bougies erg licht van kleur
Moderators: Rik H., trompjohan, R4F6GTX Automaat, Mark4GTL, Nando, R4F6GTX Automaat, Mark4GTL, Rik H., trompjohan, Nando
bougies erg licht van kleur
hoi,
de bougies zijn veel te licht van kleur en de r4 werd ook te warm op de snelweg.
hij loopt verder goed , pakt het gas vlot op en start redelijk goed.
kan haast niet anders dan door valse lucht spruitstuk maar toch graag jullie advies of het misschien nog iets anders is ?
kan het misschien met de co mengselschroef in de voet van de zenith 32IF te maken hebben, hoewel ik begreep dat die enkel voor de stationairloop was ?
graag jullie mening....
de bougies zijn veel te licht van kleur en de r4 werd ook te warm op de snelweg.
hij loopt verder goed , pakt het gas vlot op en start redelijk goed.
kan haast niet anders dan door valse lucht spruitstuk maar toch graag jullie advies of het misschien nog iets anders is ?
kan het misschien met de co mengselschroef in de voet van de zenith 32IF te maken hebben, hoewel ik begreep dat die enkel voor de stationairloop was ?
graag jullie mening....
mijn renault4 is van 1984 met een Billancourt motor 845cc.
Re: bougies erg licht van kleur
De originele hoofdsproeier is te klein voor moderne benzine. Dit is een algemeen gegeven voor oldtimers (speelt niet alleen bij de R4) en is vele jaren geleden al uitgebreid beschreven: viewtopic.php?t=10352
Overigens heb ik er nog niet van gehoord dat de motor daar te warm van werd (het is geen tweetakt); wel dat de motor minder krachtig is dan deze zou kunnen zijn.
Overigens heb ik er nog niet van gehoord dat de motor daar te warm van werd (het is geen tweetakt); wel dat de motor minder krachtig is dan deze zou kunnen zijn.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
van wat ik begrepen heb is wordt de motor heet van een te arm mengsel ongeacht of het nou 2 of 4takt is.Bertje schreef: za aug 15, 2026 11:01 pm
btw, heb het spruitstuk er af gehad en gevlakt en een stuk betere/minder versleten zenith 32if er op en de motor startte vrij vlot.
tevens heb ik nu de overdrukslang van de kleppendeksel niet op de carb aangesloten want dat vervuilt de carb als de pest.
ik merk nu dat als je vanaf stationair het gas (vlot) intrapt dat ie ff hapert, kan dat met de afstelling van de acceleratie pomp te maken hebben of toch een grotere sproeier ?
Bij een tweetakt is de kans groter dat er schade ontstaat omdat de brandstof ook de smering verzorgt en de bougie bij goeien en voorontsteking veel schade kan veroorzaken. Maar ook bij een viertakt kan er schade ontstaan vooral aan de uitlaat kleppen, maar ook als deze te los zitten kan dat gebeuren.benr4 schreef: ma aug 17, 2026 10:03 am van wat ik begrepen heb is wordt de motor heet van een te arm mengsel ongeacht of het nou 2 of 4takt is.
Als er zo veel olie uit de carterventilatie komt wijst dat op onderdruk (druk onder de cylinders)benr4 schreef: ma aug 17, 2026 10:03 am btw, heb het spruitstuk er af gehad en gevlakt en een stuk betere/minder versleten zenith 32if er op en de motor startte vrij vlot.
tevens heb ik nu de overdrukslang van de kleppendeksel niet op de carb aangesloten want dat vervuilt de carb als de pest.
De accelleratie pomp kan een oorzaak zijn. Goed gangbaar maken. Bij het volledig loslaten van het gas moet de hendel vd pomp volledig uitzwaaien.benr4 schreef: ma aug 17, 2026 10:03 am ik merk nu dat als je vanaf stationair het gas (vlot) intrapt dat ie ff hapert, kan dat met de afstelling van de acceleratie pomp te maken hebben of toch een grotere sproeier ?
klopt, er is 1 cilinder met matige compressie, dus die zal wat blowby veroorzakenTweety schreef: ma aug 17, 2026 11:08 am
Als er zo veel olie uit de carterventilatie komt wijst dat op onderdruk (druk onder de cylinders)
[/quote]
hij is goed gangbaar, maar ik vraag me af of de afstelling ervan goed is, misschien komt de acceleratie pomp net iets te laat als ik gas geef ?De accelleratie pomp kan een oorzaak zijn. Goed gangbaar maken. Bij het volledig loslaten van het gas moet de hendel vd pomp volledig uitzwaaien.
maar ik zal eerst een maatje grotere sproeier proberen, dat zal waarschijnlijk het (hopelijk) oplossen.