Restauratie Renault 4 GTL uit 1978

Voor de grote klussen kun je hier je verhaal (en foto's) kwijt!

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

silvio
Berichten: 447
Lid geworden op: wo apr 21, 2010 10:41 pm
Locatie: Lummen (Belgie)

Re: Restauratie Renault 4 GTL uit 1978

Bericht: # 148526Bericht silvio »

kan ik de achteras van een f4 monteren onder mijn gtl? remmerij zet ik wel mee over.
Vraag is gewoon of er verschil is in torsiestaaf qua stevigheid, en hoogte
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5437
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Restauratie Renault 4 GTL uit 1978

Bericht: # 148536Bericht Bertje »

Weet even niet wat precies de verschillen waren, maar ik zou de grootste remmen monteren, of die nou van de F4 of de GTL komen.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
silvio
Berichten: 447
Lid geworden op: wo apr 21, 2010 10:41 pm
Locatie: Lummen (Belgie)

Re: Restauratie Renault 4 GTL uit 1978

Bericht: # 148539Bericht silvio »

ik heb gisteren de complete remmen van de 2 assen verwijderd, ging redelijk vlot.

Kga dus de as van de f4 gebruiken, compleet met stabilisatorstang, maar wel met de grotere remmen van de gtl.

thanx voor de info alvast
silvio
Berichten: 447
Lid geworden op: wo apr 21, 2010 10:41 pm
Locatie: Lummen (Belgie)

Re: Restauratie Renault 4 GTL uit 1978

Bericht: # 148592Bericht silvio »

Het zit niet mee laatste dagen, zelf ziek, en gisteren kreeg ik ook nog eens een fijn telefoontje,
bedrijf waar het chassis binnen is belde me op om te zeggen dat er problemen waren, ze hebben het chassis gestraald en gemetaliseerd,
nu moest dit normaal ook gepoederlakt worden, maar ze hebben het chassis moeten verwarmen in hun oven en toen is alle vet dat in de balken zat vloeibaar geworden en het hele chassis zou vol met vet hangen, ze weigeren dus om te lakken.....

Vandaag proberen het chassis te gaan halen en de schade op te meten, hoop dat er niets vervormd is want blijkbaar gaat hun oven tot 180gr !!!

Iemand een idee of ik een gemetaliseerd chassis gewoon kan lakken? zou dit aanhechten?

Had het allemaal beter zelf gedaan....eerste keer dat ik iets laat doen en al dadelijk miserie!
als ik het chassis thuis heb zal ik wat fotos neerzetten, momenteel is de zin om door te werken ver te zoeken...
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5437
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Restauratie Renault 4 GTL uit 1978

Bericht: # 148593Bericht Bertje »

Oei, da's zuur. Metalliseren, is dat verzinken? Want zink is toch een prima onderlaag om zelf een laksysteem op te bouwen? Je zult wel eerst uren zoet zijn met wasbenzine om al het vet te verwijderen, natuurlijk. Trouwens, dat mealliseren, dat hebben ze dus bij normale (ipv hoge) temperatuur gedaan?
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
silvio
Berichten: 447
Lid geworden op: wo apr 21, 2010 10:41 pm
Locatie: Lummen (Belgie)

Re: Restauratie Renault 4 GTL uit 1978

Bericht: # 148595Bericht silvio »

het metalliseren (verzinken) is koud gedaan, om vervorming te voorkomen, maar is na het verzinken in de oven gegaan.

Ik zit nu met een zinklaag, dus zal zowieso eerst een non-ferro primer moeten gaan aanbrengen.

Ik zit er gewoon mee dat je iets afspreekt, je brengt alles binnen en gaat ervan uit dat het chassis afgewerkt terugkomt. Nu moet ik zelf nog een heel werk doen en zelf lakken, dus weer veel tijd verloren die ik al zo weinig heb.
Gebruikersavatar
harbourseal
Berichten: 1813
Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Restauratie Renault 4 GTL uit 1978

Bericht: # 148596Bericht harbourseal »

Hoi Silvio,

Misschien zit er ook iets positiefs aan dit verhaal.
Al dat vet wat je in de balken verwerkt hebt zit nu ook in alle kieren en naden. Daar gaat het in ieder geval niet meer roesten.

Ik vraag me af of de firma die ging poedercoaten, je wel geïnformeerd heeft dat het chassis een oven in moet.
Want dan had je dat geweten.

Nu veel succes met ontvetten.
Er zijn ook prima non-ferroprimers te koop in een spuitbus.
Daarna iets van Tenco bootlak er over. Dat zou afdoende moeten zijn.
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub

Witte Aygo X voor mijn vrouw
silvio
Berichten: 447
Lid geworden op: wo apr 21, 2010 10:41 pm
Locatie: Lummen (Belgie)

Re: Restauratie Renault 4 GTL uit 1978

Bericht: # 148600Bericht silvio »

Dat van die kieren is inderdaad positief, maar als alles eruitgelopen is heb ik er ook weer niets aan, ze zeggen dat de vloer van hun oven volhangt en het chassis....zoveel heb ik er thans niet ingedaan :-?

Ik wist dat hij de oven inging, maar niet dat deze 180gr ging zijn. Ze hadden nog al chassis gedaan van oldtimers en dit nooit gehad, er hoort geen vet in de balken te zitten volgens hun.

Kga het wel gewoon terughalen en doe het wel zelf, heb alles liggen van spuitpistool van toen ik mijn gtt gespoten heb.
silvio
Berichten: 447
Lid geworden op: wo apr 21, 2010 10:41 pm
Locatie: Lummen (Belgie)

Re: Restauratie Renault 4 GTL uit 1978

Bericht: # 148605Bericht silvio »

ben het namiddag gaan ophalen, hier al een paar "sfeerbeelden", het gesmolten vet komt dus uit de voorkant en de achterbalken, net diegene die ik niet heb opengeslepen


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5437
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Restauratie Renault 4 GTL uit 1978

Bericht: # 148608Bericht Bertje »

Lijkt erop dat ze dat ding vertikaal hebben opgehangen, als het zo je voorbalken uit loopt!
Schade lijkt op zich mee te vallen, alleen lokaal wat vettigheid, toch?
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
silvio
Berichten: 447
Lid geworden op: wo apr 21, 2010 10:41 pm
Locatie: Lummen (Belgie)

Re: Restauratie Renault 4 GTL uit 1978

Bericht: # 148610Bericht silvio »

ik denk ook dat ze hem verticaal hebben gehangen...en dan krijg je dit natuurlijk :D

gaan hem dadelijk binnen leggen en dan begin ik eraan, alles al even inspuiten met ontvetter en kijken wat er al afloopt, daarna de rest met de hand.

Hoop hem dit weekend opgekuist te krijgen, en tegen volgend weekend in de lak.
Voordeel is wel dat ik nu alle foutjes nog met mastiek kan wegwerken.
silvio
Berichten: 447
Lid geworden op: wo apr 21, 2010 10:41 pm
Locatie: Lummen (Belgie)

Re: Restauratie Renault 4 GTL uit 1978

Bericht: # 148611Bericht silvio »

met wat zou ik dit het best ontvetten? Heb nu juist een klein stukje gedaan met synthetische thinner, gaat vlot, maar tast dit de onderlaag niet aan?
Evt cellulose thinner?
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5437
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Restauratie Renault 4 GTL uit 1978

Bericht: # 148619Bericht Bertje »

Hmmmm... Je vreet toch niet zomaar metaal weg met thinner?
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
silvio
Berichten: 447
Lid geworden op: wo apr 21, 2010 10:41 pm
Locatie: Lummen (Belgie)

Re: Restauratie Renault 4 GTL uit 1978

Bericht: # 148621Bericht silvio »

Neenee, dat is niet wat ik bedoel. Had gewoon de vraag of de laag zink die eropgespoten is niet aangetast zou raken. Maar heb wat telefoontjes gedaan en synthetische thinner mag er voor gebruikt worden.
silvio
Berichten: 447
Lid geworden op: wo apr 21, 2010 10:41 pm
Locatie: Lummen (Belgie)

Re: Restauratie Renault 4 GTL uit 1978

Bericht: # 148631Bericht silvio »

vandaag alles grotendeels ontvet, ook de bovenkant opgeschuurd met een P220, het metalliseren voelde heel grof aan, had het gladder verwacht...

paar fototjes

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Plaats reactie