Getik bij hoge snelheid, motor loopt warm

Storing met onbekende oorzaak? Stel hier je vraag! Verder alles over het afstellen van de motor

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Tux88
Contacteer:

Getik bij hoge snelheid, motor loopt warm

Bericht: # 149293Bericht Tux88 »

Hallo allemaal,

Gisteren onderhoud gedaan van mijn R4 TL 800cc uit 1985 (oliefilter, olie, bougies, luchtfilter, vriem alternator + ventilator en vriem waterpomp(?) vervangen). Het verschil merkte ik meteen, motor draaide veel stabieler en ook meer vermogen.

Een probleem dat zich eergisteren, dus nog voor het onderhoud, voor het eerst stelde was het warmlopen van de motor (althans volgens het meldlampje op het dashboard). Dit gebeurde op de snelweg aan een snelheid van +/- 120km/h, wanneer ik mijn snelheid weer liet dalen naar 90km/h doofde het lampje weer. Deze melding ging gepaard met een vreemde tik die zowel lichtjes hoor- als voelbaar was tijdens het rijden (ongeveer elke 4 seconden). Wanneer ik de versnellingspook vast nam, voelde ik deze ‘tik’ extra duidelijk, de volledige motor/versnellingsbak tikte dus mee. Hoe dan ook, toch maar even gestopt en de motor stationair laten draaien met de verwarming volledig open. Nadien de motor even stilgelegd en weer vertrokken. Het getik was weg, kon weer zonder probleem 120km/h rijden zonder warmlopen. Na ongeveer een kwartiertje weer het rode meldlampje gepaard met de vreemde tik…

Na hier reeds wat opzoekwerk gedaan te hebben lijkt het me verstandig om het volledige koelcircuit eens te reinigen met soda/wateroplossing en vervolgens nieuw koelwater op te gieten. Toch maak ik me zorgen om die vreemde ‘tik’, alsof er iets wilt aanslaan maar vastzit?.. Iemand enig idee wat hier de oorzaak van kan zijn? Het is enkel voelbaar bij hoge snelheid (soms), dus kan niet even onder de motorkap spieken dan. Thermostaat? Waterpomp?

Overigens nog een vraagje; in andere topics spreekt men over de ventilator die moet aanslaan. Mijne is via een vriem verbonden met de krukas en draait dus bijgevolg altijd zodra de motor gestart is?

Ook even melden dat ik een beetje technische bagage heb maar zeker geen autotechnicus ben.. :)

Groeten,
Bart (BE)
http://www.spoorbus.be" onclick="window.open(this.href);return false;
Hanz
Contacteer:

Re: Getik bij hoge snelheid, motor loopt warm

Bericht: # 149296Bericht Hanz »

De ventilator van een 845cc moet altijd draaien itt tot die van de 956 en 1100-zoveel cc.
Is je oliepeil op niveau?
Tux88
Contacteer:

Bericht: # 149298Bericht Tux88 »

Hanz schreef:Is je oliepeil op niveau?
@Hanz, bedankt voor de info.
Oliepeil van de motor is op peil, na het onderhoud de oude olie vervangen. Het peil van de versnellingsbak heb ik wel niet kunnen nakijken, had deze olie niet op voorraad.

Groeten
marcGTL.BE
Contacteer:

Bericht: # 149300Bericht marcGTL.BE »

Ik doe een gokje,pingelen van de motor op hoog toerental heeft te maken met de voorontsteking en de vervroeging... Het is maar een gokje, ik kan het tikken hier niet horen. Als de motor pingeld draait hij niet optimaal en zal hij vlugger warmlopen.
car syteem style JP4 FROG 1989
Clan R4 GTL. 1989 .
R4F4 COMBI me aangeboden als schroot. 1984
Renault Dauphine 1958
Estafette 1974
campforts@live.be
https://www.facebook.com/R4.GTL" onclick="window.open(this.href);return false;
Bertje

Bericht: # 149308Bericht Bertje »

Tux88 schreef:
Overigens nog een vraagje; in andere topics spreekt men over de ventilator die moet aanslaan. Mijne is via een vriem verbonden met de krukas en draait dus bijgevolg altijd zodra de motor gestart is?
Die poulie zit op de nokkenas. Als-ie toch op de krukas zit heb je een niet-omgebouwde 1400cc motor in je karretje liggen ;-)

Ik zou eens beginnen met het oliepijl van de versnellingsbak checken. Bakolie moet trouwens ook af en toe ververst worden.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Tux88
Contacteer:

Bericht: # 149310Bericht Tux88 »

Bedankt voor de reacties. Het zou idd niet slecht zijn om de versnellingsbak olie ook te verversen hoewel ik betwijfel dat dat de oorzaak van het getik zou zijn.

Even een newbie vraagje dan; welke olie gebruik ik daar best voor? Aflaten kan ik onderaan maar bijvullen? Wellicht zit er een moer aan de zijkant van de versnellingsbak?

@Bertje; de nokkenas inderdaad ;) het is wel degelijk een 845cc.

Groeten
Bertje

Bericht: # 149314Bericht Bertje »

Ik heb er 80W90 in zitten (GTL-bak)
Hanz
Contacteer:

Bericht: # 149315Bericht Hanz »

de vulplug zit aan de rechterkant
Mausje75

Bericht: # 149344Bericht Mausje75 »

Welke olie heb je erin zitten? Als deze te dun ( bijv vol synthetisch ) is, kán het ook zijn dat de smering niet optimaal is en je motor wat warmer loopt.. en een bijkomend probleem(pje) je zult dan je kleppen meer horen tikken naar mate je motor warmer wordt.. Voor oudere motoren wordt vaak 20W50 geadviseerd. Olie heeft niet alleen een smerende werking, maar ook een koelende.

Heb je de puntjes en ontsteking ook goed afgesteld? Kleppen stellen?

Kun je die tik omschrijven?

Groetjes,

Maurice
Quot homines, tot sententiae

84`er R4 GTL... 50 tinten rood
85`er Witte VW Kever
Tux88
Contacteer:

Bericht: # 149563Bericht Tux88 »

Hallo allemaal,

Afgelopen dinsdag mijn volledig koelcircuit en radiator gespoeld. Ik was verbaasd wat een troep daar uit kwam! Het 'koel'water zag letterlijk zo zwart als de radiator zelf. Hier en daar ook een oliespoor op het water, daarover maak ik me wel wat zorgen. Thermostaat ook meteen vervangen maar nu lijkt mijn kachel (verwarming in de auto) niet meer warm te worden? Hoe dan ook, met schoon koelwater kan ik het allemaal wat beter opvolgen.

De oorzaak van het getik heb ik ook gebonden, althans.. Tijdens de testrit is mijn rechter cardanas gebroken :( weer een klusje erbij!
Tweety

Bericht: # 149618Bericht Tweety »

Door het schutbord net oneder de motorkap loopt een slangetje, als je het dopje eraf draait kan je de verwarming en dus het koelsysteem ontluchten ! verwarming aan en met draaiende motor, evt. met een klein beetje gas erbij.. :D
Bertje

Bericht: # 149619Bericht Bertje »

Niet gaan rijden als je verwarming het niet doet, dit wil zeggen dat er lucht in je koelsysteem zit, waardoor het effectief niet (of: niet effectief) functioneert. Inderdaad ontluchten zoals Tweety beschrijft, dit slangetje zit op het hoogste punt, hier kun je de lucht dus laten ontsnappen. Thermostaat moet daarvoor open staan (motor moet dus op bedrijfstemperatuur zijn), bij het ontluchten ervoor oppassen dat het expansievat niet leeftrekt (dan kun je opnieuw beginnen).
Tux88
Contacteer:

Bericht: # 150378Bericht Tux88 »

Twee nieuwe cardanassen en eveneens de ontsteking en kleppen afgeregeld met behulp van mijn oom. Wat een enorm verschil is me dat, echt een zaligheid om ermee te rijden nu.. Althans als ik onder de 85Km/h blijf :cry: De vreemde tik is er nog steeds net zoals het warmlopen. Na wat opzoekwerk hier op het forum kijk ik nu richting waterpomp als schuldtreffer, heb inmiddels een nieuwe gekocht dus morgen vliegt de oude eruit. Hopelijk gaat dit klusje een beetje vlot.

Nog even mijn probleem omschrijven. Vanaf het moment dat ik begin te rijden op lokale wegen waar de snelheid maximaal 70km/h is (dus geen snelweg), lijkt er niet echt een probleem. De kachel komt heerlijk op temperatuur dus deze is niet verstopt en er zit geen lucht in het circuit toch? Bij snelheden van 90km/h koelt de kachel al snel af en krijg ik enkel koude lucht, toch geen meldlampje van warme motor. Bij snelheden vanaf 100km/h komt al gauw de vreemde tik en de kachel wordt letterlijk vuurheet. Als ik zo verder rij gaat ook het meldlampje branden, dus altijd vlug aan de kant! Als ik na een tijdje de motor dan even afleg en nadien terug start, kan ik weer zonder koelproblemen (en zonder tik) verder rijden. Heb een keer onder de motorkap gekeken na zo'n warmloper; het expansievat was tot boven vol, de inlaatbuis van de waterpomp beneden was duidelijk minder warm dan de uitlaatbuis naar de radiateur en ik kon mijn hand gewoon vooraan op de radiateur leggen, wat ook niet bepaald normaal is met een warmloper denk ik.
Mijn conclusie, verbeter me als ik mis ben, bij hoog toerental (of warmte) draait de waterpomp niet mee (heb wel eens gelezen hier over het schoepje dat loskomt van de as of een poulie die blokkeert?). De thermostaat gaat wel open aangezien de leiding en het water bovenaan in de radiateur en in het expansievat erg heet is. Geen of slechte circulatie dus?

Ik heb in ieder geval al veel nuttige tips opgestoken hier op het forum, waarvoor dank! Ik hou jullie op de hoogte (beer)
Tweety

Bericht: # 150379Bericht Tweety »

Ik zou toch ook de thermostaat vervangen... kan zijn dat ie niet helemaal meer open gaat.. een vol expansi vat duidt in principe op een blokkade ergens, hetzij in de waterpomp (zoals jij vermoed) of in de thermostaat. Na een warmloper is de kans redelijk groot dat de thermostaat beschadigt is en zo'n ding kost maar een tientje ! je kan 'm ook echt uitsluiten als oorzaak door 'm eruit te halen tijdelijk. :lol:
Hanz
Contacteer:

Bericht: # 150380Bericht Hanz »

Thermostaat lijkt me niet het probleem aangezien je een hete kachel hebt geconstateerd.
Een koude radiator lijkt me te duiden op verstopping of zoals je zelf zegt gebrekkige rondpomping.
Plaats reactie