Restauratie R4 GTL 1984 van Rutger-peer (vanaf pagina 5).

Voor de grote klussen kun je hier je verhaal (en foto's) kwijt!

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

RVIER

Re: Restauratie R4 GTL 1984 van Rutger-peer (vanaf pagina 5)

Bericht: # 129906Bericht RVIER »

Nog maar een potje van die meuk dan .
voor de milieu effect rapportage van je project maakt dat niets meer uit. Je gaat er immerss dan ook later in rijden :-)
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
roberto
Contacteer:

Bericht: # 129910Bericht roberto »

Rutger de auto ziet er spuitklaar uit, spuit er niet de veel rommel op hij word er alleen maar lelijker van als hij geschuurd is met korrel 500 droog of 1000 - 1200 nat zet je hem eerst dun in de lak wacht 7-10 minuten en begin dan met af spuiten als je het gevoel hebt dat de lak goed vloeit en dik genoeg is stoppen!!

Niet te veel verdunner!! 10% meer niet en niet te veel druk 2,5

Last van de ondergrond kleur kun je nooit hebben heb je dit wel dan zit er te weinig lak op.

Grondlaag zet je als eerste er op niet als laatste het woord zegd het al.

Laat je niet ziek maken hoe je de auto tot nu hebt gerestaureerd weet is zeker dat het je lukt.

Als je toch last van een zakker hebt maak je niet ongerust die krijg je zo weg,
Rutger-peer

Bericht: # 129938Bericht Rutger-peer »

Hee bedankt voor de adviezen!

Ik ga echter zo toch nog een potje van dat spul halen; er zit nu bijvoorbeeld op die dakgootjes helemaal geen lak (originele laag is weggesleten) en om daar nu zo de kleur overheen te spuiten lijkt me een slecht idee. Ik zet alles wel in die witte zooi, dan heb ik een mooi egale ondergrond. Donderdag en vrijdag alles nog even schuren en dan zaterdag de eindlaag.

Roberto, bedankt voor de spuittips en voor het vertrouwen ;).

Was overigens niet van plan verdunner te gebruiken (althans, dat heb ik niet bij de lak gekocht?).
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
Willem de Zwijger

Bericht: # 129958Bericht Willem de Zwijger »

Ik heb nog nooit gehoord van spuiten zonder verdunner, is dit soms zo'n moderne high solid lak? Ik heb onlangs mijn F6 opnieuw gespoten met 'ouderwetse' 2 k lak van Deltron / ppg, en die schrijven voor 3:1:1 voor de lak, harder en thinner, dus dan praat je toch over 25 % thinner.
Ik heb trouwens op kaal metaal overal eerst Brunox zitten (1k epoxy roestomvormer), dan een filler primer (de D8086 van ppg), dan evt een 2 k plamuur voor de gedeukte plekken, dan weer de filler primer nu gebruikt als surfacer (meer verdunner) en dan de eindlaag. Geschuurd met 400 droog voor de laatste laag.

Inderdaad de laatste laag in twee keer, de eerste laag moet je zien als plaklaag. Het werkt het mooist als die wel net glad trekt, anders krijg je een sinasappel omdat die tweede laag de eerste net niet meer strak kan trekken.
Tip: Probeer eerst een klein ding (spatbord) om gevoel te krijgen voor de snelheid van bewegen van je pistool. De banen moeten elkaar overlappen. De volgende keer zou ik met een led lamp meteen controleren na een spuitgang, want naderhand zie je de schrale plekken en denk je: he, ik dacht dat ik alles goed geraakt had. Reflectie van een puntlichtje geeft een goede indruk van de schraalheid.

En wat heb je voor spuitpistool / compressor? Ik ben 5 jaar geleden begonnen met zo'n bovenbekerpistool uit een persluchtset van 25 Euro, en heb onlangs gewerkt met een pistool uit de vakhandel van zoiets als 125 Euro, en dat verschil is heel goed te merken, veel fijnere druppeltjes denk ik. Ik spuit met een lullig 175 l/h compressortje van 1.5 pk, wel met een olie / waterafscheidertje maar zonder echte koeler / droging. Nozzle 1.3 mm. Gaat aardig (al zal een professional er misschien hoofdschuddend naar kijken).
Met high solid lak heb je meer lucht nodig en een HVLP (high volume low pressure) pistool heb ik me laten vertellen.
@Roberto: wat voor lak spul spuit jij, en hoeveel lucht heb je?
roberto
Contacteer:

Bericht: # 129961Bericht roberto »

Hoi Willem, Ik spuit met eeen DeVilbiss 1.3mm erg tevreden de druk die ik gebruik is rond de 2- 2.5 met deze druk heb ik alles een beetje onder controle.
Ik las net de reactie van Rutger en 2k lak spuiten zonder verdunner is volgens mij niet mogelijk mocht er toch lak uit komen dan krijg je een sinasappel effect te veel verdunner en je ziet de schuurkorrel door de lak heen, korrel 400 droog vind ik zelf wat te grof ik doe het met korrel 500.
Het spuiten wat ik doe en wat Rutger gaat doen en wat jij hebt gedaan Willem is natuurlijk de moeilijkste manier van spuiten die er is we kunnen geen rekening houden met het vocht in de lucht en de tempratuur dit zijn 2 hele belangrijke factoren is het te koud dan moet er wat meer verdunner bij en is het er warm weer wat minder, een professionele auto spuiter zal onder deze omstandigheden er ook een zware klus aan hebben immers zij spuiten in een cabine waar alles optimaal is dat is natuurlijk makkelijker zo makkelijk dat fabrieken er een robot op hebben staan.
Met Willem ben ik eens je moet veel licht vanuit alle hoeken hebben om te zien of je het juiste moment hebt om te stoppen, een punt wil ik er nog aan toevoegen je moet veel , heel veel geduld hebben en iedereen om je heen weg sturen en de radio uit!
Rutger-peer

Bericht: # 129981Bericht Rutger-peer »

Hee Willem en Roberto,

Dat ik geen verdunner heb is domweg omdat ik nog nooit eerder met 2k lak heb gespoten (op de primers na dan) en dus niet weet hoe dat opdroogt etc. en wat normaal is. Het is dus wel heel handig dat jullie me dit nu vertellen. 1k lak heb ik altijd redelijk dun omdat het dan mooi vloeit. De kunst is dan natuurlijk om te zorgen dat de boel niet gaat lopen, maar dat heb ik ondertussen wel onder de knie.

Ik zou dus wel verdunner moeten gebruiken. Nog suggesties waar dat vandaan moet komen? Heb begrepen dat dat niet gewoon thinner is toch?

Aangaande mijn spuitapparatuur. Ik heb de beschikking over een enorme compressor met een best reservoir (we praten over iets van 160 liter ofzo?). Werkdruk zit op 8 bar geloof ik. Hoe dan ook, ik gebruik een reduceerventiel. Ook zit er een vochtvanger tussen. Ik ga ook nog (als ik m kan vinden) een zogenaamde deeltjesvanger kopen, die zou ook stof e.d. uit de lucht halen alvorens het de spuit in gaat.
Daarnaast heb ik 3 spuiten die ik kan gebruiken. Eéntje is een goedkope, die overigens wel mooi spuit. De andere is een duurdere met regelventiel etc. Mijn ouders hebben dan nog een derde met bovenbeker. Deze zat bij een set luchtapparatuur maar is geloof ik niet per se een goedkope (heeft ook een regelventiel etc.), hij hapert alleen weleens wat, hoe dat komt weet ik niet (denk doordat de luchttoevoer in de beker dan wat hapert). Deze laatste is overigens van Airpress en is inderdaad een low pressure, high volume spraygun. Ik denk er nog even over na welke ik ga gebruiken. Watvoor lak het is weet ik niet. Ik zal eens kijken of er iets op de pot staat en anders eens met de verkoper bellen (Bischoff uit Groningen).

Voor de rest maak ik de condities zo goed als mogelijk. Geen wind, vloer stofzuigen en nat maken, afgesealde ruimte, ventilatie etc. etc.

En Willem, ik heb eerst geplamuurd op kaal metaal, dan 2k epoxyprimer aangebracht over die hele vlakken, dit opgeschuurd met 400 en daarna de surfacer aangebracht. Ik moet zeggen dat die laatste laag heel erg ruw is geworden, maar dat zal dan wel komen doordat ik geen verdunner heb gebruikt. Hoe dan ook, dit ga ik donderdag en vrijdag (en eventueel een deel van zaterdag) opschuren en dan zaterdag de eindlaag aanbrengen. Hoe dan ook, die auto moet ook een keer af ;).

Meer tips en wijsheid is altijd welkom, als ik maar een beslissing maak over hoe ik het ga doen voor zaterdag ;).

Bedankt!
roberto
Contacteer:

Bericht: # 129982Bericht roberto »

Wat je nog nodig heb is verdunner die moet je wel kopen maar 2 mengbekers en 2 microfilters die heeft elke autolakzaak en geeft deze meestal gratis mee.

Maak eerst een proef stukje dan weet je hoe 2k spuit
Willem de Zwijger

Bericht: # 129986Bericht Willem de Zwijger »

Ik zou die leverancier vragen of dit een "moderne" high solid is of een ouderwetse lak (van voor de beperking op emissie van verdunner), en welk spuitpistool hij adviseert. Hij moet die verdunner ook kunnen leveren, ook hierin heb je verschillende types, ik spuit altijd slow thinner. Hij moet ook vertellen in welke verhouding dit erin moet, of anders aangeven wat het merk en code is dan kun je het op Internet opzoeken. Ik neem aan dat je die bekers met schaalverdeling hebt met A en B streepjes voor lak en harder en daarboven percentage streepjes voor de thinner?

Die ruwe surfacer komt me bekend voor, dat is inderdaad een kwestie van meer verdunner. Je compressor ben ik jaloers op, dat klinkt heel goed.
Een haperend spuitpistool klinkt me niet fijn in de oren, of niet goed schoongemaakt (gaatje verstopt) of ergens een lekke afdichting. Ik heb vanalles meegemaakt met die dingen, zie mijn oude topic Spuitlesje viewtopic.php?f=2&t=6134&hilit=spuitlesje" onclick="window.open(this.href);return false;

Is een vermakelijk verhaal van 9 kantjes over een verstopt beluchtings dopje, verstopt deksel, lekke afdichtingsringen, stof, schuim, water, druipers, barstjes, plastic tegen de natte lak, lostrekkende lak na een jaar, you name it. Lees het vooral even door voor zaterdag, maar laat je er vooral niet door ontmoedigen :wink:

Dat microfilter van Roberto is na al die jaren dan toch weer nieuw voor mij, daar had ik nog niet van gehoord.
jeffr4
Contacteer:

Bericht: # 130014Bericht jeffr4 »

Afbeelding

Wat zaldie blij zijn straks met zijn nieuwe 2K huidje :D
jeffr4
Contacteer:

Bericht: # 130015Bericht jeffr4 »

roberto schreef: een professionele auto spuiter zal onder deze omstandigheden er ook een zware klus aan hebben immers zij spuiten in een cabine waar alles optimaal is dat is natuurlijk makkelijker zo makkelijk dat fabrieken er een robot op hebben staan.
Helemaal mee eens, een stuk makkelijker natuurlijk als je vriendjes hebt in de proffie-spuit en ondanks de
optimale omstandigheid, toch nog een zakker en op de kap een plek om bij uitharding effe te polysten!
En dan is zelf doen kei leuk, goede ervaring, veel voldoening en wordt zeker zo mooi!
Afbeelding
Rutger-peer

Bericht: # 130033Bericht Rutger-peer »

Heb zonet even gebeld met Bischoff en de meneer daar vertelde mij dat deze lak alleen verharder nodig had. Hij kon eventueel verdund worden met 10% verdunner maar hij raadde me dat niet aan, dan had ik meer kans op sinaasappeleffect. Het zal zaterdag 25 graden worden dus dat komt heel goed uit.

De lak moet 2:1 worden gemengd met de verharder. Dit komt dus neer op 1 liter verharder op 2 liter lak. Op een of andere manier vind ik dat altijd nog tricky. Die surfacer moest 3 op 1. Er stond een tekeningetje bij van 2 staafjes, waarvan 1 2/3 van de ander was. Met andere woorden bijvoorbeeld: 200 mililiter verf en 100 mililiter verharder komt dan op 100 %. Maar als je het dan weer anders bekijkt is dat ook weer 2:1 want de hoeveelheid verharder is weer de helft van de hoeveelheid lak. Ik vind dat altijd erg verwarrend.
jeffr4
Contacteer:

Bericht: # 130036Bericht jeffr4 »

Trouwens gespoten met 2K en inderdaad 2:1, geen verdun.
Lekkere kleur die gendarmerieblauw, daar weet ook Roberto alles van. :D
Willem de Zwijger

Bericht: # 130041Bericht Willem de Zwijger »

Ja, elementaire wiskunde is soms een drama. Mijn opvatting: zo'n tekenaar begreep er niet zoveel van, maar toen hij dat diagrammetje eenmaal getekend had vond iedereen het best (sorry Jeff, niets ten nadele van de grafische artiesten), en zo bleef het gewoon als waarheid op het etiket staan. Met de verhouding valt minder makkelijk een fout te maken, dus daar ga ik altijd van uit.
Ik zou die man ook even vragen of hiervoor een HVLP pistool een must is (ik vermoed ernstig van wel, dit lijkt me onmiskenbaar een high solid lak), en welke druk en nozzle diameter hij adviseert.
Rutger-peer

Bericht: # 130050Bericht Rutger-peer »

Heb die man ondertussen tig keer gebeld en ik ben bang dat ik het zo maar gewoon eens ga proberen, zoveel keuze in pistolen heb ik toch niet ;). Maar goed, ik heb wel een Low pressure high volume ding dus ik kan het altijd even proberen.

Bedankt voor de tips en ik houd jullie op de hoogte!
jeffr4
Contacteer:

Bericht: # 130053Bericht jeffr4 »

Rutger-peer schreef: ik heb wel een Low pressure high volume ding dus ik kan het altijd even proberen.
Met een HVLP-spuit moet het zeker lukken en bij spuiten word in combinatie hiermee toch wel
15% verdunner gebruikt.
Zoals eerder gezegd, die gendarmerie baluwe kleur is gewoon een wat vervelender kleur om te spuiten en dus gauw sinaasappel/druipertjes en ik meen dat Roberto dit wel kan beamen, ik weet niet hoe hij dit heeft opgelost, wellicht geen verdunning, laag/laag?
Plaats reactie