Verkoudheid ?
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
Re: Verkoudheid ?
@Paul,
heb je mogelijk de oplossing gevonden.
Je moet eens kijken waar de voeding van de Velleman, stuurslot, boubine wordt afgetapt.
Om problemen met de overspannig te voorkomen moet je spanningen altijd direct van de accu + halen. Immers de accu is een stabiele spanningsbron en functioneert als een buffer bij spanningsverhogingen elders. Daarom moet je een 12 contactbus voor het opladen van je telefoon altijd aan de accu hangen!
Je zou bv een relais kunnen bekrachtigen via het contactslot. Dat relais geeft de werkstroom direct van de accu door aan de gebruikers.
ps weet je ook wat er aan de Vellemal kapot is?
vr gr Fons
heb je mogelijk de oplossing gevonden.
Je moet eens kijken waar de voeding van de Velleman, stuurslot, boubine wordt afgetapt.
Om problemen met de overspannig te voorkomen moet je spanningen altijd direct van de accu + halen. Immers de accu is een stabiele spanningsbron en functioneert als een buffer bij spanningsverhogingen elders. Daarom moet je een 12 contactbus voor het opladen van je telefoon altijd aan de accu hangen!
Je zou bv een relais kunnen bekrachtigen via het contactslot. Dat relais geeft de werkstroom direct van de accu door aan de gebruikers.
ps weet je ook wat er aan de Vellemal kapot is?
vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
Re: Verkoudheid ?
De Velleman het ik er tussenuit gehaald omdat die niks meer deed... (die gaat steeds maar max 1 jaar me...)
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Re: Verkoudheid ?
@Paul,
als je de kapotte Vellemannen nog heb zal ik ze wel eens doormeten. Als ze door overspanning overleden zijn zal de eerste transistor kapot zijn.
vr gr Fons
als je de kapotte Vellemannen nog heb zal ik ze wel eens doormeten. Als ze door overspanning overleden zijn zal de eerste transistor kapot zijn.
vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Re: Verkoudheid ?
Dan blijft nog steeds de kans op een defecte spanningsregelaar aan de dynamo bestaan; of af en toe defect door een los kontaktje. Vervangen van de hele dynamo is dan een optie.
Rudolf
Rudolf
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
Re: Verkoudheid ?
Vandaag van 3 dynamo's 1 redelijke gemaakt, koolborstels waren slecht, nu iets beter maar nog niet alles...
Dynamo laadt bij als de motor stationair draait, (metertje wijst 14 volt aan) maar als ik ermee rij zakt de spanning naar 5 volt of zo, schommelend tussen 5 en 12 volt, tenminste volgens het metertje. Het geplof is over, spanning op de bobine onder het lopen ligt rond de 9,5 wat volgens de gegevens goed is. Accu blijft vol, ook met lampen aan rijden dus óf het metertje doet het niet goed en laadt ie goed bij óf de dynamo is beter dan de meter aan geeft...?
Dynamo laadt bij als de motor stationair draait, (metertje wijst 14 volt aan) maar als ik ermee rij zakt de spanning naar 5 volt of zo, schommelend tussen 5 en 12 volt, tenminste volgens het metertje. Het geplof is over, spanning op de bobine onder het lopen ligt rond de 9,5 wat volgens de gegevens goed is. Accu blijft vol, ook met lampen aan rijden dus óf het metertje doet het niet goed en laadt ie goed bij óf de dynamo is beter dan de meter aan geeft...?
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Re: Verkoudheid ?
Wat voor metertje gebruik je...?
Re: Verkoudheid ?
Batterij vervangen helpt,vaker wisselende gegevens gehad met als oorzaak een zwakke batterij van de multimeter.
Alpine GTA V6 Turbo '86 (rood)
Renault Rodeo 6 '77 (rood)
Renault Rodeo 6 '77 (rood)
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
Re: Verkoudheid ?
Simpel ding van de Action, twee draadjes en grijs kastje met digi nummertjes...Tweety schreef:Wat voor metertje gebruik je...?
Heb er een andere aan gedaan; heb meerdere van die metertjesMarcel77 schreef:Batterij vervangen helpt,vaker wisselende gegevens gehad met als oorzaak een zwakke batterij van de multimeter.
Ja, extra (test)kabeltje eraandeutz schreef:Dynamo goeie massa?
gr.Jan.
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Re: Verkoudheid ?
Dat blijft een beetje vreemd... ten eerste nog even dit, kleine verschillen van spanning kunnen in principe binnen 1 electrisch systeem wel voorkomen door weerstand van de kabels, maar dit zijn echt kleine verschillen van evt 0,1 tot 0,4 volt, zijn de verschillen groter dan is er echt ergens sprake van slecht contact...
5 Volt hou je over ?? gaat je rooie lampje van je dynamo dan branden ??? waar meet je dat, op de accu niet neem ik aan, anders zou deze toch zeer rap ontladen worden... als we er van uit gaan dat de dynamo 30 Amp kan leveren, waar gaat dat allemaal dan naartoe..? kan eigenlijk maar 1 ding betekenen.."Kortsluiting" is er misschien ergens een draad die tegen het blok aanhangt..?
5 Volt hou je over ?? gaat je rooie lampje van je dynamo dan branden ??? waar meet je dat, op de accu niet neem ik aan, anders zou deze toch zeer rap ontladen worden... als we er van uit gaan dat de dynamo 30 Amp kan leveren, waar gaat dat allemaal dan naartoe..? kan eigenlijk maar 1 ding betekenen.."Kortsluiting" is er misschien ergens een draad die tegen het blok aanhangt..?

-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
Re: Verkoudheid ?
Schommelend van 5 t/m 15 volt; stationair zit ie rond de 12 (10-14) en op toeren tussen 5 en 12 met uitschieters beide kanten op. Het klemmetje heb ik op de dikke draad op de dynamo gezet (+). De min van het metertje rechtstreeks op de minpool van de accu. Als ik de accu zelf meer of als ik 'm op contact zet (is feitelijk hetzelfde) staat ie tussen 12 en 13volt dus ik denk niet dat ie leeg raakt. Loopt eigenlijk best wel mooi nu, geen geplof (verslikken) meer en niet meer inhouden... rode lampje gaat onder het rijden niet branden, alleen als ie op contact staat dus lampje is wel goed.Tweety schreef:Dat blijft een beetje vreemd... ten eerste nog even dit, kleine verschillen van spanning kunnen in principe binnen 1 electrisch systeem wel voorkomen door weerstand van de kabels, maar dit zijn echt kleine verschillen van evt 0,1 tot 0,4 volt, zijn de verschillen groter dan is er echt ergens sprake van slecht contact...
5 Volt hou je over ?? gaat je rooie lampje van je dynamo dan branden ??? waar meet je dat, op de accu niet neem ik aan, anders zou deze toch zeer rap ontladen worden... als we er van uit gaan dat de dynamo 30 Amp kan leveren, waar gaat dat allemaal dan naartoe..? kan eigenlijk maar 1 ding betekenen.."Kortsluiting" is er misschien ergens een draad die tegen het blok aanhangt..?
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
Re: Verkoudheid ?
Weer wat met dat Riooltje 4... starten lopen, doet het prima, zelfs op gas met dit weer, lijkt niks aan de hand. Een minuut of 10 laten lopen om iets op te warmen en hoppa, motor uit, zomaar vanzelf. Waar moet ik dat nu weer zoeken...
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Re: Verkoudheid ?
Kan nooit ver weg zijn als 't alleen stationair was..
ik zet in op een kapotte bougie/kabel - verdeelkap oxidatie.... 1 vonk weg, en staionair loopt ie niet meer.... (zeker niet op gas...) slecht contact en de warmte zorgt ervoor dat de weerstand verder toeneemt....

-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
Re: Verkoudheid ?
Als er 1 bougie kapot is lijkt me eerder dat ie slechter gaat lopen, niet zo ineens helemaal uit en daarna ook niet meer willen starten...
Op benzine doet ie trouwens hetzelfde... na een tijdje wil ie wel weer gewoon starten maar de motor is nog lang niet op temperatuur, of te heet of zo, nog niet eens handwarm...
Op benzine doet ie trouwens hetzelfde... na een tijdje wil ie wel weer gewoon starten maar de motor is nog lang niet op temperatuur, of te heet of zo, nog niet eens handwarm...
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Re: Verkoudheid ?
Paul, smoort-tie dan langzaam of stop-tie alsof het contact wordt uitgezet?
Gelijk daarna stareten en weer aanslaan?
Is dit dezelfde auto als de hik auto?
gr.Jan.
Gelijk daarna stareten en weer aanslaan?
Is dit dezelfde auto als de hik auto?
gr.Jan.
niet geschoten is altijd mis!