In feite werkt een renault 4 motor met negatieve carterdruk. Er word door het motorvacuum carterdampen afgezogen dus zo een negatieve druk in het carter. De keerkingen die voor de nokkenas worden gebruikt hebben een veerring om voor de afdichting te zorgen en verlangen dus geen druk om af te dichten dus ook als vacuum keering te gebruiken.
Word in de hedendaagse auto.s ook zo toegespast dan zelfs zonder veerring.
En dubbele lip keering is niet voor de stof hebben gewoon 2 lippen werkt perfect.
Mvrgr fransoos
Die keerring was niet het eerste waar ik aan dacht moet ik bekennen. Hij lijkt me wel breder als wat in de kamer past.
Keerringen hebben ondanks de veerring wel degelijk een ontwerp zodat ze druk kunnen weerstaan. En hiermee ook echt een montage waar rekening word gehouden met een kerende zijde en de 'open lucht' of lage druk zijde.
En wat de carter druk betreft, ik begrijp je beredenering maar die is denk ik niet juist. Er is wel degelijk een druk aanwezig in het carter en geen vacuüm. De zuigers zijn in beweging en dat gaat evenredig op. Het is de zuigerveer lekkage die voor druk zorgt. Voor weinig of veel is even niet belangrijk. Kit alles maar dicht en kijk hoe lang het duurt tot er een keerring uit klapt of in ieder geval er ergens olie gaat lekken.
De carter dampen worden wel lafjes meegezogen terug via de carburateur en het befaamde gaatje, maar met een goed luchtfilter is die zuiging niet heel spannend hoor.
Mogelijk speelt niet alleen de overdruk in de motor een rol, maar ook de olie die tegen de keerring aan stroomt. De vorm van de afdichtlip suggereert dat deze beter afsluit bij wat overdruk, en open gezogen kan worden bij onderdruk. Inderdaad maakt de draairichting van de as ook uit, er staat ook een pijltje op de keerring.
Ik ben aan de slag geweest met schuurpapier en slijppasta, ik heb de kras er bijna volledig uit gekregen en de keerring lijkt nog steeds voldoende te klemmen. De diameter van het loopvlak is minder dan 0.2 mm kleiner geworden.