Ombouw 6 volt tankvlotter naar 12 volt?

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Ombouw 6 volt tankvlotter naar 12 volt?

Bericht: # 156284Bericht Tweety »

Ik moest er even over nadenken, wat zou de volgende stap kunnen zijn. eh Mark, Fons en Ido zeggen niet hetzelfde (da's verwarrend om dat te zeggen). Fons, zou je weerstand tussen de + en de signaal draad (bij de tank kunnen meten ? (gaat als het goed is via een stekkertje onder het inker achterlicht via de linker achterbalk naar de tank bij dat stekkertje) is die ook maar 135 ohm ?
Ik ga er nu van uit dat vanaf het middenpunt tussen de 2 spoelen eerst een (9 volts) benzinemeter zit en dan een draad naar de vlotter)
En hoeveel is de weerstand tussen het punt bij het achterlicht en de massa van de auto ? 384 Ohm ?
't zou toch handiger zijn als ik dit zelf even zou kunnen doen. :lol:
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: Ombouw 6 volt tankvlotter naar 12 volt?

Bericht: # 156296Bericht RVIER »

heren,

heb vandaag ook nog even een tankvlotter doorgemeten:
vol: 4 ohm
half: 135 ohm
leeg: 374 ohm

Ik heb het idee dat de 135 ohm spoel van de meter met name de stroom door de meter begrenst als je het middenpunt aan de aarde legt. Spoel 2 hangt dan met beide zijden aan de - .De meter wijst dat vol aan.
Als de vlotter is aangesloten staat de spoel 2 van de meter (384 ohm) parallel aan de vlotter weerstand.
Je moet dan telkens de subsituutweerstand berekeken. Het is duidelijk dat bij de volle tank de substituutweerstand Rs = 1/(1/384 + 1/4) heel laag is en weinig toevoegt aan de 135 ohm van spoel 1--> volle tank.

Ik heb de vlotter gedemonteerd en mogelijk kun je de weerstand van de 6 volt vlotter vervangen door die van de 12 volt variant.

vr gr Fons

heeft er iemand een oplossing voor het waarschuwingslampje?
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Gebruikersavatar
roberto
Berichten: 895
Lid geworden op: di jul 26, 2005 4:09 pm
Contacteer:

Re: Ombouw 6 volt tankvlotter naar 12 volt?

Bericht: # 156298Bericht roberto »

NTC weerstand
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Ombouw 6 volt tankvlotter naar 12 volt?

Bericht: # 156301Bericht Tweety »

RVIER schreef:heren,

heb vandaag ook nog even een tankvlotter doorgemeten:
vol: 4 ohm
half: 135 ohm
leeg: 374 ohm
Kijk dan hebben we eerder beredeneert met omgekeerde waardes ! Helaas mis ik nog de weerstand van de meter op het gevraagde punt, zo kan ik nog steeds geen conclusie trekken ( wel een waarschijnlijkheid, maar da's niet 't zelfde) Ok, even voor de waarschijnlijkheid dat 't dan een Amperemeter betreft('t kan ook nogsteeds zijn dat we het voltage meten tussen de 2 spoelen en de + dwz als de tank vol is meten we maximaal dat zou 't wel een stuk makkelijker maken). Als de weerstand van de 6v Vlotter lager is dan die van de 12v Vlotter, dan denk ik dat ik toch iets met een transistor moet doen. Een NTC weerstand ?
http://nl.wikipedia.org/wiki/NTC-weerstand" onclick="window.open(this.href);return false;
ik ff googlen, maar ik dacht dat 't om het waarschuwingslampje van de bezine ging ? nou ja dat kan je wel voor elkaar krijgen met een voltage vergelijker (een Op-Amp bv) en een paar weerstandjes. Op een LM324 ic zitten er 4, (ik heb er maar 1 nodig natuurlijk, maar de LM324 heeft nog een ander voordeel boven de enkele) een paar weerstandjes en een LED-je + een weerstand en klaar. We zouden voor die vlotter ook iets met een Op-Amp kunnen doen, moet ik wel weer even goed kijken, misschien kan ik dan de vlotter ook via de LM324 meten, maar dat moet echt allemaal op het experimenteer bordje, dat kan ik niet uit m'n hoofd.
Gebruikersavatar
Okido
Berichten: 946
Lid geworden op: zo apr 30, 2006 10:09 pm
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Ombouw 6 volt tankvlotter naar 12 volt?

Bericht: # 156302Bericht Okido »

@Harbourseal:
Je hebt eigenlijk alles in huis om een simpel experiment te doen. Je neemt een 12 volts auto met werkende benzinemeter. Daarvan kan je het stekkertje loshalen van de draad die naar de vlotter gaat. Ik meen bij de linkerachterbalk. Deze draad verbind je aan de 6 volts vlotter van de losse tank, vervolgens zorg je ervoor dat de losse tank massa maakt met de auto (draadje spannen).

Zet het contact aan en de meter zal half tot 3 kwart vol aangeven, terwijl de losse tank (naar ik hoop) leeg is.

Nu neem je een losse 12 volts vlotter die je nog ergens moet hebben. Deze sluit je aan op de plus van de auto, bijvoorbeeld de accu of zekeringkastje. De massa van die 12 volts vlotter verbind je met de 6 volts vlotteraansluiting op de losse tank. LET OP: De losse vlotter moet op de leegstand staan.

Situatieschets: De 6 volts vlotter van de losse tank is nu verbonden met de vlotterdraad van de auto en met een draad van de massa van de losse 12 volts vlotter. Het contact staat aan. De losse 12 volts vlotter krijgt spanning via een losse draad uit de auto.

Nu kan je met het verschuiven van de losse vlotter de stand zoeken waarop de meter in de auto op leeg komt te staan. LET OP: Schuif de losse 12 volts vlotter niet naar het eind (volstand), want dat kan eventueel kortsluiting veroorzaken.

Als je de stand gevonden hebt, koppel je draad los en meet de weerstand van de losse vlotter. Deze laatste mag dan niet meer worden verschoven. Daarmee heb je de weerstand gevonden die je op deze manier kunt aansluiten. Gezien de cijfers die voorbij komen moet deze tussen de 50 en 100 ohm zitten.

Je kan het proses herhalen voor de positie van volle tank. Echter zal de afwijking van een volle tank heel weinig zijn omdat deze tegen de 0 aanzit.
Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
Gebruikersavatar
roberto
Berichten: 895
Lid geworden op: di jul 26, 2005 4:09 pm
Contacteer:

Re: Ombouw 6 volt tankvlotter naar 12 volt?

Bericht: # 156305Bericht roberto »

Tweety schreef:Als de weerstand van de 6v Vlotter lager is dan die van de 12v Vlotter, dan denk ik dat ik toch iets met een transistor moet doen. Een NTC weerstand ?
http://nl.wikipedia.org/wiki/NTC-weerstand" onclick="window.open(this.href);return false;
http://portal.ovo-zaanstad.nl/sites/tri ... s/29/5.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Rik H.
Berichten: 661
Lid geworden op: vr jul 07, 2006 4:35 pm
Locatie: Zwolle

Re: Ombouw 6 volt tankvlotter naar 12 volt?

Bericht: # 156307Bericht Rik H. »

Even dit veelgelezen topic opgeschoond van overbodige quotes...liefst dus even selectief quoten als het al nodig is.:wink:
Gele R4 GTL 1984 in duizend stukjes
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Ombouw 6 volt tankvlotter naar 12 volt?

Bericht: # 156314Bericht Tweety »

roberto schreef: http://portal.ovo-zaanstad.nl/sites/tri ... s/29/5.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Ja Ok, dat werkt wel, maar of ik 't echt een goed idee vond om een stroomdraad door de benzine heen te leggen ? en dan kijken of ie voldoende gekoelt wordt ? ('t is lastig leesbaar, maar dat van een aquarium in een glazen buisje of in de buurt van een warmete element Ik zou zo'n ding liever gebruiken om de motortemperatuur te monitoren (sorry da's geen nederlands) Of in m'n espresso apparaat zit er wel 1-tje denk ik.
http://www.dummies.com/how-to/content/e ... s-a-v.html" onclick="window.open(this.href);return false;
zou kan je met een Op-amp een voltage vergelijken, en dan kan je een lampje laten branden als je het voltage meet op een punt in het benzinemeter/vlotter circuit. (zo'n LED metertje van een LPG systeem werkt zo (4 van die dingen meestal) Vraag dat toch ook nog aar een keer aan die meneer Kooy of hij 't echt een goed plan vindt om stroom door de benzine te leggen (als ze 't bij de APK zien denk ik niet dat ze 't goedkeuren, hoewel ze daar natuurlijk niet naar kijken.
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Ombouw 6 volt tankvlotter naar 12 volt?

Bericht: # 156886Bericht Tweety »

Nou en dan eindelijk heb ik er tijd voor om het ook eens met een experimentje te doen. Ik had nog een benzine meter uit een 205 liggen Ook een Veglia met de interne weerstand +- 320 Ohm (als de meter uitslaat loopt deze trouwens op :-D ) ook heb ik eindelijk het juiste antwoord op wat is een benzine meter , als het een voltmeter is is het een erg slechte (voltmeters horen een heel erg grote weerstand te hebben) en als het een Ampere meter is is die ook niet al te best (amperemeters horen vrijwel geen weerstand te hebben) het zit er dus tussen in. de oplossing is om de 12v vlotter te vervangen voor een Transistor (PNP) die wordt aangestuurd door de 6v vlotter. Afbeelding
De waarde van R1 is enigzins afhankelijk van de exacte variabele weerstand (die overigens volgens mij niet een lineaire betreft maar een enigsins logaritmische, althans bij de 205) maar met 100 Ohm zit je lekker in de buurt.
Ik heb voor mezelf ook nog oplossingen met zener diodes bekeken, maar bij bv 6v zit je nog lang niet goed en zal de naald bij lege tank nog ongeveer half vol aangeven. Als je een variable spanningsregelaar (ook zener-diode) zoals de LM317 neemt kom je er nog het dichtste bij als je ongeveer 2,5 volt op het geheel zet, alleen geeft je tank dan nooit meer helemaal vol aan (op zich niet zo erg natuurlijk. Mocht de vlotter ongekeerd werken (kan haast niet omdat dan bij een slecht contact de naald vol aangeeft) moet je een ander soort transistor gaan gebruiken (NPN) Nou als de tnak terug is hoor ik wel hoe het precies zit met de vlotter.
Gebruikersavatar
harbourseal
Berichten: 1813
Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Ombouw 6 volt tankvlotter naar 12 volt?

Bericht: # 157311Bericht harbourseal »

Beste respondenten,

Tot mijn grote spijt moet ik jullie mededelen dat ik bij de fransoze een passende oplossing gevonden heb.

Een 12 volt vlotter voor een kleine tank.

Natuurlijk voor de liefhebbers is het mogelijk om verder te experimenteren. Ik stel de 6 volt vlotter beschikbaar.
Of iemand moet een dringend argument hebben om hem niet te verkloten.
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub

Witte Aygo X voor mijn vrouw
Plaats reactie