remmen achter probleem en veel speling wiellager ? r/achter

Moderators: Rik H., trompjohan, R4F6GTX Automaat, Mark4GTL, Nando, R4F6GTX Automaat, Mark4GTL, Rik H., trompjohan, Nando

Plaats reactie
benr4

remmen achter probleem en veel speling wiellager ? r/achter

Bericht: # 185767Bericht benr4 »

hoi,
ben even wat remtesten gaan doen (noodstop) en de ene keer breekt ie van achter naar links uit en de andere keer naar rechts en soms remt ie r/goed, wat kan dit zijn ?

2; hij blokkeert ook erg snel van achter, waarschijnlijk probleem remdrukregelaar, wat is daar de oplossing van ?

3; hij heeft op r/achterwiel serieuze speling, zijn dit conische lagers of gewone wiellagers ?

4; ik moet best veel druk geven voordat ie gaat remmen en ook best wel diep intrappen, maar is niet sponzig, is dit normaal ?
nog niet gekeken maar ik ga er van uit dat ik rondom trommelremmen heb ?
mijn renault4 is van 1984 met een Billancourt motor 845cc.
Tweety

Re: remmen achter probleem en veel speling wiellager ? r/achter

Bericht: # 185768Bericht Tweety »

benr4 schreef: wo jun 10, 2026 10:29 pm hoi,
ben even wat remtesten gaan doen (noodstop) en de ene keer breekt ie van achter naar links uit en de andere keer naar rechts en soms remt ie r/goed, wat kan dit zijn ?
Van alles, zonder een remmentestbank blijft het een beetje gissen (en zelfs daarna ook nog wel)
benr4 schreef: wo jun 10, 2026 10:29 pm 2; hij blokkeert ook erg snel van achter, waarschijnlijk probleem remdrukregelaar, wat is daar de oplossing van ?
De remdrukregelaar moet er voor zorgen dat als de auto bij het remmen and de achterzijde omhoog komt, dat dan de druk op de achterwielen minder wordt. Dit gaat dmv een (geveerder) hevel op de linker swingarm. De remdrukbegrenzer kan vast zitten of de bediening kan vast zitten, of de afstelling kan fout zijn.
benr4 schreef: wo jun 10, 2026 10:29 pm 3; hij heeft op r/achterwiel serieuze speling, zijn dit conische lagers of gewone wiellagers ?
Het zijn achter conische lagers en stelbaar. Zorg wel dat je de borg/splitpen weer terug plaatst na het stellen. Het lager moet wel stil zijn als je het wiel ronddraait natuurlijk. Zelf vervangen is overigens in principe goed te doen.
benr4 schreef: wo jun 10, 2026 10:29 pm 4; ik moet best veel druk geven voordat ie gaat remmen en ook best wel diep intrappen, maar is niet sponzig, is dit normaal ?
nog niet gekeken maar ik ga er van uit dat ik rondom trommelremmen heb ?
Zonder rembekrachtiger is het vrij normaal dat je harder moet trappen dan in een auto met rembekrachtiger, dus ja. Bij trommelremmen rondom zit de handrem op de voorremmen en trommel remmen hebben wel een langere slag dan schijremmen.

Er zijn allerlei configuraties geweest ook kwa HRC's (en remdrukbegrenzers) met zowel 3 als 4 leidingen. Er zijn een heleboel mogelijkheden, kijk eerst even goed waar we het precies over hebben, neem wat foto's.

Als er echt veel speling op een wiellager zit kan dat ook vreemde symptomen geven.
benr4

Re: remmen achter probleem en veel speling wiellager ? r/achter

Bericht: # 185769Bericht benr4 »

ok, bedankt voor de info, hier kan ik wat mee en ga er mee aan de gang.
groeten
ben
mijn renault4 is van 1984 met een Billancourt motor 845cc.
Plaats reactie