Sake schreef:
Heb je, je niks laten aansmeren?
D'r zijn namelijk nooit Super 5 GTT's gebouwd met injectie.
Helemaal gelijk, de Turbo-uitvoeringen van zowel de oer5 AlpineTurbo, als de super5 GTT zijn allemaal in combinatie met een luchtdichte carburateur en netzoals bij de dwarsgeplaatste Super5 1400 injectie in een R4, is er dan ook nog geen imbiciel geweest, die op het idee kwam een moderne turbo op een injectie te frommelen. En gezien de doelstelling, betere vulling,zuiniger rijden, enerzijds en anderzijds ook een low-budget configuratie,dus dan ook het gebruik van bestaande passende-en aan te passen onderdelen, heb ik gezocht naar die van een GTT :
Het uitlaatspruitstuk van een GTT had ik al gescoord en die heeft de vierkante uitlaatpoorten,maar ook nog de vierkante flens van de oude type Garrett T2 turbo,terwijl de nieuwere type's een driehoek flens hebben, maar ik moet toch een tussenstuk maken met dan de 2 verschillende flensen en kan hierin de lambda geplaatst worden
De uitlaat-elbow met downpipe heeft gelukkig nog wel dezelfde bevestigingsvorm( van een Megane past ook!) , dus dat is een kwestie van opschroeven en de downpipe in de R4 aanpassen.
De compressed airintake is wat kleiner en anders van een carburateur, dus die gaat niet passen op de injectieintake, waarvan ik een kartonnen malletje heb gemaakt.Misschien een tussenstuk, of helemaal nieuw maken
M.a.w. naast de nieuwe turbo, kan ik verder ,met wat aanpassingen, de onderdelen van een GTT gebruiken en voor een paar centen gescoord.
Voordeel ook met de injectie/electronische brandstofpomp en ECU ,is dat de druk van zowel de brandstof en de turbodruk middels de MAP-sensor optimaal is af te regelen bij eenzelfde compressie verhouding!
Leuk toch...uitproberen,,aanpassen...freubelen.. I love it...R4 life is wunderfull !