as ik rem duw ik op een spons
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
-
- Berichten: 83
- Lid geworden op: zo jan 26, 2003 2:00 am
- Locatie: Vorselaar,.. Belgie
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
Je hebt er eigenlijk twee mensen voor nodig, voor dat ontluchten.
Je zorgt ervoor dat er genoeg vloeistof in je systeem en reservoir zit.
Zet een transparant slangetje op het te ontluchten remcilindernippeltje, wat je laat hangen in een glazen potje.
Persoon a drukt zachtjes de rem in en houdt z'n voet daar (niet helemáál instampen).
Persoon b zit bij de nippel en draait hem een slag open met een steeksleutel. De vloeistof stroomt nu door de druk in het systeem door het op de nippel gemonteerde slangetje naar het potje, en als het stromen stopt draai je de nippel weer vast. Persoon a haalt dan zijn voet weer van het pedaal en je begint weer van voren af aan. En dat dan vele malen achter elkaar, net zolang totdat je vindt dat er geen luchtbelletjes meer meekomen.
Controleer steeds of je reservoir nog voldoende vloeistof heeft, anders sta je weer vrolijk lucht in je systeem te pompen.
En heel de procedure dan bij alle remcilinders doen.
Elke keer als ik het doe vind ik het resultaat maar zozo. Wellicht doe ik iets niet goed of zijn er mooie tips?
Er was ook nog zoiets als de hoofdremcilinder goed ontluchten. Heb ik nooit helemaal begrepen, tenzij het ook met bovengenoemde methode moet.
Maar dat zal misschien pas gelden als je de leidingen daar hebt losgehad, of als je reservoir leeg is geweest.
<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Ron op 2003-08-01 10:29 ]</font>
Je zorgt ervoor dat er genoeg vloeistof in je systeem en reservoir zit.
Zet een transparant slangetje op het te ontluchten remcilindernippeltje, wat je laat hangen in een glazen potje.
Persoon a drukt zachtjes de rem in en houdt z'n voet daar (niet helemáál instampen).
Persoon b zit bij de nippel en draait hem een slag open met een steeksleutel. De vloeistof stroomt nu door de druk in het systeem door het op de nippel gemonteerde slangetje naar het potje, en als het stromen stopt draai je de nippel weer vast. Persoon a haalt dan zijn voet weer van het pedaal en je begint weer van voren af aan. En dat dan vele malen achter elkaar, net zolang totdat je vindt dat er geen luchtbelletjes meer meekomen.
Controleer steeds of je reservoir nog voldoende vloeistof heeft, anders sta je weer vrolijk lucht in je systeem te pompen.
En heel de procedure dan bij alle remcilinders doen.
Elke keer als ik het doe vind ik het resultaat maar zozo. Wellicht doe ik iets niet goed of zijn er mooie tips?
Er was ook nog zoiets als de hoofdremcilinder goed ontluchten. Heb ik nooit helemaal begrepen, tenzij het ook met bovengenoemde methode moet.
Maar dat zal misschien pas gelden als je de leidingen daar hebt losgehad, of als je reservoir leeg is geweest.
<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Ron op 2003-08-01 10:29 ]</font>
-
- Berichten: 83
- Lid geworden op: zo jan 26, 2003 2:00 am
- Locatie: Vorselaar,.. Belgie
er is nog een truuk en dat heet bloeden
je vult je volledige reservoir met remolie tot de rand je draaid je rechterachter ontluchtingnippeltje een halfslagje los en trapt 3 a 4 x op je rempedaal,nu draai je je nippel weer dicht je vult je reservoir weer helemaal en draait die zelfde nippel zoverlos dat er afentoe een druppeltje uit komt na ca een kwartier draai je hem dicht pompt een paar keer op je rempedaal en draait een van de andere nippels open ,let op niet pompen maar alleen je reservoir vullen tot boven minimumnivo deze ook dicht na een min. of 10 en weer pompen dan eentje voor open(niet pompen)dicht en remolie bijvullen indien nodig dit doe je tot je ze allemaal gehad hebt
tot slot je controleert het nivo goed vullen tot net boven maximum nu zoek je iets langs en zwaar dit leg je op rempedaal en bodem zodat deze onderdruk staat je draait het rechterachternippel open meteen als de olie eruit is gespoten draai je deze dicht je haalt dat ding van je rempedaal en je checked of deze hard aanvoelt en hoogblijft tijdens het intrappen 99% van de gevallen goed anders nog 1x herhalen maar in princiepe is dit de classic garage methode zo werd het tot voor kort nog altijd door 1 monteur uitgevoerd
SUCCES!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
je vult je volledige reservoir met remolie tot de rand je draaid je rechterachter ontluchtingnippeltje een halfslagje los en trapt 3 a 4 x op je rempedaal,nu draai je je nippel weer dicht je vult je reservoir weer helemaal en draait die zelfde nippel zoverlos dat er afentoe een druppeltje uit komt na ca een kwartier draai je hem dicht pompt een paar keer op je rempedaal en draait een van de andere nippels open ,let op niet pompen maar alleen je reservoir vullen tot boven minimumnivo deze ook dicht na een min. of 10 en weer pompen dan eentje voor open(niet pompen)dicht en remolie bijvullen indien nodig dit doe je tot je ze allemaal gehad hebt
tot slot je controleert het nivo goed vullen tot net boven maximum nu zoek je iets langs en zwaar dit leg je op rempedaal en bodem zodat deze onderdruk staat je draait het rechterachternippel open meteen als de olie eruit is gespoten draai je deze dicht je haalt dat ding van je rempedaal en je checked of deze hard aanvoelt en hoogblijft tijdens het intrappen 99% van de gevallen goed anders nog 1x herhalen maar in princiepe is dit de classic garage methode zo werd het tot voor kort nog altijd door 1 monteur uitgevoerd
SUCCES!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
r4tl/renault master t 35 d/citroen az '54/porsche 356 '59/harley wlc '43
-
- Berichten: 83
- Lid geworden op: zo jan 26, 2003 2:00 am
- Locatie: Vorselaar,.. Belgie
idd normaal moet er ergens een lek zitten as er ineens lucht zit in remlijdingen. MAAR ik heb nieuwe remmen laten steken echt wel remmen dus niet de remschoenen dus de garagist heeft da compleet onlucht nuja prolly heeft dienen da nie goe gedaan, het vreemste is dat ik soms geen probleem heb met dat sponzig aanvoelen ineens gaat alles terug goed ivm met remmen (remmen doe hem ook goed as pedaal sponzig is) dus vrij vreemde fout eigenlijk
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
-
- Berichten: 83
- Lid geworden op: zo jan 26, 2003 2:00 am
- Locatie: Vorselaar,.. Belgie
Ik denk dat de plunjers van je remcilinder(s) achter niet goed meer in- en uitschuiven waardoor je nieuwe remmen niet goed stellen. Dan krijg je dit soort effecten.
Maar ik zou zo zeggen: Gewoon teruggaan naar die garage en eisen dat ie fatsoenlijk werk aflevert onder garantie.
Maar ik zou zo zeggen: Gewoon teruggaan naar die garage en eisen dat ie fatsoenlijk werk aflevert onder garantie.
Remember: A lone amature built the Ark, a whole bunch of professionals built the Titanic.
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad