot nu toe ook niet echt als een probleem ervaren. Het APK-rapport zegt trouwens wel "koppeling slipt"...
Als je motor te weinig vermogen levert merk je dat bij gewoon rijgedrag vooral in de hoogste versnelling: De motor is dan bij lage toerentallen niet in staat de auto met dezelfde snelheid tegen de rijwind in te duwen, vandaar dat ik denk dat je het daar moet zoeken. Slippende koppeling is vooral vervelend bij optrekken.

En het boeit helemaal niet wat een garagist op een keuringsrapport schrijft als de auto wordt afgekeurd.
kan een beginneling het?
Mits je over voldoende geduld, een goede gereedschapsset en een eerst-goed-kijken-dan pas-wrikken mentaliteit beschikt wel. Maar ik zou eerst ff zeker willen weten dat het de koppeling is. Probeer eens weg te rijden zonder gas terwijl de handrem er nog opstaat. Als je de koppeling op kunt laten komen zonder dat de motor afslaat is je koppeling versleten. Als je motor afslaat is er nix aan de hand.
Gebruikersavatar
luigi
Berichten: 43
Lid geworden op: di aug 05, 2003 2:00 am
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht: # 32398Bericht luigi »

Thx man, ik ga het meteen proberen. je hoort het antwoord nog...
Gebruikersavatar
luigi
Berichten: 43
Lid geworden op: di aug 05, 2003 2:00 am
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht: # 32477Bericht luigi »

Bij deze mijn verslag:

als ik de koppeling op laat komen (snel, in 1 sec) dan slaat hij meteen af.
Niet echt met een schok, maar wel snel.
ik heb het met koude en warme motor geprobeerd, maakt niks uit.

ik kan de koppeling wel vrij hoog op laten komen, maar over een bepaald punt slaat hij af.

wat betreft het rijgedrag:
nu ik erop let kan ik er (bijna) niks aan merken.
als ik gemiddeld versnel en bij de aangegeven punten schakel merk ik niks bij schakelen van 1 naar 2 en van 2 naar 3. Als ik van 3 naar 4 schakel blijft hij twee seconden hangen op de 80 en versnelt dan ong. in hetzelfde tempo weer door.
als ik heel hard versnel en bij de aangegeven punten schakel, merk ik van 1 naar 2 en van 2 naar 3 weer niks, van 3 naar 4 maakt de motor wat meer lawaai, maar ik kan niet zeggen of dat aan het schakelen ligt, of omdat ik aan het eind van mijn vermogen kom (het is een TL, 880 cc meen ik, dus zoveel heeft ie niet).
Als ik bij 70 km/u naar zijn vier schakel merk ik helemaal niks.

wat is jullie conclusie?

Oh ja, nog iets. Ik heb de auto in november gekocht en door een garage na laten kijken. Die hebben niks gemerkt. Dat is 2,5 maand geleden... zegt dat wat?
an3s
Berichten: 813
Lid geworden op: di mar 26, 2002 2:00 am
Locatie: Schiedam

Bericht: # 32481Bericht an3s »

Op 2004-02-12 14:35, schreef luigi:

ik kan de koppeling wel vrij hoog op laten komen, maar over een bepaald punt slaat hij af.
Mooi daar is dus nix mis mee.

wat betreft het rijgedrag:
nu ik erop let kan ik er (bijna) niks aan merken.
als ik gemiddeld versnel en bij de aangegeven punten schakel merk ik niks bij schakelen van 1 naar 2 en van 2 naar 3. Als ik van 3 naar 4 schakel blijft hij twee seconden hangen op de 80 en versnelt dan ong. in hetzelfde tempo weer door.
als ik heel hard versnel en bij de aangegeven punten schakel, merk ik van 1 naar 2 en van 2 naar 3 weer niks, van 3 naar 4 maakt de motor wat meer lawaai, maar ik kan niet zeggen of dat aan het schakelen ligt, of omdat ik aan het eind van mijn vermogen kom (het is een TL, 880 cc meen ik, dus zoveel heeft ie niet).
Als ik bij 70 km/u naar zijn vier schakel merk ik helemaal niks.

wat is jullie conclusie?
Euuhhh,...... Dat ik niet helemaal snap wat nou het probleem is?
Oh ja, nog iets. Ik heb de auto in november gekocht en door een garage na laten kijken. Die hebben niks gemerkt. Dat is 2,5 maand geleden... zegt dat wat?
Misschien dat er nix mis is? Je hebt gewoon een auto met een klein motortje en dat is gezien de nou niet bepaalde geweldige aerodynamiek van de 4 een beetje kut bij harde tegenwind.
Remember: A lone amature built the Ark, a whole bunch of professionals built the Titanic.
an3s
Berichten: 813
Lid geworden op: di mar 26, 2002 2:00 am
Locatie: Schiedam

Bericht: # 32482Bericht an3s »

TIP: Bouw een grotere motor in. Leuk klusje...

Afbeelding
Remember: A lone amature built the Ark, a whole bunch of professionals built the Titanic.
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 32514Bericht Willem de Zwijger »

Misschien dat het mindere vermogen opviel omdat je gewend was aan een GTL waarin een 1100 motor zit ?
Gebruikersavatar
luigi
Berichten: 43
Lid geworden op: di aug 05, 2003 2:00 am
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht: # 32523Bericht luigi »

Het mindere vermogen was mij opgevallen omdat ik inderdaad daarvoor in een GTL heb gereden.

Ik concludeer bij deze: er is niets aan de hand.
Gebruikersavatar
luigi
Berichten: 43
Lid geworden op: di aug 05, 2003 2:00 am
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht: # 32524Bericht luigi »

eh willem,

jij hebt niet toevallig zin in een lasklus, hè? De achterbalken moeten voor de APK ook gelast worden...
en jou laswerk ziet er indrukwekkend uit getuige je website.

En de garage vraagt 600 euro, wat best veel is...
Plaats reactie