Ik heb het idee dat mijn Dauphine een nieuwe Bobine nodig heeft.
Nu is mijn vraag: Wat voor een Bobine moet ik zoeken, waar kan ik deze eventueel kopen?
Waar moet ik op letten? en wat zijn de verschillen in Bobine's?
Als hij warm is gaat hij slecht lopen. Veelal stotteren als ik vraag om gas. Dit treed vaak pas op naar zoon 50 kilometer. Veel dingen heb ik al nagelopen vervangen of schoon gemaakt. Dus dacht dat het de bobine kon zijn?
of zie ik dat verkeerd?
Ik zou juist gokken op de condensator; die krijgt veel meer van de motorwarmte mee dan de bobine. Los daarvan kun je de condensator al voor een paar euro als oorzaak uitsluiten.
in mijn geval gaat dat niet van die condensator: ik heb nl. een volledig elektronische ontsteking ... Ik ga nog eens de temperatuur meten van de bobine (ik heb een infrarood thermometer!). Bij gelegenheid weet ik het resultaat nog te vertellen ... (Het is een Beru bobine, en Beru zelf heeft me al laten weten dat ca. 50°C zou moeten kunnen).
Weet je zeker dat je de elektronica als oorzaak kan uitsluiten? Als in: zit de elektronica niet te dicht bij de motor zodat deze teveel warmte meekrijgt?
't ja ik weet het niet zeker. Opvallend is dus dat die hoogspanningsbobine volgens mij erg warm wordt, en misschien daarom vlug de geest geeft. Reden??? Als ik de bobine vervang draait de motor weer als een klokje tot ... Als ze te warm wordt kan dat zijn doordat er een te grote stroom doorgaat (primaire weerstand is normaal: 2 Ohm). Komt dit door de elektronische unit (contactloze elektronische ontsteking van Mobelec)??? Feit is: ik heb deze elektronische ontsteking al heel lang: stond destijds op een Simca 1100, door mij geplaatst als vervanging van de klassieke puntjes. Leverde toen nooit problemen op. Iemand enig idee hoe ik zulke elektronische unit kan controleren?
De bobine wordt normaal gesproken niet warmer bij gebruik van een elektronische onsteking, die via de contactpunten wordt aangestuurd.
De weerstand van de bobine bepaalt de stroom die er door loopt en daarmee de warmteontwikkeling. Kijk wel even of er miscchien een voorschakelweerstand voor de bobine hoort te zitten (ga ik niet vanuit bij een Dauphine).
Verder kan de bobine erg warm worden bij een verkeerd afgestelde contactpuntafstand. Een te kleine contactpuntafstand leidt er toe dat de primaire stroom te lang door de bobine loopt.
Heb dit in de praktijk meegemaakt.
Zelfs de elektr. ontstekingsunit kan hierdoor warmer worden.
Interessante beschouwing, bedankt; dat ga ik even nakijken. Mijn Mobelec ontsteking is wel zonder contactpunten, maar de opening van het opneem-element tot de nok van de stroomverdeler, is ook hier in te stellen en dit komt mogelijk op hetzelfde neer ..?
Zou wel eens kunnen, ja. Lijkt mij dat als je ze dichter op elkaar zet, de opnemer de nok langer blijft "zien" en de stroom dus langer onderbroken wordt. Is het proberen waard, toch?