Zuivere koelvloeistof uit aftapplug carter
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
Zuivere koelvloeistof uit aftapplug carter
Dag,
graag wil ik even het volgende probleem melden, met de vraag: wat is je diagnose?
Ruim 1 jaar geleden kocht ik voor weinig euro's een 4GTL, bouwjaar 1985, km.stand 185.000 met de bedoeling de auto als 2de auto te gebruiken.
Omdat er géén APK op de auto zat en geen verzekering, heb ik er destijds niet mee gereden. Motor liep echter gewoon. APK-afkeurpunten waren bekend, en ik ben dus eerst begonnen met het herstelwerk aan koets, bodem en chassis. Die fase zit er bijna op, en nu ben ik begonnen met de techniek.
De 4GTL heeft 1 jaar stil gestaan, de motor heeft in het voorjaar ± 10 minuten onbelast gelopen (zichtbaar en hoorbaar geen probleem, in het begin wat onregelmatig lopen).
Vandaag heb ik wat onderhoud gedaan (luchtfilter vervangen, bougies vervangen etc.etc.), en bij het losdraaien van de carterplug (olie verversen) kwam er eerst ± 20 cc. hartstikke zuivere blauwe koelvloeistof uit , en toen pas ruim 3 liter ontzettend zwarte olie met hier en daar een streepje beige 'sludge'.
Na lange stilstand: olie drijft op water, het heeft zich dus niet vermengd. Ook in het expansievat zat een minimale hoeveelheid olie-achtige smurrie vermengd met de koelvloeistof. De staat van de verwijderde bougies: nummer 1 en 2 vettig (olie), nummer 3 en 4 zoals een gebruikte bougie er uit hoort te zien. De sludge is óók te zien in het kleppendeksel en aan de onderkant van de olievuldop.
Zelf denk ik in eerste instantie de klepdekselpakking en de koppakking te vervangen (en dan kan ik al werkende van alles zien), zo nodig de kop vlakken. Hoe dan ook: dit karwei maak ik af, want deze 4GTL is het helemaal waard om weer op de weg te komen (na al dat laswerk aan bodem en chassis.....)
Is iemand op het forum bekend met dit verschijnsel?
(P.S.: de kans dat de vorige eigenaresse koelvloeistof of ruitensproeiervloeistof in de motorolie-vulopening gegoten heeft, schat ik op <1% )
Ben benieuwd naar reacties,
JoReno
graag wil ik even het volgende probleem melden, met de vraag: wat is je diagnose?
Ruim 1 jaar geleden kocht ik voor weinig euro's een 4GTL, bouwjaar 1985, km.stand 185.000 met de bedoeling de auto als 2de auto te gebruiken.
Omdat er géén APK op de auto zat en geen verzekering, heb ik er destijds niet mee gereden. Motor liep echter gewoon. APK-afkeurpunten waren bekend, en ik ben dus eerst begonnen met het herstelwerk aan koets, bodem en chassis. Die fase zit er bijna op, en nu ben ik begonnen met de techniek.
De 4GTL heeft 1 jaar stil gestaan, de motor heeft in het voorjaar ± 10 minuten onbelast gelopen (zichtbaar en hoorbaar geen probleem, in het begin wat onregelmatig lopen).
Vandaag heb ik wat onderhoud gedaan (luchtfilter vervangen, bougies vervangen etc.etc.), en bij het losdraaien van de carterplug (olie verversen) kwam er eerst ± 20 cc. hartstikke zuivere blauwe koelvloeistof uit , en toen pas ruim 3 liter ontzettend zwarte olie met hier en daar een streepje beige 'sludge'.
Na lange stilstand: olie drijft op water, het heeft zich dus niet vermengd. Ook in het expansievat zat een minimale hoeveelheid olie-achtige smurrie vermengd met de koelvloeistof. De staat van de verwijderde bougies: nummer 1 en 2 vettig (olie), nummer 3 en 4 zoals een gebruikte bougie er uit hoort te zien. De sludge is óók te zien in het kleppendeksel en aan de onderkant van de olievuldop.
Zelf denk ik in eerste instantie de klepdekselpakking en de koppakking te vervangen (en dan kan ik al werkende van alles zien), zo nodig de kop vlakken. Hoe dan ook: dit karwei maak ik af, want deze 4GTL is het helemaal waard om weer op de weg te komen (na al dat laswerk aan bodem en chassis.....)
Is iemand op het forum bekend met dit verschijnsel?
(P.S.: de kans dat de vorige eigenaresse koelvloeistof of ruitensproeiervloeistof in de motorolie-vulopening gegoten heeft, schat ik op <1% )
Ben benieuwd naar reacties,
JoReno
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).
Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
-
- Berichten: 73
- Lid geworden op: zo jul 30, 2006 6:34 pm
- Locatie: Best
Re: Zuivere koelvloeistof uit aftapplug carter
mijn advies:
als de auto toch voorlopig niet hoeft te rijden. dan kop eraf halen en laten vlakken en nieuwe koppakking monteren. zoiets komt toch vroeg of laat een keer eraan. nu kan je het mooi op je gemak alles in 1 keer doen
als de auto toch voorlopig niet hoeft te rijden. dan kop eraf halen en laten vlakken en nieuwe koppakking monteren. zoiets komt toch vroeg of laat een keer eraan. nu kan je het mooi op je gemak alles in 1 keer doen
Re: Zuivere koelvloeistof uit aftapplug carter
Heb eens meegemaakt dat een 4rijder motorolie in het expansievat had gegooid...de wonderen zijn de wereld nog niet uit!
Veel succes met de reanimatie van je viertje.
Veel succes met de reanimatie van je viertje.
- Rodeo-6
- Berichten: 1174
- Lid geworden op: di jun 04, 2002 2:00 am
- Locatie: Delphi alleen op afspraak
- Contacteer:
Re: Zuivere koelvloeistof uit aftapplug carter
tuurlijk kan je van alles gaan doen omdat er 20 cc "water" bij de zwarte drap zit,
maar dat is niet handig.
Wat wel handig is, is er nieuwe olie in gieten (MET een nieuw olie filter)
en koelsysteem tot max vullen en ontluchten.
Motortje laten warm draaien en daarna de olie pijlen, is het niveau ongewijzigd, is er dus niets aan de hand.
maar dat is niet handig.
Wat wel handig is, is er nieuwe olie in gieten (MET een nieuw olie filter)
en koelsysteem tot max vullen en ontluchten.
Motortje laten warm draaien en daarna de olie pijlen, is het niveau ongewijzigd, is er dus niets aan de hand.
>> Doe mij maar een DAF <<
Re: Zuivere koelvloeistof uit aftapplug carter
Dag,
wat betreft de diagnose: via wat mailverkeer word ik gewezen op mogelijke onderdruk en/of op lekkage van de pakkingen van de cilinderbussen.
'Simpel' de koppakking vervangen is dus vrijwel zeker niet de oplossing.
Ik heb gekozen voor het volgende plan van aanpak: nieuwe motorolie er in, kleppen stellen, condensator en contactpunten vernieuwen. Als alles gereed is, gaat de 4GTL naar de APK, en indien goedgekeurd: gewoon gaan rijden en in de gaten houden wat er gebeurt. Ik heb inmiddels een koelwatertemperatuurmeter ingebouwd, dus de temp. kan ik goed volgen. En als blijkt dat de motor tóch ernstiger beschadigd is dan ik nu weet/vermoed, zie ik wel wat ik dan doe (revisie of andere motor plaatsen).
Bedankt voor de adviezen.
JoReno
wat betreft de diagnose: via wat mailverkeer word ik gewezen op mogelijke onderdruk en/of op lekkage van de pakkingen van de cilinderbussen.
'Simpel' de koppakking vervangen is dus vrijwel zeker niet de oplossing.
Ik heb gekozen voor het volgende plan van aanpak: nieuwe motorolie er in, kleppen stellen, condensator en contactpunten vernieuwen. Als alles gereed is, gaat de 4GTL naar de APK, en indien goedgekeurd: gewoon gaan rijden en in de gaten houden wat er gebeurt. Ik heb inmiddels een koelwatertemperatuurmeter ingebouwd, dus de temp. kan ik goed volgen. En als blijkt dat de motor tóch ernstiger beschadigd is dan ik nu weet/vermoed, zie ik wel wat ik dan doe (revisie of andere motor plaatsen).
Bedankt voor de adviezen.
JoReno
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).
Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Re: Zuivere koelvloeistof uit aftapplug carter
Als je onderdruk hebt,kun je controleren door met warme motor de olievuldop eraf halen,enkele keren wat gas geven,daarna met verhoogt stat. toerental kijken of er veel damp uit de olievulopening komt.is dat zo dan zijn de zuigerveren niet al te best meer!! is dat wel goed,dan heb je waarschijnlijk een(of meerdere)cilinderbus ringen defect! een goed middel (werkt ong.1 jaar) is Barsleak,toevoeging voor een lek koelsysteem.werkt zee goed!!heb er bij grotere motoren met lekke radiatoren goede resultaten mee gehad.
niet geschoten is altijd mis!
Re: Zuivere koelvloeistof uit aftapplug carter
Deutz: Bedankt voor de tip.
Hulpmiddelen (c.q. additieven) om dit probleempje op te lossen zij zeer welkom, ik ben inmiddels wat minder pessimistisch dan op het moment van constatering.
In de mailwisseling was er trouwens geen sprake van mogelijke onderdruk maar van mogelijke overdruk. Correctie op mijn eerdere reactie dus .
JoReno
Hulpmiddelen (c.q. additieven) om dit probleempje op te lossen zij zeer welkom, ik ben inmiddels wat minder pessimistisch dan op het moment van constatering.
In de mailwisseling was er trouwens geen sprake van mogelijke onderdruk maar van mogelijke overdruk. Correctie op mijn eerdere reactie dus .
JoReno
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).
Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Re: Zuivere koelvloeistof uit aftapplug carter
klop ook wel,overdruk,maar komt uit het carter,dus van onder vandaan,wordt onderdruk genoemd,dat is wel een beetje spraakverwarrend.succes.
niet geschoten is altijd mis!
Re: Zuivere koelvloeistof uit aftapplug carter
Oh dat meen je niet .... In de dikke van dale is onderdruk lager dan de omringende druk iets zuigend dus....'t is inderdaad erg verwarrend...deutz schreef:klop ook wel,overdruk,maar komt uit het carter,dus van onder vandaan,wordt onderdruk genoemd,dat is wel een beetje spraakverwarrend.succes.
Re: Zuivere koelvloeistof uit aftapplug carter
dus onderdruk is eigenlijk overdruk die onderuit je blok komt???
en als je dan onderdruk bovenin je blok heb is dat weer overdruk???
en wat met onderdruk onder uit je blok???
of overdruk bovenin je blok???
onderdruk is normaal gesproken hoger dan de buitenluchtdruk en onderdruk is normaal gesproken lager, dus waar het weg komt maakt geen donder uit.
maar ja, dat is mijn logica misschien gelden en hier andere logische verklaringen
en als je dan onderdruk bovenin je blok heb is dat weer overdruk???
en wat met onderdruk onder uit je blok???
of overdruk bovenin je blok???
onderdruk is normaal gesproken hoger dan de buitenluchtdruk en onderdruk is normaal gesproken lager, dus waar het weg komt maakt geen donder uit.
maar ja, dat is mijn logica misschien gelden en hier andere logische verklaringen
Re: Zuivere koelvloeistof uit aftapplug carter
heren,
met de defginitie van Ap eens.
eigenlijk gaat het om niets (een spatie)
onder druk=overdruk
vr gr fons
met de defginitie van Ap eens.
eigenlijk gaat het om niets (een spatie)
onder druk=overdruk
vr gr fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Re: Zuivere koelvloeistof uit aftapplug carter
Heren,
waar jullie je zoal druk om maken .
Ik ben vooral nieuwsgierig naar de diagnose, en het liefst zie ik een reactie van iemand die dit al ooit eerder heeft meegemaakt.
Voorlopig is mijn keuze gemaakt, maar ooit zal dit wel minder goed aflopen.....(en op basis van een diagnose kan ik mijn plan trekken).
waar jullie je zoal druk om maken .
Ik ben vooral nieuwsgierig naar de diagnose, en het liefst zie ik een reactie van iemand die dit al ooit eerder heeft meegemaakt.
Voorlopig is mijn keuze gemaakt, maar ooit zal dit wel minder goed aflopen.....(en op basis van een diagnose kan ik mijn plan trekken).
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).
Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)