afstelling torsiestangen
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
- walterGTL/2cv6
- Berichten: 65
- Lid geworden op: di okt 08, 2013 9:59 pm
- Locatie: Driebergen
- Contacteer:
afstelling torsiestangen
geachte medesleutelaars, bij de opbouw van het chassis en de voorwiel ophanging heb ik de torsiestangen gemonteerd met de draagarmen zo ver mogelijk naar beneden. Toen met spanbanden de zaak opgetrokken tot de stangen flink begonnen te tegensputteren. Richtmaten had ik niet omdat het chassis vervangen is en opnieuw opgebouwd moest worden. Nu hangt de auto behoorlijk laag aan de voorkant , lijkt wel een kart. hoe krijg ik de auto op hoogte zonder de hele handel weer te moeten demonteren? tandje versteken heeft geen zin, want dan moet alles toch los.In de draagbalk opspannen met de halve maan geeft ook niet echt gewenst effect.
- marcGTL.BE
- Berichten: 659
- Lid geworden op: zo nov 03, 2013 10:44 pm
- Locatie: Vremde
- Contacteer:
Re: afstelling torsiestangen
Kan niet goed volgen, normaal de onderste draagarmen +/- 45° naar beneden vervolgens torsiestangen vastzetten en dan de rest van de ophanging monteren
Marc
Marc
car syteem style JP4 FROG 1989
Clan R4 GTL. 1989 .
R4F4 COMBI me aangeboden als schroot. 1984
Renault Dauphine 1958
Estafette 1974
campforts@live.be
https://www.facebook.com/R4.GTL" onclick="window.open(this.href);return false;
Clan R4 GTL. 1989 .
R4F4 COMBI me aangeboden als schroot. 1984
Renault Dauphine 1958
Estafette 1974
campforts@live.be
https://www.facebook.com/R4.GTL" onclick="window.open(this.href);return false;
- walterGTL/2cv6
- Berichten: 65
- Lid geworden op: di okt 08, 2013 9:59 pm
- Locatie: Driebergen
- Contacteer:
Re: afstelling torsiestangen
ja, zoiets had ik wel gedaan bij het opbouwen. Daarna met spanbanden samengetrokken om de rest van de ophanging aan elkaar te monteren. wat is nu het simpelst om te doen? draagarmen losmaken van de fusee en omlaag trekken en dan torsiestang opnieuw monteren?
Re: afstelling torsiestangen
Kan t ook niet helemaal volgen. Als je de draagarmen zo ver mogelijk naar beneden hebt gezet vóór het opspannen, dan zou ik eerder verwachten dat de auto nu te hoog ipv te laag staat. Boel zal toch weer helemaal los moeten om t opnieuw te proberen.
Zie deze foto's om te zien hoe de ankerplaat gepositioneerd is tov de wieldraagarm in onbelaste toestand (draagarm met torsiestaaf los, dus niet in de auto)
Zie deze foto's om te zien hoe de ankerplaat gepositioneerd is tov de wieldraagarm in onbelaste toestand (draagarm met torsiestaaf los, dus niet in de auto)
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
- walterGTL/2cv6
- Berichten: 65
- Lid geworden op: di okt 08, 2013 9:59 pm
- Locatie: Driebergen
- Contacteer:
Re: afstelling torsiestangen
dan zal er niks anders opzitten dan alles te demonteren. Gelukkig heb ik niks te doen..haha. Hoe zie ik de foto's?
Bedankt voor het meedenken!
Bedankt voor het meedenken!
- marcGTL.BE
- Berichten: 659
- Lid geworden op: zo nov 03, 2013 10:44 pm
- Locatie: Vremde
- Contacteer:
Re: afstelling torsiestangen
Fusee losmaken (2 kanten) ankerplaten torsiestangen in chassis losmaken Draagarmen in hoek van 45°+/- Naar beneden plaatsen (onbelast) ankerplaten in deze positie vastzetten(ankerplaten verzetten op de vertanding van de torsiestaven zodat beide kanten in de juiste hoek en positie staan)daarna de fusie terug vastzetten (draagarmen laten steunen/belasten en fusee vastzetten)walterGTL/2cv6 schreef:ja, zoiets had ik wel gedaan bij het opbouwen. Daarna met spanbanden samengetrokken om de rest van de ophanging aan elkaar te monteren. wat is nu het simpelst om te doen? draagarmen losmaken van de fusee en omlaag trekken en dan torsiestang opnieuw monteren?
Sommige modellen hebben verstelbare ankerplaten, deze dus langs beide kanten in de zelfde positie brengen.
Marc
car syteem style JP4 FROG 1989
Clan R4 GTL. 1989 .
R4F4 COMBI me aangeboden als schroot. 1984
Renault Dauphine 1958
Estafette 1974
campforts@live.be
https://www.facebook.com/R4.GTL" onclick="window.open(this.href);return false;
Clan R4 GTL. 1989 .
R4F4 COMBI me aangeboden als schroot. 1984
Renault Dauphine 1958
Estafette 1974
campforts@live.be
https://www.facebook.com/R4.GTL" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: afstelling torsiestangen
Mijn fout, linkje vergeten te plaatsen: viewtopic.php?f=2&t=15686&p=151755" onclick="window.open(this.href);return false;
Let op, de vertandingen van de torsiestaven hebben ik meen vooraan 20 tanden en achteraan 21, dit komt erop neer dat er zeer veel verschillende hoeken tussen draagarm en ankerplaat mogelijk zijn. Als de boel eenmaal los is geweest en je hebt van tevoren niks gemarkeerd, dan wordt het dus een uitdaging om beide kanten gelijk te krijgen.
Let op, de vertandingen van de torsiestaven hebben ik meen vooraan 20 tanden en achteraan 21, dit komt erop neer dat er zeer veel verschillende hoeken tussen draagarm en ankerplaat mogelijk zijn. Als de boel eenmaal los is geweest en je hebt van tevoren niks gemarkeerd, dan wordt het dus een uitdaging om beide kanten gelijk te krijgen.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Re: afstelling torsiestangen
Hallo Walter, je spreekt over een halve maan van welk bouwjaar is de R4. Dan is de uitleg van Bertje niet geschikt als deze heel oud is. Suc6 Lordje.
Re: afstelling torsiestangen
Volgens mij heeft Walter een jaren 80 GTL.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
- walterGTL/2cv6
- Berichten: 65
- Lid geworden op: di okt 08, 2013 9:59 pm
- Locatie: Driebergen
- Contacteer:
Re: afstelling torsiestangen
Jullie hebben beide gelijk. Het chassis is van een antiek model R4, ergens half jaren '70. Hier zitten in de balk onder de stoelen nog halve manen om iets te stellen aan de hoogte. De R4 zelf ( kenteken ) is van '84. De motor en alles wat eraan hangt is van de GTL. Oftewel een GTL op oud chassis. De afstelling die jullie opgaven met de draagarmen naar beneden ( hoek+/_ 45 graden ) heb ik niet goed gedaan. Denk dat de hoek die ik heb gebruikt minder is geweest dan zou moeten. Daarom zal hij zo laag hangen. Ben bezig met een stuk gereedschap om zonder demontage de stangen op te spannen. kijken of dit lukt, anders nog een leuk klusje met pasen.
Re: afstelling torsiestangen
Ik ben benieuwd wat voor gereedschap je aan het maken bent.
Waarschijnlijk is het sneller om het heheel gewoon los te halen.
Maar het is altijd gaaf om te horen als iemand iets nieuws bekokstooft.
Succes met hobbyen
Waarschijnlijk is het sneller om het heheel gewoon los te halen.
Maar het is altijd gaaf om te horen als iemand iets nieuws bekokstooft.
Succes met hobbyen
Re: afstelling torsiestangen
nog even een vraagje hierover aangezien ik zelf binnenkort ook mijn assen terug ga monteren.
Die hoek van 45°, komt die overeen met een volledig openstaande schokdemper? of moet de uitslag verder zijn?
Die hoek van 45°, komt die overeen met een volledig openstaande schokdemper? of moet de uitslag verder zijn?
- marcGTL.BE
- Berichten: 659
- Lid geworden op: zo nov 03, 2013 10:44 pm
- Locatie: Vremde
- Contacteer:
Re: afstelling torsiestangen
bij vorige post niet gedacht aan de schokdempers, Hoek van 45° zonder schokdempers Wil je hem hoger of lager maak dan de hoek kleiner of groter uiteraardBartF7P schreef:nog even een vraagje hierover aangezien ik zelf binnenkort ook mijn assen terug ga monteren.
Die hoek van 45°, komt die overeen met een volledig openstaande schokdemper? of moet de uitslag verder zijn?
marc
car syteem style JP4 FROG 1989
Clan R4 GTL. 1989 .
R4F4 COMBI me aangeboden als schroot. 1984
Renault Dauphine 1958
Estafette 1974
campforts@live.be
https://www.facebook.com/R4.GTL" onclick="window.open(this.href);return false;
Clan R4 GTL. 1989 .
R4F4 COMBI me aangeboden als schroot. 1984
Renault Dauphine 1958
Estafette 1974
campforts@live.be
https://www.facebook.com/R4.GTL" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: afstelling torsiestangen
De bedoeling is dat hij op originele hoogte komt bij mij
Wat me trouwens ook opviel is dat de voorste torsieassen bij mij er vrijwel uitvielen terwijl ik de achterste met heel veel moeite met een pers van 10 ton en veel kruipolie eruit gekregen heb.
Komen de voorste assen altijd zo gemakkelijk los of zouden deze al gedemonteerd geweest zijn?
Wat me trouwens ook opviel is dat de voorste torsieassen bij mij er vrijwel uitvielen terwijl ik de achterste met heel veel moeite met een pers van 10 ton en veel kruipolie eruit gekregen heb.
Komen de voorste assen altijd zo gemakkelijk los of zouden deze al gedemonteerd geweest zijn?
Re: afstelling torsiestangen
Voorste torsies komen idd vrij gemakkelijk los. De ankerplaten zitten daar achter een spatkap, terwijl die van de achteras in weer en wind komen.
De juist hoek van onderste draagarm tov ankerplaat is te zien op onderstaande foto's:
De juist hoek van onderste draagarm tov ankerplaat is te zien op onderstaande foto's:
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd