Hello vluchtstrook, my old friend

Leuke verhalen, spannende belevenissen en lekker kletsen over andere R4 zaken.
.....Oftewel de gezelligste rubriek van dit forum!

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Gebruikersavatar
JelleP
Berichten: 655
Lid geworden op: za jun 27, 2015 12:38 am
Locatie: Haarlem

Hello vluchtstrook, my old friend

Bericht: # 161656Bericht JelleP »

'En, hoe vaak heb je al langs de kant van de weg gestaan?' vraagt één van de kinderen uit ons campinggezelschap. We staan dit Pinksterweekeinde op een camping in de duinen van Noord-Holland met vier gezinnen van verschillende samenstelling, zoals sinds een aantal jaar een traditie is. Speciaal voor de gelegenheid heb ik het Viertje omgebouwd tot primitieve camper: de achterbank en passagiersstoel zijn eruit gehaald zodat een stevige brede plank dienst kan doen als bodem voor een bed. Geïmproviseerde gordijntjes rondom de dakrand en een klein houten nachtkastje met drie laatjes maken het af en het ziet er zowaar gezellig uit.
Ondanks de schampere opmerking is iedereen toch wel onder de indruk van het wagentje. 'Ik heb nooit pech', antwoord ik, en ik weet enige verontwaardiging niet te onderdrukken. 'Ja, vorig jaar één keer maar toen zat er veel te weinig olie in, daar kon het autootje ook niets aan doen'.

Afbeelding

Na een matige nachtrust (regen op blik klinkt een stuk scherper dan regen op tentdoek, zo vond ik uit) rijden we terug naar Haarlem. Ik moet enige moeite doen om de andere auto's bij te houden bij het optrekken maar op een lang stuk snelweg haal ik ze alle drie in. Het feit dat zij zich aan de maximumsnelheid hielden en ik -een klein beetje- niet doet even niet ter zake: je moet bijdehante jeugd af en toe toch even laten zien dat er best wat pit in zo'n Viertje zit.

Die avond heb ik een afspraak staan in Hoofddorp. Op het moment dat ik aan de terugrit begin begint het al te schemeren, en ik besluit de snelweg te pakken in plaats van de weg binnendoor. Na een scherpe bocht in de oprit naar de A9 wil ik weer versnellen, maar de Vier houdt in. Verschrikt schakel ik naar de drie, maar nog steeds krijg ik geen tractie te pakken. Met weinig andere opties stuur ik de -gelukkig aanwezige- vluchtstrook op. Pas als ik tot stilstand ben gekomen hoor ik dat de motor helemaal is uitgevallen. Er rijdt vrijwel geen ander verkeer meer, het is 22:15. Ik doe een poging de motor te starten. De laatste keer dat ik me in een wel heel erg vergelijkbare situatie bevond had de hele motor zichzelf in elkaar gedraaid. De motor draait nu gelukkig enthousiast rond, aangespoord door de startmotor, maar slaat niet aan. De alarmlichtjes gaan aan en ik schakel terug naar stadslicht om de accu te sparen. Ik pak mijn ANWB-kaart en mobiel en ga achter de vangrail staan. Terwijl de late arrivals over me heen bulderen in de nadering naar de Polderbaan op Schiphol leg ik uit waar ik sta. Er wordt een spoedmelding voor me aangemaakt. Dan krijg ik een idee: ik heb vandaag redelijk wat kilometers afgelegd en de laatste tankbeurt is alweer even terug. Zou de tank zich vacuüm hebben gezogen? Tegen de regels in stap ik weer de vluchtstrook op, een hesje heb ik niet, en draai de tankdop open en weer dicht. Als ik de contactsleutel omdraai slaat de motor direct weer aan.

Afbeelding

Gek genoeg hoopte ik het tegenovergestelde: ik had liever een excuus om veilig op de Wegenwacht te wachten dan dat ik doorrijd met het risico even verderop weer stil te vallen- er zijn daar een stuk minder veilige punten op de vluchtstrook. Als de motor een minuutje probleemloos stationair draait besluit ik het erop te wagen en bel de hulpmelding af. Juist op het moment dat ik de vangrail weer over stap slaat de motor abrupt weer af. Met een zucht bel ik voor de derde keer de ANWB alarmcentrale op. Terwijl de telefoon overgaat komt er een gele Volkswagen bestelbus de bocht om en stopt achter me op de vluchtstrook. Voordat er iemand op kan nemen hang ik op.
'Ik kreeg een pechmelding en vijf minuten later werd hij weer afgemeld, maar ik was al vlakbij dus ik kwam toch even kijken'. Kijk, daar ben ik blij mee!
Ik vertel de man mijn vermoedens over de onderdruk in de tank en het zou volgens hem best kunnen kloppen. We gaan het echter niet op de vluchtstrook uitzoeken: eerst word ik Haarlem in gesleept. Enigszins zenuwachtig vertel ik hem dat ik nog niet eerder ben gesleept op de snelweg, en hij neemt rustig de tijd om even de technieken door te spreken.

Tien minuutjes later staan we bij IKEA Haarlem. Ik ga voor middernacht in elk geval thuiskomen vandaag, en aangezien ik hier gewerkt heb ken ik wel wat relatief veilige parkeerplekken voor de nacht, mochten we geen oorzaak kunnen vinden.
De ANWB-monteur stelt voor om zonder benzinedop, onder zijn begeleiding, het laatste stukje naar huis te rijden. De motor draait inmiddels al enige tijd probleemloos stationair met open tank. Voordat we de kap dichtdoen geeft hij een tikje tegen een kabeltje en gedecideerd slaat de motor af. 'Aha', zegt hij. De dunne stroomkabel tussen de onderbrekerpuntjes en de bobine blijkt een lamme aansluiting te hebben. Ik start de motor om het euvel te reproduceren en opnieuw slaat de motor direct af zodra we het kabeltje wat bewegen. Er is inderdaad een breukje zichtbaar aan de kant van de bobine en de plastic mantel is enigszins verbrokkeld.
Terwijl ik de tankdop weer dichtdraai monteert de monteur een nieuw kabelschoentje voor de aansluiting op de bobine. De laatste drie kilometer naar huis gaan vlekkeloos en de privé-Wegenwacht die achter me aan rijdt voelt erg geruststellend!
Het is inmiddels 23:15. Ik bied de man een kop koffie aan, maar hij slaat het beleefd af. 'Ik ga lekker naar huis', zegt hij. Ik geef hem groot gelijk.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door JelleP op di mei 17, 2016 8:30 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
,/_\_\☺\,
([o=◊=o])
jurjenz
Berichten: 185
Lid geworden op: do sep 03, 2015 10:39 pm
Locatie: Groningen

Re: Hello vluchtstrook, my old friend

Bericht: # 161657Bericht jurjenz »

Mooi leesvoer, fijn dat de ANWB zo snel het euvel gevonden heeft!
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3223
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Re: Hello vluchtstrook, my old friend

Bericht: # 161659Bericht Hanz »

I've come to talk with you again.. dat slaat dan zeker op de samenspraak tussen wegenwacht en vier?
Gebruikersavatar
Okido
Berichten: 947
Lid geworden op: zo apr 30, 2006 10:09 pm
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Hello vluchtstrook, my old friend

Bericht: # 161660Bericht Okido »

@Hans: Ik denk eerder aan de "Sound of Silence" toen de motor uitviel.
Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
Gebruikersavatar
Rik H.
Berichten: 661
Lid geworden op: vr jul 07, 2006 4:35 pm
Locatie: Zwolle

Re: Hello vluchtstrook, my old friend

Bericht: # 161662Bericht Rik H. »

Mooi verhaal! Wij waren overigens een weekje eerder op die mooie duincamping. :wink:
Gele R4 GTL 1984 in duizend stukjes
Gebruikersavatar
Jan1962
Berichten: 467
Lid geworden op: zo sep 16, 2012 10:04 am
Locatie: Leveroy

Re: Hello vluchtstrook, my old friend

Bericht: # 161678Bericht Jan1962 »

Heel leuk verhaal.
Panne 's avonds laat is altijd wat extra spannend. En goed dat die wegenwacht toch even langskwam,
toen je de oproep had afgebeld.
Mijn 4tje liet me ook nog nooit in de steek, ik ben altijd nog thuis gekomen. Maar ze worden al wat ouder, net als de meeste berijders, dus een WW abonnement is wel handig.
Voor mijn plezier rijd ik liever in een 4!
Gebruikersavatar
Rudolf2
Berichten: 1717
Lid geworden op: za dec 02, 2006 9:39 pm

Re: Hello vluchtstrook, my old friend

Bericht: # 161687Bericht Rudolf2 »

In 8 jaar en 200.000 kilometer altijd zelfstandig thuisgekomen, en na 7 jaar toch maar een wegenwacht-lidmaatschap ernaast, al was het maar omdat ik tegenwoordig wat verder van huis ga...

Rudolf
Mark4GTL
Berichten: 2954
Lid geworden op: wo jul 12, 2006 4:36 pm
Locatie: Enschede in het mooie Twente
Contacteer:

Re: Hello vluchtstrook, my old friend

Bericht: # 161691Bericht Mark4GTL »

Met de r4 in al die tijd maar 2x echt stilgestaan dat de ANWB wel nodig was (lager uit t blok geknald & nokkenas die lostrilde op de A1 NA n revisie...)

De VOLVO geeft me meer ANWB inzet de laatste tijd. Maar dat is nu ook verleden tijd hoop ik, bijna alles vervangen qua techniek inmiddels :lol:
Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage

Oldtimeridioot...

http://www.mijnrenault4.nl
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5469
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Hello vluchtstrook, my old friend

Bericht: # 161709Bericht Bertje »

Geniaal geschreven weer, Jelle!
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
JelleP
Berichten: 655
Lid geworden op: za jun 27, 2015 12:38 am
Locatie: Haarlem

Re: Hello vluchtstrook, my old friend

Bericht: # 161714Bericht JelleP »

Dank voor de reacties! (beer)
Als jullie het leuk vinden om te lezen blijf ik schrijven, maar hopelijk niet meer over pech de volgende keer.
,/_\_\☺\,
([o=◊=o])
Plaats reactie