Lekkende benzine tank.

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
ROMAIN R4-SJENG
Berichten: 32
Lid geworden op: wo aug 29, 2007 9:12 pm
Locatie: Eijsden

Lekkende benzine tank.

Bericht: # 125243Bericht ROMAIN R4-SJENG »

Hallo Allemaal,

Mijn benzinetank lekte. van mijn 4L 1964
Deze tank lekte op 2 plaatsen, aftapplug en waar de vulbuis de tank ingaat.
Ok, geen probleem zou je zeggen, andere tank eronder en probleem opgelost.
Zo gezegd zo gedaan....
De andere tank eronder gemonteerd, benzine erin.... Weer lekkage.
Weer aan de vulbuis naar de tank.
Goed, heb ik de pech dat net deze ook lekte.
Dus een 2e tank genomen, eerst gevuld om te kijken of deze lekte.
Deze was wel lekvrij....
De tank gemonteerd, gevuld met benzine. En ja.... WEER lekkage.... WEER aan de vulbuis naar de tank.

Ik heb dus ook al 2x de vlotter omgezet en passend gemaakt voor 6v vlotter in 12v tank....

Is dit een bekend probleem als je een gebruikte tank gaat gebruiken dat met het gemorrel aan de tank en het gemorrel om de rubber slang erop te krijgen dat dat net teveel is dat een tank weer gaat lekken???
Is die aansluiting van vulpijp aan de tank echt zo zwak?

Verder, wat is jullie advies?
kompleet nieuwe tank monteren? Kosten? of heb ik gewoon pech gehad met 2 vervang tanks?
Zijn er andere middelen om de tank op die plaats dicht te krijgen, zonder opnieuw demontage?

ik hoor `t graag.

groeten Romain

ps, indien er iemand nog oude benzine tank's zoekt om als bloembak tegebruiken??? ik heb ze ! 8)
Sjiek is miech dat.... 4L Export, 1964
Gebruikersavatar
roberto
Berichten: 895
Lid geworden op: di jul 26, 2005 4:09 pm
Contacteer:

Re: Lekkende benzine tank.

Bericht: # 125244Bericht roberto »

Solderen met een bout van +/- 500 watt geen BRANDER!
schoapke
Berichten: 2773
Lid geworden op: zo okt 20, 2002 2:00 am
Locatie: Tilburg

Re: Lekkende benzine tank.

Bericht: # 125245Bericht schoapke »

staat nog een orginele 6v tank op MP van en 61er
http://link.marktplaats.nl/394247508" onclick="window.open(this.href);return false;
R4F4 FASA 1977
http://schoapke-r4-fasa.weebly.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
ROMAIN R4-SJENG
Berichten: 32
Lid geworden op: wo aug 29, 2007 9:12 pm
Locatie: Eijsden

Re: Lekkende benzine tank.

Bericht: # 125247Bericht ROMAIN R4-SJENG »

[quote="schoapke"]staat nog een orginele 6v tank op MP van en 61er

Ik heb jouw advertentie gezien schoapke.
Maar blijft de vraag of deze ook weer gaat lekken als je eraan gaat morrelen met monteren en de rubberslang erop zetten. (ma.w. is de verbinding vulbuis-tank zwak, dat het makkelijk gaat lekken?)
Zo heb ik inmiddels al 2 keer gedaan
Iemand ervaring met dit probleem?
Sjiek is miech dat.... 4L Export, 1964
Gebruikersavatar
ROMAIN R4-SJENG
Berichten: 32
Lid geworden op: wo aug 29, 2007 9:12 pm
Locatie: Eijsden

Re: Lekkende benzine tank.

Bericht: # 125248Bericht ROMAIN R4-SJENG »

roberto schreef:Solderen met een bout van +/- 500 watt geen BRANDER!
lijkt mij gevaarlijk? brandgevaar?
Sjiek is miech dat.... 4L Export, 1964
Gebruikersavatar
roberto
Berichten: 895
Lid geworden op: di jul 26, 2005 4:09 pm
Contacteer:

Re: Lekkende benzine tank.

Bericht: # 125250Bericht roberto »

Zolang er maar geen open vuur is en vul de tank met water,benzine alleen brand niet, alleen met een mengsel heel veel lucht.
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: Lekkende benzine tank.

Bericht: # 125252Bericht RVIER »

Ben het deels met Roberto waarschuwing voor brandgevaar eens. Ik zou zelfs niet met een soldeerbout aan de tank komen als er nog benzine inzit.
Herken de lekkages.
1) De vulhals (waar de benzinedop in zit) rot behoorlijk, doorgaans aan de bovenkant of juist boven het rubber verbindingsstuk.
Als je hem loshaalt van de tank kun je hem goed ontroesten, daarna heetmaken met de brander en vertinnen met S39. Daarna soldeer je een stukje plaat over het gat heen. (dit doe je dus op ruime afstand van de auto!)

2) De vulpijp die aan de tank vastzit heeft ook de neiging te scheuren in de tinverbinding. Aan de buitenkant solderen heeft slechts effect voor korte duur omdat de soldeervlakken doorgaans roestplekken hebben.
Hier helpt slechts demonteren van de tank. Maak hem helemaal leeg en was hem inwendig schoon met heet water en zeep, (2-3 keer), of doe dit met de hogedrukspuit, zolang dat hij niet meer naar benzine ruikt.
Daarna durf ik er wel met de vlam aan te solderen.
Teken de stand van de stomp aan op de tank en de stomp zodat je straks weer weet hoe hij zat.
Stook de las heet todat de stomp loskomt van de tank, verwijder zoveel mogelijk losse tin met een doek en zoek naar verroeste plekken in de soldervlakken van zowel tank en stomp, maak die weer metaallisch blank met bv een vijl of dremel, vertin de beide delen los van elkaar en zet een en ander weer op zijn plaats.
Was voor het goede gevoel de tank nog een keer schoon met heet water en zeep en leg hem dan zo op de grond zodat dat je de stomp geheel met water kunt vullen. Maak de buitenkant droog en kijk of de lekkage weg is :-) als je hem een nacht laat staan en het niveau in de stomp daalt niet en de las is geheel droog, kun je hem weer monteren. Hij gaat dan weer 25 jaar mee.
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Gebruikersavatar
Renault Classique
Berichten: 384
Lid geworden op: wo apr 30, 2003 2:00 am
Locatie: Willemstad Curacao

Re: Lekkende benzine tank.

Bericht: # 125259Bericht Renault Classique »

Een aantal jaar geleden heb ik een lekkende motorfietstank voor behandeling van de 'lekplek' met een mig-lasje eens 'uitgedieseld'. De lege tank met de vulopening een tijd aan de uitlaat van een lopende dieselautomotor gehangen. Dit zou volgens de verhalen de eventueel nog aanwezige benzinedampen neutraliseren/verdrijven. Blijkbaar was dit het geval, want het lassen is gelukt, zonder enige explosies.
Zijn er met dit 'uitdieselen' meer ervaringen?
http://www.kunstenvliegwerk.nu" onclick="window.open(this.href);return false;
deutz
Berichten: 1777
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: Lekkende benzine tank.

Bericht: # 125263Bericht deutz »

Wel op die manier truck tanken gelast!! een truck laten lopen en daar een uitlaatslang aan de uitlaat doen en aan de te repareren tank doen, een kwartiertje laten lopen (400-800ltr tank) en dan slang eruit en je kunt gaan lassen.
Nooit geen problemen mee gehad! Wel eens met een r5, tank eronder uit, vol met water gedaan en toen gaan lassen..........!! in de ong. 38ltr tank kon zo maar een 20ltr meer in!! oei wat een klap!!
gr.Jan.
niet geschoten is altijd mis!
Gebruikersavatar
ROMAIN R4-SJENG
Berichten: 32
Lid geworden op: wo aug 29, 2007 9:12 pm
Locatie: Eijsden

Re: Lekkende benzine tank.

Bericht: # 125347Bericht ROMAIN R4-SJENG »

allemaal hartelijk dank voor de reactie's. (nw)
Ben weer wat wijzer geworden. :D
Ik heb ook al geinformeerd in het magazijn wat een andere tank gaat kosten. (ik wacht nog ff op antwoord)
en dan zie ik wel of het een nieuwe tank wordt of toch reparatie.


groeten Romain
Sjiek is miech dat.... 4L Export, 1964
jandoe1000
Berichten: 1686
Lid geworden op: ma dec 08, 2008 2:43 am

Re: Lekkende benzine tank.

Bericht: # 125352Bericht jandoe1000 »

Is dit wat voor je?
http://cgi.ebay.fr/Reservoir-dEssence-R ... FR_Auto_Pi" onclick="window.open(this.href);return false;èces&hash=item2a0b39fbb4#ht_1064wt_911
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5206
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Lekkende benzine tank.

Bericht: # 125509Bericht Bertje »

Heb je flink zitten wrikken met de tank om hem weer op z'n plek te krijgen of zo? Want voor de reparatie aan mijn achterbalken moest de tank er ook onderuit, daarna weer gemonteerd, niks aan de hand. Weet je zeker dat het rubberen stuk naar de tankdop niet lekt? Kan zijn dat daar wat benzine langs drupt en op de naad van vulhals naar tank blijft staan zodat je denkt dat daar het probleem zit. Om dat rubberen stuk zit bij mij een metalen spanbandje (tiewrap avant la lettre) om rubber lekker strak tegen vulhals aan te trekken.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Rudolf2
Berichten: 1717
Lid geworden op: za dec 02, 2006 9:39 pm

Re: Lekkende benzine tank.

Bericht: # 125530Bericht Rudolf2 »

Bij een recent exemplaar van mij was een dun slangetje dat halverwege op de vulpijp zat losgeschoten...

Rudolf
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5206
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Lekkende benzine tank.

Bericht: # 125573Bericht Bertje »

Jep, da's de ontluchting.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
ROMAIN R4-SJENG
Berichten: 32
Lid geworden op: wo aug 29, 2007 9:12 pm
Locatie: Eijsden

Re: Lekkende benzine tank.

Bericht: # 125604Bericht ROMAIN R4-SJENG »

nopes, helaas is het echt de naad van vulpijp naar tank....
Als ik het wegveeg zie je het zo weer uit de naad komen...
en nee heb niet zitten wrikken, als het dat was, dan kon ik het mezelf verwijten...

Ik denk dat ik gewoon pech heb gehad met 2 tanks..... dus we proberen het weer met een andere tank.
Sjiek is miech dat.... 4L Export, 1964
Plaats reactie