Wie kan mij helpen met het volgende; ik probeer al een tijdje de werking van het koelsysteem te begrijpen. In eerste instantie had ik een kleine lekkage opgemerkt omdat de slang onder de radiateur niet goed aansloot. Daardoor verloor ik behoorlijk veel koelvloeistof. Er zit nu een nieuwe afsluitring op en het lekken is gestopt. Ik dacht nu ook verlost te zijn van het regelmatig bijvullen van het expansievat. Maar dat is dus niet het geval. Voordat ik wegrij check ik het peil en regelmatig staat dit onder het minumum als het niet gewoon leeg is.... Gisteren heb ik een rondje gereden en opeens ging het waarschuwingslampje branden. Bij het openen van de motorkap zag ik dat het expansievat bijna helemaal volgelopen was. Ik heb even gewacht en de motor laten afkoelen en heb daarna voorzichtig het vat gelucht ; de gehele inhoud van het vat verdween borrelend weer in de radiateur. Ik heb het vat tot aan het minimumpeil kunnen aanvullen (ik had niet meer bij me) en heb daarna zonder oplichtende waarschuwingslampjes de reis kunnen voortzetten. In de garage heb ik het peil weer gecheckt en merkte dat het peil in het vat al weer aan het stijgen was. Wat zou de verklaring kunnen zijn hiervan? Ik zie dat op de dop van het expansievat een draaiknopje zit; is dit de ontluchtingregelaar? Kan of moet ik deze knop op een bepaalde stand zetten? Bij het optrekken in de 1e versnelling zie ik trouwens regelmatig dat ik mijn achterligger in een blauwe wolk zet. Heeft dit er iets mee te maken?
Zoals jullie zien is mijn technische kennis niet van hoog niveau, maar ik ben wel erg nieuwsgierig en leergierig. Op aanraden van Willem de Zwijger heb ik het Kluwer handboek aangeschafd, echter deze heb ik nog niet binnen.(dank Willem, voor de tip!)
Mochten er mensen in de buurt van Alkmaar zijn die mij willen coachen en helpen in het opdoen van technische kennis en het oplossen van dit soort vraagstukken dan kom ik graag met jullie in contact! Mijn dank en respect zal groot zijn!
![(nw)](./images/smilies/not_worthy.gif)
Evert