graag wil ik even het volgende probleem melden, met de vraag: wat is je diagnose?
Ruim 1 jaar geleden kocht ik voor weinig euro's een 4GTL, bouwjaar 1985, km.stand 185.000 met de bedoeling de auto als 2de auto te gebruiken.
Omdat er géén APK op de auto zat en geen verzekering, heb ik er destijds niet mee gereden. Motor liep echter gewoon. APK-afkeurpunten waren bekend, en ik ben dus eerst begonnen met het herstelwerk aan koets, bodem en chassis. Die fase zit er bijna op, en nu ben ik begonnen met de techniek.
De 4GTL heeft 1 jaar stil gestaan, de motor heeft in het voorjaar ± 10 minuten onbelast gelopen (zichtbaar en hoorbaar geen probleem, in het begin wat onregelmatig lopen).
Vandaag heb ik wat onderhoud gedaan (luchtfilter vervangen, bougies vervangen etc.etc.), en bij het losdraaien van de carterplug (olie verversen) kwam er eerst ± 20 cc. hartstikke zuivere blauwe koelvloeistof uit

Na lange stilstand: olie drijft op water, het heeft zich dus niet vermengd. Ook in het expansievat zat een minimale hoeveelheid olie-achtige smurrie vermengd met de koelvloeistof. De staat van de verwijderde bougies: nummer 1 en 2 vettig (olie), nummer 3 en 4 zoals een gebruikte bougie er uit hoort te zien. De sludge is óók te zien in het kleppendeksel en aan de onderkant van de olievuldop.
Zelf denk ik in eerste instantie de klepdekselpakking en de koppakking te vervangen (en dan kan ik al werkende van alles zien), zo nodig de kop vlakken. Hoe dan ook: dit karwei maak ik af, want deze 4GTL is het helemaal waard om weer op de weg te komen (na al dat laswerk aan bodem en chassis.....)
Is iemand op het forum bekend met dit verschijnsel?
(P.S.: de kans dat de vorige eigenaresse koelvloeistof of ruitensproeiervloeistof in de motorolie-vulopening gegoten heeft, schat ik op <1%

Ben benieuwd naar reacties,
JoReno