Compressie - Kleppen stellen
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
Compressie - Kleppen stellen
Vraag aan de ervaren R4 sleutelaars.
Wat zou het compressieverlies kunnen/mogen zijn bij verkeerd staande kleppen?
Heb een 4GTL staan met een compr van 6,5 op de derde cilinder vanaf het schutbord,
kan dit komen door extreme klepspeling of gewoon een verbrande klep?
Stationair loopt de auto op 3 cilinders,op toeren levert de auto gewoon vermogen.
De km-teller haalt de 120 met gemak,tuurlijk duurt het wel even voor je er bent.
Alle 4 de bougie's zijn mooi koffiebruin wat volgens mij duidt op een goede verbranding,
zou bovenstaand verholpen zijn na het stellen van de kleppen of zit ik aan een revisie?
gr Marcel
Wat zou het compressieverlies kunnen/mogen zijn bij verkeerd staande kleppen?
Heb een 4GTL staan met een compr van 6,5 op de derde cilinder vanaf het schutbord,
kan dit komen door extreme klepspeling of gewoon een verbrande klep?
Stationair loopt de auto op 3 cilinders,op toeren levert de auto gewoon vermogen.
De km-teller haalt de 120 met gemak,tuurlijk duurt het wel even voor je er bent.
Alle 4 de bougie's zijn mooi koffiebruin wat volgens mij duidt op een goede verbranding,
zou bovenstaand verholpen zijn na het stellen van de kleppen of zit ik aan een revisie?
gr Marcel
Alpine GTA V6 Turbo '86 (rood)
Renault Rodeo 6 '77 (rood)
Renault Rodeo 6 '77 (rood)
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
Re: Compressie - Kleppen stellen
Hoe heb je de compressie gemeten? Was de motor warm?
Als je denkt dat er teveel klepspeling op zit, waarom stel je ze dan niet even?
Verder, als het goed loopt...
Als je denkt dat er teveel klepspeling op zit, waarom stel je ze dan niet even?
Verder, als het goed loopt...
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Re: Compressie - Kleppen stellen
Gemeten via de bougieschagt met een Hella meter.
De motor was koud,heeft even stationair gelopen voor de meting.
Even stellen zal het wel zijn met ervaring,heb hiermee geen enkele ervaring.
Zal het forum eens doorzoeken op het stellen van kleppen,en dan de klus klaren.
Boven stationair levert de auto gewoon vermogen,alleen niet met lage toeren in een hoge versnelling.
Je schijnt 50km/h te moeten kunnen rijden in de 4,dat haal ik alleen in de 3e versnelling.
Tips en andere info is welkom.
De motor was koud,heeft even stationair gelopen voor de meting.
Even stellen zal het wel zijn met ervaring,heb hiermee geen enkele ervaring.
Zal het forum eens doorzoeken op het stellen van kleppen,en dan de klus klaren.
Boven stationair levert de auto gewoon vermogen,alleen niet met lage toeren in een hoge versnelling.
Je schijnt 50km/h te moeten kunnen rijden in de 4,dat haal ik alleen in de 3e versnelling.
Tips en andere info is welkom.
Alpine GTA V6 Turbo '86 (rood)
Renault Rodeo 6 '77 (rood)
Renault Rodeo 6 '77 (rood)
Re: Compressie - Kleppen stellen
Dus waarschijnlijk een of meerdere kleppen te strak!
gr.Jan.
gr.Jan.
niet geschoten is altijd mis!
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
Re: Compressie - Kleppen stellen
en compressie moet je met warme motor meten
Welke omgeving zit jij?
Welke omgeving zit jij?
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Re: Compressie - Kleppen stellen
Woon in de Achterhoek,plaats Aalten net tegen de Duitse grens.
Dus ik zou nog een meting moeten doen met warme motor,
wat zijn de waardes wat ongeveer gemeten moet worden?
Dus ik zou nog een meting moeten doen met warme motor,
wat zijn de waardes wat ongeveer gemeten moet worden?
Alpine GTA V6 Turbo '86 (rood)
Renault Rodeo 6 '77 (rood)
Renault Rodeo 6 '77 (rood)
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
Re: Compressie - Kleppen stellen
Tussen de 8 en 11 zo ongeveer...
maar om goed compressie te meten zou je eerst de kleppen moeten controleren en zo nodig stellen. Als er nu een klep te vast staat, om maar een voorbeeld te noemen, is de compressie lager en het risico dat die klep verbrandt is groot, zeker met je 120 km/h snelheden....
Te ver weg voor mij om even je kleppen te stellen maar misschien iemand in jouw buurt die dat wel kan doen; half uurtje werk zijn de kosten niet....
maar om goed compressie te meten zou je eerst de kleppen moeten controleren en zo nodig stellen. Als er nu een klep te vast staat, om maar een voorbeeld te noemen, is de compressie lager en het risico dat die klep verbrandt is groot, zeker met je 120 km/h snelheden....
Te ver weg voor mij om even je kleppen te stellen maar misschien iemand in jouw buurt die dat wel kan doen; half uurtje werk zijn de kosten niet....
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
-
- Berichten: 188
- Lid geworden op: wo jan 07, 2009 2:14 pm
- Locatie: aalten
- Contacteer:
Re: Compressie - Kleppen stellen
Hallo Marcel
Woon ook in Aalten wil je wel even helpen met compressiemeten en kleppen stellen stuur mij maar een PB.
mvrgr hans vooijs
Woon ook in Aalten wil je wel even helpen met compressiemeten en kleppen stellen stuur mij maar een PB.
mvrgr hans vooijs
hans
Re: Compressie - Kleppen stellen
Hallo Marcell, 50in de 4-de versnelling is niet goed mogelijk, meestal wat schokken en niet meet optrekken. Groeten lordje
Re: Compressie - Kleppen stellen
Het aanbod van Hans zou ik maar gauw aannemen.
Heb je er geen zuigerveer inzitten die kapot is??
Heb je er geen zuigerveer inzitten die kapot is??
Re: Compressie - Kleppen stellen
Heb een PB gestuurd aan Hans,wacht op een reactie wanneer ik langs kan komen.
Als het een gebroken veer zou zijn dan zou deze cilinder toch "altijd" slecht moeten werken,
alleen stationair loopt de auto op 3 poten.
Zodra het toerental iets stijgt loopt het motortje egaal.
Je merkt tijdens het rijden wel dat er iets niet goed is,het gaat bij lage toeren niet vloeiend.
Als ik de versnellingen schakel zoals de tellerbak aanduid is er weinig te merken,
kom je lager in toeren met schakelen stotterd en bokt de motor tot je weer op toeren bent.
We wachten geduldig op Hans,wordt vervolgd.
Als het een gebroken veer zou zijn dan zou deze cilinder toch "altijd" slecht moeten werken,
alleen stationair loopt de auto op 3 poten.
Zodra het toerental iets stijgt loopt het motortje egaal.
Je merkt tijdens het rijden wel dat er iets niet goed is,het gaat bij lage toeren niet vloeiend.
Als ik de versnellingen schakel zoals de tellerbak aanduid is er weinig te merken,
kom je lager in toeren met schakelen stotterd en bokt de motor tot je weer op toeren bent.
We wachten geduldig op Hans,wordt vervolgd.
Alpine GTA V6 Turbo '86 (rood)
Renault Rodeo 6 '77 (rood)
Renault Rodeo 6 '77 (rood)
Re: Compressie - Kleppen stellen
Ik wil hier geen horrorverhalen ophangen en het zal waarschijnlijk best meevallen, maar heb een motortje gehad (GTL) dat op zich goed reed maar niet mooi stationair af te stellen was en stationair inderdaad maar op 3 cilinders draaide. Geen heel schokkende dingen dus, aangezien ik er nog prima mee vooruit kon. Eerst dus alle andere dingen als carburateur en ontsteking nagelopen. Na lang vijfen en zessen toch maar de kop er af getrokken. Resultaat: 3 verbrande uitlaatkleppen en een gebroken zuigerveer. Ode aan de renault 4 dus! Zelfs met dergelijke schade rijden ze nog aardig goed.
Succes er mee. Bij Hans ben je ongetwijfeld in goede handen.
Succes er mee. Bij Hans ben je ongetwijfeld in goede handen.
R4 GTL '82 beige
R4 F4 '88 combi ex belgische leger
R4 F4 '88 combi ex belgische leger
Re: Compressie - Kleppen stellen
Heb me ingesteld op (kop) revisie,
dus het kan alleen maar meevallen.
dus het kan alleen maar meevallen.
Alpine GTA V6 Turbo '86 (rood)
Renault Rodeo 6 '77 (rood)
Renault Rodeo 6 '77 (rood)