Restauratie F6 combi

Voor de grote klussen kun je hier je verhaal (en foto's) kwijt!

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

silvio
Berichten: 447
Lid geworden op: wo apr 21, 2010 10:41 pm
Locatie: Lummen (Belgie)

Re: Restauratie F6 combi

Bericht: # 153173Bericht silvio »

Altijd beginnen aan de kant die het verste van de hoofdcilinder staat.
RA dan LA, RV dan LV
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5234
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Restauratie F6 combi

Bericht: # 153174Bericht Bertje »

Bedankt voor de toelichting heren! Dan heb ik het dus precies verkeerdom onthouden... Enig idee waarom dit de juiste volgorde is?
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Tweety
Berichten: 2072
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Restauratie F6 combi

Bericht: # 153176Bericht Tweety »

via logisch nadenken (en naar het antwoord toe werken...) kwam ik op : ''zolang er lucht in een langere leiding voorbij de splitsing zit is het moelijker om druk in de kortere leiding op te bouwen, en hoe langer de leiding hoe meer lucht er in kan... "
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5234
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Restauratie F6 combi

Bericht: # 153184Bericht Bertje »

Die redenering kan ik niet helemaal volgen... Dacht dat het meer iets te maken had met dat je de korte leidingen sowieso makkelijker ontlucht krijgt, maar waarom die dan juist als laatste moeten...?
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Sake
Berichten: 136
Lid geworden op: wo jun 30, 2010 12:57 am

Re: Restauratie F6 combi

Bericht: # 153185Bericht Sake »

Bertje schreef: maar waarom die dan juist als laatste moeten...?
ga maar eens een fietsband of een autoband oppompen, dan merk je het verschil wel.
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5234
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Restauratie F6 combi

Bericht: # 153188Bericht Bertje »

Die vergelijking snap ik niet, hoewel ik al vaker een autoband heb bijgepompt met een fietspomp. Vraag is waarom je makkelijker de lucht uit een lange leiding gepompt krijgt als de daarmee in verbinding staande korte leidingen nog lucht bevatten...
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Sake
Berichten: 136
Lid geworden op: wo jun 30, 2010 12:57 am

Re: Restauratie F6 combi

Bericht: # 153200Bericht Sake »

waar ben je eerder mee klaar, de fiets band of de auto band.

In de langste leiding kun je veel meer samengeperste lucht krijgen dan in een korte leiding, en dat red je niet met de slag van het rempedaal.
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: Restauratie F6 combi

Bericht: # 153201Bericht RVIER »

hebo's

het verhaal van het verste wiel komt ook mij bekend voor. Mogelijk dat dat het snelste gaat.
Maar bij gescheiden remsystemen (is hoofdremcilinder met 4 aansluitingen) wordt het denk ik anders:
Voor zover ik weet wordt voor en achter gescheiden
1) je ontlucht R en L voor ;
2) je ontlucht R en L achter (bij een enkele leiding naar achter, en een remdrukbegrenzer, krik je het linker achterwiel omhoog). Bij een dubbele leiding naar achter hoeft dat niet;
3) je ontlucht de hoofdremcilinder zelf. Doe je dat niet dan hoor je een metaalachtige klank als je remt (ook moet je het pedaal dan dieper indrukken). De achterste zuiger van de Hoofdremcilinder raakt dan de voorste

succes

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: Restauratie F6 combi

Bericht: # 153204Bericht R4F6GTX Automaat »

RVIER schreef:hebo's

het verhaal van het verste wiel komt ook mij bekend voor. Mogelijk dat dat het snelste gaat.
Maar bij gescheiden remsystemen (is hoofdremcilinder met 4 aansluitingen) wordt het denk ik anders:
Voor zover ik weet wordt voor en achter gescheiden
1) je ontlucht R en L voor ;
2) je ontlucht R en L achter (bij een enkele leiding naar achter, en een remdrukbegrenzer, krik je het linker achterwiel omhoog). Bij een dubbele leiding naar achter hoeft dat niet;
3) je ontlucht de hoofdremcilinder zelf. Doe je dat niet dan hoor je een metaalachtige klank als je remt (ook moet je het pedaal dan dieper indrukken). De achterste zuiger van de Hoofdremcilinder raakt dan de voorste

succes

vr gr Fons
Laaaaaaaang geleden was ik op een school hiervoor en daar is me toen geleerd dat bij ontluchten inderdaad met het verste wiel begonnen moet worden omdat de lucht daar om een of andere reden naar toe wil gaan en bij een gescheiden remsysteem is het zo dat als je het pedaal in trapt, zijn de eerste set cupjes voor de voorwielen en later (verder) kom de achterwielen erbij, anders slipt je auto vrij snel denk ik als eerst de achterwielen pakken. (het bekende handrembochtje) Doe je nu eerst de voorwielen ontluchten zit het pedaal eigenlijk al goed bij de voorwielen en heb je dus meer moeite om de achterwielen nog te ontluchten, als het nog wel gaat zo.
Het heet dan wel een gescheiden systeem maar het gaat toch maar om 1 hfdrmclndr en 1 pedaal...

Als ik het nu zo nog eens door lees, denk ik van wat voor vreemde grammatica ik nou gebruik maar ik weet niet hoe het eigenlijk heet dus probeer ik de ervaringen maar te beschrijven... daarbij stond die school hiervoor op Amerikaans gebied (dus andere taal) maar of het nu voor een Amerikaan zo is, is het ook voor een Volvo, Merkedes of Riooltje 4 denk ik...
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Gebruikersavatar
Jan1962
Berichten: 459
Lid geworden op: zo sep 16, 2012 10:04 am
Locatie: Leveroy

Re: Restauratie F6 combi

Bericht: # 153215Bericht Jan1962 »

Op de sleuteldag laatst in Someren heb ik ook nog geleerd dat het linkerachterwiel belast moet zijn bij het ontluchten. Heb je dat niet dan lukt het niet om de lucht er helemaal uit te krijgen. Dit heeft te maken met de remdrukverdeler. Ik weet trouwens niet of alle 4tjes zo'n ding hebben. :-?
Voor mijn plezier rijd ik liever in een 4!
Tweety
Berichten: 2072
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Restauratie F6 combi

Bericht: # 153219Bericht Tweety »

wat snap je nou niet, volgens mij is het lastig ontluchten van de korte leiding als de lange nog vol lucht zit want dan kan je geen druk opbouwen...
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5234
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Restauratie F6 combi

Bericht: # 153232Bericht Bertje »

Bertje schreef:Nu nog de remmen goed ontlucht krijgen, wat was ook alweer de volgorde? Kortste leiding eerst en zorgen dat de remdrukverdeler achteraan open staat door het ankerplaatje op de wieldraagarm los te halen, toch?
Jan1962 schreef:Op de sleuteldag laatst in Someren heb ik ook nog geleerd dat het linkerachterwiel belast moet zijn bij het ontluchten. Heb je dat niet dan lukt het niet om de lucht er helemaal uit te krijgen. Dit heeft te maken met de remdrukverdeler. Ik weet trouwens niet of alle 4tjes zo'n ding hebben. :-?
Komt op hetzelfde neer, Jan (uhm)
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5234
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Restauratie F6 combi

Bericht: # 153233Bericht Bertje »

Tweety schreef:wat snap je nou niet, volgens mij is het lastig ontluchten van de korte leiding als de lange nog vol lucht zit want dan kan je geen druk opbouwen...
Ook in een leiding waar lucht in zit kan je druk opbouwen, zolang de ontluchtingsnippel maar dicht zit... Dus nee, das ook niet de verklaring die ik zoek. Maar zal van het weekend nog eens opnieuw ontluchten, van lang naar kort.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Jerome
Berichten: 208
Lid geworden op: ma dec 06, 2010 10:54 pm
Locatie: Waalre

Re: Restauratie F6 combi

Bericht: # 153235Bericht Jerome »

Bertje schreef:
Tweety schreef:wat snap je nou niet, volgens mij is het lastig ontluchten van de korte leiding als de lange nog vol lucht zit want dan kan je geen druk opbouwen...
Ook in een leiding waar lucht in zit kan je druk opbouwen, zolang de ontluchtingsnippel maar dicht zit... Dus nee, das ook niet de verklaring die ik zoek. Maar zal van het weekend nog eens opnieuw ontluchten, van lang naar kort.
Het duurt alleen langer bij een lange leiding / je moet meer pompen om de zelfde druk op te bouwen. Dus kan je het beste maar beginnen met de langste leiding.
Blauwe Renault 4 Gendamerie- 112C - December 1988 sinds 29NOV2010
Rode Citroen Grand Picasso - Augustus 2010 - sinds Juni 2013
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5234
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Restauratie F6 combi

Bericht: # 153239Bericht Bertje »

Dat verklaart alleen waarom een lange leiding moeilijker te ontluchten is dan een korte. Je kunt die redenering ook omdraaien: ontlucht eerst de korte leidingen zodat je systeem in totaal minder lucht bevat, het wordt dan makkelijker de resterende lucht eruit te pompen bij de relatief moeilijke lange leidingen.

Maar goed, dit wordt een academische discussie zo, laat ik maar weer eens een klein update doen: ik heb inmiddels ook het stuur geplaatst. Helaas waren de twee lipjes die de knipperlichtautomaat na de bocht weer uitzetten afgebroken, deze zitten op een rond plastic plaatje. Ik heb dus een nieuw plaatje gemaakt van metaal en daar 2 nieuwe lipjes op gelast.

Afbeelding
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Plaats reactie