Ja die kan gruwelijk vastzitten. even inweken met wd40
Daarna een goed passende dop erop met een wringijzer. Flinke klap met een hamer er tegenaan tegen de losdraairichting.
Daarna een klap met een hamer in de juiste richting om hem los te draaien zou hem wel los moet laten schrikken.
Overigens is de exploded view een Ventoux/ Billancourt blokje en geen Cleon zoals op je foto.
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub
het komt zoals het komt, Handel is niet mijn hobby,stel gelukt nooit uit, je leeft maar 1 keer, het mag niet, maar het kan wel. de reis is leuker dan de eindbestemming.
Ik heb er pas een afgebroken in een poging hem los te krijgen.
Waarom moet-ie er eigenlijk uit? Als-ie met geweld los moet en niet meer netjes sluitend terug wil, heb je een probleem.
Ok. Ik heb m inderdaad ingespoten en zal nog ns een poging doen. Idd niet hetzelfde blok, maar kon bij de aanvulling achter in het boek zo snel niet een dergelijke foto vinden
Ook ik vroeg me af wat de waarde is van deze losdraaien. Op dit forum vond ik een oud draadje waarin beschreven stond dat er een buisje in de buurt van de plug zit die bij verstopping voor temperatuurverschillen in het blok zorgt. Mocht de plug echt niet loskomen dan koop ik een reinigingsmiddel om te spoelen. Voor het geld hief je t niet te laten...8 euro
TBC
Dat "buisje" kan ik niet helemaal duiden. De koelvloeistof omspoelt de cilinderbussen als geheel, er is dus sprake van een sluitende "watermantel" om elke cilinderbus. Wel is het zo dat die ruimte flink kan dichtslibben in de loop der jaren, met name de cilinder het verst vd waterpomp (aan schutbordzijde dus) krijgt dan minder flow en dus minder koeling. Ziehier voor foto's van een blokrevisie waarop een en ander duidelijk wordt: viewtopic.php?p=177478#p177478