Hulp gezocht bij remschoenen vevangen.
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
- walterGTL/2cv6
- Contacteer:
Hulp gezocht bij remschoenen vevangen.
Beste sleutelaars,
Na het vervangen van de motor ben ik begonnen met het vervangen van de voorrem schoenen bij mijn GTL uit 1980. Nou ben ik echt niet onhandig en doe ik heel veel zelf, maar ik krijg dit niet voor elkaar. Alle hulpstukken heb ik gemaakt om het te kunnen doen maar het resultaat is steeds hetzelfde. Het lukt niet!! Wie heeft dit vaker gedaan en zou hier even tijd voor willen maken? De auto staat al weken stil doordat ik het niet voor elkaar krijg.
Groet, Walter
Na het vervangen van de motor ben ik begonnen met het vervangen van de voorrem schoenen bij mijn GTL uit 1980. Nou ben ik echt niet onhandig en doe ik heel veel zelf, maar ik krijg dit niet voor elkaar. Alle hulpstukken heb ik gemaakt om het te kunnen doen maar het resultaat is steeds hetzelfde. Het lukt niet!! Wie heeft dit vaker gedaan en zou hier even tijd voor willen maken? De auto staat al weken stil doordat ik het niet voor elkaar krijg.
Groet, Walter
Re: Hulp gezocht bij remschoenen vevangen.
Wat lukt er niet ?
- walterGTL/2cv6
- Contacteer:
Bedankt voor je reactie,
Wat niet lukt:
Het aanbrengen van het veertje door de remschoen heen met het haakje in het oogje op de ankerplaat.
De trekveren die onder en boven de remschoenen verbinden te monteren.
Ook na het vernieuwen van de hoofdremcilinder bleef de auto slecht remmen. Daarom de keuze gemaakt om remmen te vervangen.
Ben er al weken mee bezig.
Wat niet lukt:
Het aanbrengen van het veertje door de remschoen heen met het haakje in het oogje op de ankerplaat.
De trekveren die onder en boven de remschoenen verbinden te monteren.
Ook na het vernieuwen van de hoofdremcilinder bleef de auto slecht remmen. Daarom de keuze gemaakt om remmen te vervangen.
Ben er al weken mee bezig.
- Hanz
- Contacteer:
Dat veertje is wel lastig ja, bij het vastzetten in het achterste gat springt hij vaak los van het gereedschap waarmee je het ding duwt.
Wat handig kan zijn is een groefje in het uiteinde van een platte schroevendraaier slijpen, en die gebruiken om de veer in het achterste gat te manoevreren.
Wat handig kan zijn is een groefje in het uiteinde van een platte schroevendraaier slijpen, en die gebruiken om de veer in het achterste gat te manoevreren.
- walterGTL/2cv6
- Contacteer:
Die schroevendraaier met speciaal sleufje is al gemaakt. Ik dacht van " dat doe ik even" . Dat is dan al weer een paar weken, zere vingers en polsen, wegspringende veren en een hoop ergernis geleden.
Veertjes zijn altijd super irritant. Toch moeten de centreer veren met die schroevendraaier met gleufje wel door de gaten kunnen komen en dan het clipje erop. Echter zonder zo'n griptang als deze blijft het vaak lastig.
https://www.toolstation.nl/irwin-vise-g ... 3233101055
Hiermee moet je 'm aan de andere kant vast kunnen pakken en trekken zonder dat je hoeft te knijpen.
Voor de span veren gebruik ik meestal de normale versie griptang zoals deze
https://www.elektramat.nl/universele-gr ... 2916983835
Omdat de zijwaardse kracht op de puntbek tang er vaak voor zorgt dat de veer dat toch loskomt.
Zonder dit soort tangen kan ik het ook niet. Dit zijn slechts voorbeelden natuurlijk, ik heb gewoon geodkope versies die ik ergens vandaan heb. Ik gebruik ze voor van alles en nog wat ook bij het lassen en om afgebroken bouten los te halen etc. etc.
Amerongen is echt een beetje ver voor mij.
https://www.toolstation.nl/irwin-vise-g ... 3233101055
Hiermee moet je 'm aan de andere kant vast kunnen pakken en trekken zonder dat je hoeft te knijpen.
Voor de span veren gebruik ik meestal de normale versie griptang zoals deze
https://www.elektramat.nl/universele-gr ... 2916983835
Omdat de zijwaardse kracht op de puntbek tang er vaak voor zorgt dat de veer dat toch loskomt.
Zonder dit soort tangen kan ik het ook niet. Dit zijn slechts voorbeelden natuurlijk, ik heb gewoon geodkope versies die ik ergens vandaan heb. Ik gebruik ze voor van alles en nog wat ook bij het lassen en om afgebroken bouten los te halen etc. etc.
Amerongen is echt een beetje ver voor mij.
Helaas, Eindhoven-Amerongen is ook niet om de hoek
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Re: Hulp gezocht bij remschoenen vervangen.
Ik denk dat 'trekken aan dat veertje' makkelijker is dan om het veertje 'op de plek te drukken'...
Op deze manier heb ik het weleens gedaan met de achterrem-remschoenen...
En, helaas is Amerongen voor mij ook net iets te ver weg...

Dus, 'gewoon' het veertje om de steel van de schroevendraaier haken...
De schroevendraaier op een vast punt zetten, net voorbij de plek waar het uiteinde van het veertje vast moet komen te zitten en dan de veer een beetje oprekken door de schroevendraaier 'de verkeerde kant op te drukken'...
Het veertje zakt/ glijdt vanzelf wel naar het uiteinde van de schroevendraaier, op z'n plek...
Misschien is een kruiskopschroevendraaier nog makkelijker...?
'Beetje proberen, misschien... Maar zo is het zelfs MIJ gelukt...
'Ff wat gepast geweld gebruiken...
Succes gewenst, in ieder geval !
Op deze manier heb ik het weleens gedaan met de achterrem-remschoenen...
En, helaas is Amerongen voor mij ook net iets te ver weg...

Dus, 'gewoon' het veertje om de steel van de schroevendraaier haken...
De schroevendraaier op een vast punt zetten, net voorbij de plek waar het uiteinde van het veertje vast moet komen te zitten en dan de veer een beetje oprekken door de schroevendraaier 'de verkeerde kant op te drukken'...
Het veertje zakt/ glijdt vanzelf wel naar het uiteinde van de schroevendraaier, op z'n plek...
Misschien is een kruiskopschroevendraaier nog makkelijker...?
'Beetje proberen, misschien... Maar zo is het zelfs MIJ gelukt...
'Ff wat gepast geweld gebruiken...
Succes gewenst, in ieder geval !
Wie het kleine niet eert, ...koopt geen pony, ...maar 'n peerd...