Gisteren onderhoud gedaan van mijn R4 TL 800cc uit 1985 (oliefilter, olie, bougies, luchtfilter, vriem alternator + ventilator en vriem waterpomp(?) vervangen). Het verschil merkte ik meteen, motor draaide veel stabieler en ook meer vermogen.
Een probleem dat zich eergisteren, dus nog voor het onderhoud, voor het eerst stelde was het warmlopen van de motor (althans volgens het meldlampje op het dashboard). Dit gebeurde op de snelweg aan een snelheid van +/- 120km/h, wanneer ik mijn snelheid weer liet dalen naar 90km/h doofde het lampje weer. Deze melding ging gepaard met een vreemde tik die zowel lichtjes hoor- als voelbaar was tijdens het rijden (ongeveer elke 4 seconden). Wanneer ik de versnellingspook vast nam, voelde ik deze ‘tik’ extra duidelijk, de volledige motor/versnellingsbak tikte dus mee. Hoe dan ook, toch maar even gestopt en de motor stationair laten draaien met de verwarming volledig open. Nadien de motor even stilgelegd en weer vertrokken. Het getik was weg, kon weer zonder probleem 120km/h rijden zonder warmlopen. Na ongeveer een kwartiertje weer het rode meldlampje gepaard met de vreemde tik…
Na hier reeds wat opzoekwerk gedaan te hebben lijkt het me verstandig om het volledige koelcircuit eens te reinigen met soda/wateroplossing en vervolgens nieuw koelwater op te gieten. Toch maak ik me zorgen om die vreemde ‘tik’, alsof er iets wilt aanslaan maar vastzit?.. Iemand enig idee wat hier de oorzaak van kan zijn? Het is enkel voelbaar bij hoge snelheid (soms), dus kan niet even onder de motorkap spieken dan. Thermostaat? Waterpomp?
Overigens nog een vraagje; in andere topics spreekt men over de ventilator die moet aanslaan. Mijne is via een vriem verbonden met de krukas en draait dus bijgevolg altijd zodra de motor gestart is?
Ook even melden dat ik een beetje technische bagage heb maar zeker geen autotechnicus ben..

Groeten,
Bart (BE)