Bobine (Renault Dauphine)
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
-
- Berichten: 18
- Lid geworden op: za jul 30, 2011 7:37 pm
Bobine (Renault Dauphine)
Ik heb het idee dat mijn Dauphine een nieuwe Bobine nodig heeft.
Nu is mijn vraag: Wat voor een Bobine moet ik zoeken, waar kan ik deze eventueel kopen?
Waar moet ik op letten? en wat zijn de verschillen in Bobine's?
Dit is mijn huidige Bobine!
Nu is mijn vraag: Wat voor een Bobine moet ik zoeken, waar kan ik deze eventueel kopen?
Waar moet ik op letten? en wat zijn de verschillen in Bobine's?
Dit is mijn huidige Bobine!
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
Re: Bobine (Renault Dauphine)
Hoe kom je bij dat idee? Wat doet ie wel of niet?Daan Strijk schreef:Ik heb het idee dat mijn Dauphine een nieuwe Bobine nodig heeft.
....
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
-
- Berichten: 18
- Lid geworden op: za jul 30, 2011 7:37 pm
Re: Bobine (Renault Dauphine)
Als hij warm is gaat hij slecht lopen. Veelal stotteren als ik vraag om gas. Dit treed vaak pas op naar zoon 50 kilometer. Veel dingen heb ik al nagelopen vervangen of schoon gemaakt. Dus dacht dat het de bobine kon zijn?
of zie ik dat verkeerd?
of zie ik dat verkeerd?
Re: Bobine (Renault Dauphine)
Heb me laten vertellen, dat als de bobine heet/warm wordt, dat een indicatie is, dat ie aan vervanging toe is.
Leen APK heeft goeie bobines ( rechts, naast de 123 ontsteking ), weet niet of ze veel duurder zijn als ergens anders..
Leen APK heeft goeie bobines ( rechts, naast de 123 ontsteking ), weet niet of ze veel duurder zijn als ergens anders..
Mensen met visie? IK zie ze niet.....
Witte F6 combi sobre-elevada/ Mercedes 407D automaat ex-ME bus/ camper
Witte F6 combi sobre-elevada/ Mercedes 407D automaat ex-ME bus/ camper
-
- Berichten: 18
- Lid geworden op: za jul 30, 2011 7:37 pm
Re: Bobine (Renault Dauphine)
Bedankt, Ik heb in iedergeval een nieuwe besteld. Is kijken wat deze allemaal verhelpt.
Ik laat het jullie eerdaags weten!
Ik laat het jullie eerdaags weten!
Re: Bobine (Renault Dauphine)
En wat leverde de vervanging op? Ik heb namelijk een gelijkaardig probleem ...
Re: Bobine (Renault Dauphine)
Ik zou juist gokken op de condensator; die krijgt veel meer van de motorwarmte mee dan de bobine. Los daarvan kun je de condensator al voor een paar euro als oorzaak uitsluiten.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
- Rutger-peer
- Berichten: 1032
- Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
- Locatie: Groningen
Re: Bobine (Renault Dauphine)
Lijkt me dat ie de condensator dan als een van de eerste dingen heeft vervangen.Daan Strijk schreef:Veel dingen heb ik al nagelopen vervangen of schoon gemaakt.
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
Re: Bobine (Renault Dauphine)
in mijn geval gaat dat niet van die condensator: ik heb nl. een volledig elektronische ontsteking ... Ik ga nog eens de temperatuur meten van de bobine (ik heb een infrarood thermometer!). Bij gelegenheid weet ik het resultaat nog te vertellen ... (Het is een Beru bobine, en Beru zelf heeft me al laten weten dat ca. 50°C zou moeten kunnen).
Re: Bobine (Renault Dauphine)
Weet je zeker dat je de elektronica als oorzaak kan uitsluiten? Als in: zit de elektronica niet te dicht bij de motor zodat deze teveel warmte meekrijgt?
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Re: Bobine (Renault Dauphine)
't ja ik weet het niet zeker. Opvallend is dus dat die hoogspanningsbobine volgens mij erg warm wordt, en misschien daarom vlug de geest geeft. Reden??? Als ik de bobine vervang draait de motor weer als een klokje tot ... Als ze te warm wordt kan dat zijn doordat er een te grote stroom doorgaat (primaire weerstand is normaal: 2 Ohm). Komt dit door de elektronische unit (contactloze elektronische ontsteking van Mobelec)??? Feit is: ik heb deze elektronische ontsteking al heel lang: stond destijds op een Simca 1100, door mij geplaatst als vervanging van de klassieke puntjes. Leverde toen nooit problemen op. Iemand enig idee hoe ik zulke elektronische unit kan controleren?
Re: Bobine (Renault Dauphine)
nog vergeten zeggen: de elektronische unit staat ver weg van de motor, en wordt zelf niet (te) warm!
Re: Bobine (Renault Dauphine)
De bobine wordt normaal gesproken niet warmer bij gebruik van een elektronische onsteking, die via de contactpunten wordt aangestuurd.
De weerstand van de bobine bepaalt de stroom die er door loopt en daarmee de warmteontwikkeling. Kijk wel even of er miscchien een voorschakelweerstand voor de bobine hoort te zitten (ga ik niet vanuit bij een Dauphine).
Verder kan de bobine erg warm worden bij een verkeerd afgestelde contactpuntafstand. Een te kleine contactpuntafstand leidt er toe dat de primaire stroom te lang door de bobine loopt.
Heb dit in de praktijk meegemaakt.
Zelfs de elektr. ontstekingsunit kan hierdoor warmer worden.
De weerstand van de bobine bepaalt de stroom die er door loopt en daarmee de warmteontwikkeling. Kijk wel even of er miscchien een voorschakelweerstand voor de bobine hoort te zitten (ga ik niet vanuit bij een Dauphine).
Verder kan de bobine erg warm worden bij een verkeerd afgestelde contactpuntafstand. Een te kleine contactpuntafstand leidt er toe dat de primaire stroom te lang door de bobine loopt.
Heb dit in de praktijk meegemaakt.
Zelfs de elektr. ontstekingsunit kan hierdoor warmer worden.
Re: Bobine (Renault Dauphine)
Interessante beschouwing, bedankt; dat ga ik even nakijken. Mijn Mobelec ontsteking is wel zonder contactpunten, maar de opening van het opneem-element tot de nok van de stroomverdeler, is ook hier in te stellen en dit komt mogelijk op hetzelfde neer ..?
Re: Bobine (Renault Dauphine)
Zou wel eens kunnen, ja. Lijkt mij dat als je ze dichter op elkaar zet, de opnemer de nok langer blijft "zien" en de stroom dus langer onderbroken wordt. Is het proberen waard, toch?
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd