Schoapkes cabrio project

Voor de grote klussen kun je hier je verhaal (en foto's) kwijt!

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

schoapke
Berichten: 2815
Lid geworden op: zo okt 20, 2002 2:00 am
Locatie: Tilburg

Re: Schoapkes cabrio project

Bericht: # 119032Bericht schoapke »

RVIER schreef:he maarten,

was ik al een beetje bang voor je wisselt motor, bak en assen en de nieuwe assen zijn langer.


- Volgens MR175 passen de aandrijfassen die gebruikt werken met de fusee stukken van de eerst generatie (fuseelangshelling 7 graden, voor 1969) niet bij de fuseestukken van de tweede generatie (fuseelangshelling 13 graden, na 1969). (zie ook haynes fig 10.5). Je mag ze volgens MR175 in geen geval door elkaar monteren!!

ps je moet dus andere passende assen vinden (?), passend maken of de voortrein vervangen (inclusief de torsiestaven).
Dat passend maken? oude assen hebben een andere verbinding aan de bak.
Auto staat nu op een krik, maar draait dus niet door de remtrommel. as lijkt wel vrij te liggen
R4F4 FASA 1977
http://schoapke-r4-fasa.weebly.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
schoapke
Berichten: 2815
Lid geworden op: zo okt 20, 2002 2:00 am
Locatie: Tilburg

Re: Schoapkes cabrio project

Bericht: # 119033Bericht schoapke »

kan je misschien ook zeggen hoeveel het lengte verschil is?
misschien is het, als het verschil niet al te groot is, mogelijk om de trommer met een vulplaat verder naar buiten te zetten :-?
R4F4 FASA 1977
http://schoapke-r4-fasa.weebly.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: Schoapkes cabrio project

Bericht: # 119043Bericht RVIER »

kan je misschien ook zeggen hoeveel het lengte verschil is?
misschien is het, als het verschil niet al te groot is, mogelijk om de trommer met een vulplaat verder naar buiten te zetten
het lijkt erop dat de nieuwere (voor de 13 graden fuseelangshelling) 1 cm langer zijn. Je zult dus ringen met een negatieve dikte :cry: moeten monteren.
Mogelijk kun je de buitenfusee (na demontage) naar binnen kunt kloppen.

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
schoapke
Berichten: 2815
Lid geworden op: zo okt 20, 2002 2:00 am
Locatie: Tilburg

Re: Schoapkes cabrio project

Bericht: # 119045Bericht schoapke »

heb even gekeken, maar de as inkorten lijkt toch de makkelijkste route.

trommel is er in elk geval van af, maar niks nada remdruk op te bouwen. van de week maar weer eens kijken, maar na een half uur pompen hadden we dus nog geen remdruk
R4F4 FASA 1977
http://schoapke-r4-fasa.weebly.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Mark4GTL
Berichten: 2954
Lid geworden op: wo jul 12, 2006 4:36 pm
Locatie: Enschede in het mooie Twente
Contacteer:

Re: Schoapkes cabrio project

Bericht: # 119046Bericht Mark4GTL »

de rempruttel lekt niet ergens?
lijkt me dat na tijdje pompen wel druk moet komen...

heb je de mogelijkheid om je reservoir onder druk te zetten en dan te kijken of er ergens wat lekt...
Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage

Oldtimeridioot...

http://www.mijnrenault4.nl
schoapke
Berichten: 2815
Lid geworden op: zo okt 20, 2002 2:00 am
Locatie: Tilburg

Re: Schoapkes cabrio project

Bericht: # 119049Bericht schoapke »

waarom moeten de torsie staven mee vervangen worden eigenlijk. heeft oom renault 2 verschillende vertandingen?
R4F4 FASA 1977
http://schoapke-r4-fasa.weebly.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
w817ronald
Berichten: 12
Lid geworden op: ma aug 31, 2009 1:57 pm
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Schoapkes cabrio project

Bericht: # 119050Bericht w817ronald »

iemand ervaring met assen inkorten?
Witte TL Twingodak (blauwe achterklep) 1984, blue metalic 4L 1968, Espace zwart 3,5V6 2005, witte Zoë, 100% ZE
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: Schoapkes cabrio project

Bericht: # 119053Bericht RVIER »

waarom moeten de torsie staven mee vervangen worden eigenlijk. heeft oom renault 2 verschillende vertandingen
.

yep, zie Haynes figuur 10.15

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
schoapke
Berichten: 2815
Lid geworden op: zo okt 20, 2002 2:00 am
Locatie: Tilburg

Re: Schoapkes cabrio project

Bericht: # 119055Bericht schoapke »

dan denk ik dat toch de assen de pineut zijn. Stukje dr tussen uit, busje er over :-?
R4F4 FASA 1977
http://schoapke-r4-fasa.weebly.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
schoapke
Berichten: 2815
Lid geworden op: zo okt 20, 2002 2:00 am
Locatie: Tilburg

Re: Schoapkes cabrio project

Bericht: # 119068Bericht schoapke »

Jeps, assen zijn het spreekwoordelijke "Bokje"

Toon heeft iemand in de familie met de "betere ijzerzaag" een "kekke draaibank" en een "heuse smidse"

De zaagbreedte is 4mm maal twee is 8mm , maar hoeveel moet er precies tussenuit? Is het precies 10mm of heeft iemand een nauwkeurige maat?

Mijn PR 728 is van 1964 dus daar heb ik niet zoveel aan helaas :(
R4F4 FASA 1977
http://schoapke-r4-fasa.weebly.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: Schoapkes cabrio project

Bericht: # 119090Bericht RVIER »

he Maartem,

ik zal je de pagina's uit de MR 175 scannen en mailen kun je zelf bepalen hoe groot het verschil is. Dan heb je het ook zelf gedaan als het niet goed is :-)

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
schoapke
Berichten: 2815
Lid geworden op: zo okt 20, 2002 2:00 am
Locatie: Tilburg

Re: Schoapkes cabrio project

Bericht: # 119091Bericht schoapke »

strak plan ;)
R4F4 FASA 1977
http://schoapke-r4-fasa.weebly.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
schoapke
Berichten: 2815
Lid geworden op: zo okt 20, 2002 2:00 am
Locatie: Tilburg

Re: Schoapkes cabrio project

Bericht: # 119112Bericht schoapke »

De zaagtafel is afgebeld. (beer)

Had nog een setje oude assen liggen en wilde die eigelijk opmeten voor het lengte verschil. Boekje er bij, kijken meten nog een keer kijken......
En toen maar besloten om er van vier twee te maken.

Nieuwe as boven en de oude onder
Afbeelding

Met het boekje erbij de homokineet aan de bak kant er af
Afbeelding

Bij de oude as zit het lager deel geklemt op de as en gezekerd met drie blokjes. Bij de nieuwe as is deze gezekerd met een klemringetje

Van boven naar beneden: oud , nieuw , new and improved
Afbeelding

Bij het in elkaar zetten meteen weer een nieuwe lik lagervet erbij en de hoes er weer omheen. Deze waren nog net dus de vervangers mochten op de bank blijven.

Resultaat: het lengteverschil in beeld
Afbeelding

Daarna werd het kunstje herhaald bij de andere as...

Zo weer een "probleem" kunnen afvinken. Kan ik me dit weekend op de remmen storten. Ik denk zelf dat het aan de hoofdremcilinder ligt. Heb het idee dat deze blijft hangen. Maar eens los en uit elkaar halen.

Zo dat was een leuke avond en helemaal geen voetbal gezien (moon)
R4F4 FASA 1977
http://schoapke-r4-fasa.weebly.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
w817ronald
Berichten: 12
Lid geworden op: ma aug 31, 2009 1:57 pm
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Schoapkes cabrio project

Bericht: # 119113Bericht w817ronald »

schoapke schreef:De zaagtafel is afgebeld. (beer)


Zo dat was een leuke avond en helemaal geen voetbal gezien (moon)
2-1 voor NL
Witte TL Twingodak (blauwe achterklep) 1984, blue metalic 4L 1968, Espace zwart 3,5V6 2005, witte Zoë, 100% ZE
schoapke
Berichten: 2815
Lid geworden op: zo okt 20, 2002 2:00 am
Locatie: Tilburg

Re: Schoapkes cabrio project

Bericht: # 119162Bericht schoapke »

remmen staan nog in de wacht, maar de benzine meter kan ook weer afgevinkt worden
net even de eerste "veld test" gedaan. klok op de min van de accu, 12v vlotter op de min en alle kabeltjes wat aangesloten.

Vlotter omhoog en de meter staat op vol, vlotter naar beneden en de meter staat op leeg 8)

Dus dat wordt alleen de tank er onder uit en de vlotter omzetten (beer)
R4F4 FASA 1977
http://schoapke-r4-fasa.weebly.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie