RVIER schreef:heren,
heb vandaag ook nog even een tankvlotter doorgemeten:
vol: 4 ohm
half: 135 ohm
leeg: 374 ohm
Kijk dan hebben we eerder beredeneert met omgekeerde waardes ! Helaas mis ik nog de weerstand van de meter op het gevraagde punt, zo kan ik nog steeds geen conclusie trekken ( wel een waarschijnlijkheid, maar da's niet 't zelfde) Ok, even voor de waarschijnlijkheid dat 't dan een Amperemeter betreft('t kan ook nogsteeds zijn dat we het voltage meten tussen de 2 spoelen en de + dwz als de tank vol is meten we maximaal dat zou 't wel een stuk makkelijker maken). Als de weerstand van de 6v Vlotter lager is dan die van de 12v Vlotter, dan denk ik dat ik toch iets met een transistor moet doen. Een NTC weerstand ?
http://nl.wikipedia.org/wiki/NTC-weerstand" onclick="window.open(this.href);return false;
ik ff googlen, maar ik dacht dat 't om het waarschuwingslampje van de bezine ging ? nou ja dat kan je wel voor elkaar krijgen met een voltage vergelijker (een Op-Amp bv) en een paar weerstandjes. Op een LM324 ic zitten er 4, (ik heb er maar 1 nodig natuurlijk, maar de LM324 heeft nog een ander voordeel boven de enkele) een paar weerstandjes en een LED-je + een weerstand en klaar. We zouden voor die vlotter ook iets met een Op-Amp kunnen doen, moet ik wel weer even goed kijken, misschien kan ik dan de vlotter ook via de LM324 meten, maar dat moet echt allemaal op het experimenteer bordje, dat kan ik niet uit m'n hoofd.