Tok....
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
Tok....
Mijn r4'tje (850 cc uit 1984), is inmiddels geheel in orde. Raampjes eruit gehad, e.a. uitgeslepen en nieuw plaatwerk ingelast, de deurrubbers vervangen. Ook heb ik twee doorgeroeste plekken (achteraf ontdekt onder een keurig op zijn "Frans" aangebracht glasvezelmatje), deze bevonden zich onder de bodem links en rechts ter hoogte van de beide torsiestangen. Ik heb alle slechte plaatwerk eruit geslepen en er netjes nieuw plaatwerk in gelast. Vervolgens een stuurkogel, fuseekogel, alle hoesjes van de overige kogels en beide aandrijfashoezen, vervangen. Alles is dus zo'n beetje uit elkaar geweest. So far, so good.
Er is nu echter iets "vreemds" aan de hand bij het inveren van de linker kant.
Als de auto (na enige tijd stilstand ) vér inveert hoor je een "knok", dit blijft zich daarna voordoen ook bij licht inveren totdat je de auto weer stilzet.
Ik kan absoluut niets ontdekken , er zit nergens speling op, de uitlaat zit ook goed bevestigd en komt nergens tegenaan. Ook de handrem(kabels) veroorzaken dit geluid niet. De motorophanging is ook volledig O.K.
Kan het een van de geleidings/bevestigingspunten zijn van de torsiestaafvering onder de vloer, of een rubber van de linker stabilisatorstang?
Herkent iemand dit? Ik heb verder geen idee waar dit vandaan kan komen....
Er is nu echter iets "vreemds" aan de hand bij het inveren van de linker kant.
Als de auto (na enige tijd stilstand ) vér inveert hoor je een "knok", dit blijft zich daarna voordoen ook bij licht inveren totdat je de auto weer stilzet.
Ik kan absoluut niets ontdekken , er zit nergens speling op, de uitlaat zit ook goed bevestigd en komt nergens tegenaan. Ook de handrem(kabels) veroorzaken dit geluid niet. De motorophanging is ook volledig O.K.
Kan het een van de geleidings/bevestigingspunten zijn van de torsiestaafvering onder de vloer, of een rubber van de linker stabilisatorstang?
Herkent iemand dit? Ik heb verder geen idee waar dit vandaan kan komen....
Re: Tok....
kan het niet het verse plaatwerk zijn. Als je op je motorkap gaat zitten en hij deukt in dan hoor je ook tok.
Ik kan me voorstellen dat door de optredende spanningen bij het inveren het plaatwerk minimaal vervormt waardoor het plopt.
Ik kan me voorstellen dat door de optredende spanningen bij het inveren het plaatwerk minimaal vervormt waardoor het plopt.
Re: Tok....
@W
Je moet de draagarmbouten aandraaien als de voorwielen weer op de grond staan. Mogelijk hoor je de draagarmrubber.
vr gr fons
Je moet de draagarmbouten aandraaien als de voorwielen weer op de grond staan. Mogelijk hoor je de draagarmrubber.
vr gr fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Re: Tok....
Hoi Bouke, wel goed bedacht ! Daar had ik nog niet aan bij stil gestaan, het laswerk echter op deze plaats kan dit geluid (helaas) niet veroorzaken. De onderliggende balk heb ik eerst voorzien van een nieuw stuk plaatstaal en daarna heb ik een stuk nieuw plaatstaal op de bodemplaat "geprop-last" (ook op de balk). Dit kan niet meer werken.
Het geluid is alsof er steeds iets onder tegen het koetswerk valt of stoot. Het doet zich alleen voor als ik de linker zijde laat inveren
Ik ga morgen gelijk de draagarmbouten en de schokbreker(s) nazien.
Het geluid is alsof er steeds iets onder tegen het koetswerk valt of stoot. Het doet zich alleen voor als ik de linker zijde laat inveren
Ik ga morgen gelijk de draagarmbouten en de schokbreker(s) nazien.
Re: Tok....
Dag,
mijn ervaring in dit soort 'niet meteen herkenbare geluiden' is dat je het geluid moet voelen
Lijkt raar, maar het werkt bijna altijd: laat een tweede persoon de linker zijde inveren en ga zelf met je handen en oren op zoek. Maar vooral met je handen (en pas op met je vingers!!). Je komt al vrij snel bij het onderdeel terecht dat de 'tok' veroorzaakt......
Succes!
JoReno
mijn ervaring in dit soort 'niet meteen herkenbare geluiden' is dat je het geluid moet voelen
Lijkt raar, maar het werkt bijna altijd: laat een tweede persoon de linker zijde inveren en ga zelf met je handen en oren op zoek. Maar vooral met je handen (en pas op met je vingers!!). Je komt al vrij snel bij het onderdeel terecht dat de 'tok' veroorzaakt......
Succes!
JoReno
Laatst gewijzigd door JoReno op ma mar 29, 2010 3:04 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).
Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Re: Tok....
Ik herken wel iets in dit verhaal, bij mij waren het de 'koeieogen'die erg ruim waren.
wiellagers willen dit geluid ook wel eens maken.
wiellagers willen dit geluid ook wel eens maken.
Re: Tok....
Mijn 4 heeft het ook bij een koude start en als ik hard over een drempel rijd. ook links voor. je zegt dat de uitlaat goed zit, maar bij mij komt de tok echt van de uitlaat. die zit niet helemaal goed en als de motor flink op en neer gaat in de motorsteun komt de uitlaat tegen de rand van het gat in het binnen scherm.
Help, mijn vriendin wil een renault 4. maar ik vind dat stiekem ook wel leuk...
Re: Tok....
Het zal wel onzin zijn wat ik zeg, maar ik heb zo'n geluid rechts-voor ook gehad en toen bleek gewoon
de onderste bevestigingsbout van de schokbreker niet helemaal goed vast te zitten .
Vastgedraaid en het geluid was weg
de onderste bevestigingsbout van de schokbreker niet helemaal goed vast te zitten .
Vastgedraaid en het geluid was weg
Ik word betaald om gek te zijn
Re: Tok....
Sorry....overheen gelezendeutz schreef:Hans4,kijk eens 4 berichtjes terug................
Ik word betaald om gek te zijn
Re: Tok....
Bouke, jij had uiteindelijk toch gelijk, het "getok" blijkt inderdsad vanuit het "vers" gelaste plaatwerk onder op de bodem te komen. Het wordt van lieverlee veel minder nu. Soms hoor ik het nog eens.
Iedereen bedankt voor de aangedragen adviezen!!
Iedereen bedankt voor de aangedragen adviezen!!