Restauratie '86 GTL (Hoe verzin je het)
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
achteras, bevestigingsplaat/toriestaaf
@ beekman
Volgens mij hebben we het over twee zaken:
- het materiaal van de plaat waarmee de achteras aan de achterbalk zit (en waarin de torsiestaaf van de overzijde wordt afgesteund)
- de vormgevingstechniek
mbt het materiaal: het is definitief staal en geen gietijzer. Het stuk heeft en helder klank als je er tegen aanslaat (uiteraard alleen als het gedemonteerd is). Gietijzer heeft een doffere klank.
mbt de vormgevingstechniek:
Ik ging ervan uit dat het een smeedstuk was. De vorm leent zich daar goed voor. Het spreekt voor zich dat het getande gat voor de torsiestaaf, het gat voor de silentbloc en de boutgaten nabewerkt zijn. Bij nadere beschouwing denk ik dat het ook een gietstalen stuk kan zijn (zoals de fuseestukken van de vooras).
Overigens moet je dat dan op dezelfde wijze nabewerken
vr gr Fons
Volgens mij hebben we het over twee zaken:
- het materiaal van de plaat waarmee de achteras aan de achterbalk zit (en waarin de torsiestaaf van de overzijde wordt afgesteund)
- de vormgevingstechniek
mbt het materiaal: het is definitief staal en geen gietijzer. Het stuk heeft en helder klank als je er tegen aanslaat (uiteraard alleen als het gedemonteerd is). Gietijzer heeft een doffere klank.
mbt de vormgevingstechniek:
Ik ging ervan uit dat het een smeedstuk was. De vorm leent zich daar goed voor. Het spreekt voor zich dat het getande gat voor de torsiestaaf, het gat voor de silentbloc en de boutgaten nabewerkt zijn. Bij nadere beschouwing denk ik dat het ook een gietstalen stuk kan zijn (zoals de fuseestukken van de vooras).
Overigens moet je dat dan op dezelfde wijze nabewerken
vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Ohja, dat is natuurlijk een apart deel en niet hol zoals de draagarm!
Dan heb je gelijk. Denk overigens wel dat bij smeden een mooier egaler oppervlak zou zijn verkregen. Nu ziet het er hetzelfde uit als de arm, nietwaar? Waarschijnlijk in hetzelfde proces meegenomen.
Ohja, uiteraard staal. Gietijzer is veel te bros.
Dan heb je gelijk. Denk overigens wel dat bij smeden een mooier egaler oppervlak zou zijn verkregen. Nu ziet het er hetzelfde uit als de arm, nietwaar? Waarschijnlijk in hetzelfde proces meegenomen.
Ohja, uiteraard staal. Gietijzer is veel te bros.
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Nulla tenaci invia est via!
-
- Berichten: 26
- Lid geworden op: di feb 05, 2008 1:52 pm
- Locatie: Rijssen
- Contacteer:
Ik heb de titel van dit topic aangepast (was"Hoe verzin je het"). Ik wil hier af en toe wat vorderingen van het opknapwerk laten zien en problemen "in de groep gooien".
Hier een paar plaatjes die ik vandaag kon maken nadat de motor gedemonteerd is. De vorige eigenaar heeft het vast niet warm gehad met zoveel ventilatie . Verder weinig tegenslagen gehad met de demontage van de motor.
Hier een paar plaatjes die ik vandaag kon maken nadat de motor gedemonteerd is. De vorige eigenaar heeft het vast niet warm gehad met zoveel ventilatie . Verder weinig tegenslagen gehad met de demontage van de motor.
-
- Berichten: 2954
- Lid geworden op: wo jul 12, 2006 4:36 pm
- Locatie: Enschede in het mooie Twente
- Contacteer:
ziet er bekend uit
lijkt bijna een "flinstones auto"...
lijkt bijna een "flinstones auto"...
Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage
Oldtimeridioot...
http://www.mijnrenault4.nl
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage
Oldtimeridioot...
http://www.mijnrenault4.nl
-
- Berichten: 26
- Lid geworden op: di feb 05, 2008 1:52 pm
- Locatie: Rijssen
- Contacteer:
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
-
- Berichten: 26
- Lid geworden op: di feb 05, 2008 1:52 pm
- Locatie: Rijssen
- Contacteer:
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Als je al zover bent dat de koets eraf gaat dan moet je natuurlijk doorgaan. De rest is dan lekker repareren terwijl je er goed bijkunt. Ik heb zelf de voorbalken van onder gereconstrueerd met 4 mm dikke strips, dan moet je lassen terwijl je eronder ligt en dat is niet echt een pretje. Als je de boel even op zijn kant kunt gooien wordt het leven een groot feest...
-
- Berichten: 26
- Lid geworden op: di feb 05, 2008 1:52 pm
- Locatie: Rijssen
- Contacteer:
Nou de koets hangt nu 2 cm boven het chassis. Morgen kijken of ik een paar man kan regelen om deze weg te halen en voorlopig op te bergen. Viel me niet tegen om de kitnaad los te krijgen en gelukkig had degene die houd van bak en braadwerk (zie begin van dit topic) de zaak nergens aan elkaar gelast. Bij de volgende post hoop ik een foto te hebben van het gescheiden geheel.
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Nee, strips van 4cm breed, zoiets als 40 cm lang en bij nader inzien 2 of 3 mm dik van voor naar achteren over de gaten heen gelast. Die balken waren errug slecht, en zagen er daarna weer redelijk toonbaar uit (niet het allermooiste laswerk als je ondersteboven moet werken...). Inmiddels volgespoten met Mike Sanders vet om verdere doorrotting te voorkomen.
- lesmagnacs
- Berichten: 304
- Lid geworden op: wo jun 06, 2007 10:14 am
- Locatie: Lalinde Dordogne Frankrijk
- Contacteer:
Als de koets er af is kun je hem gewoon op z'n kant zetten of op zijn kop ?? Je kunt hem alleen zonder hulp op zijn kant zetten het weeg bijna niets. Een paar oude autobanden onder de zijkant en je beschadigt ook niets. het last wel zo makkelijk. Kijk ook goed naar de binnenkant van de balken aan de voorkant. (dat schuine gedeelte bij de pedalen) Zo te zien zal dat in verre staat van ontbinding zijn.......
Eens een Mercedes nooit meer een Mercedes
-
- Berichten: 26
- Lid geworden op: di feb 05, 2008 1:52 pm
- Locatie: Rijssen
- Contacteer:
nou mensen....datr was een leuk feest. Ik dacht het meeste van de rottigheid al te hebben gezien maar bij het scheiden kwam er nog een beetje meer. Inclusief oude reparaties...oftewel over elkaar gelaste blikjes.
Hierbij een paar foto's van de scheiding
dit dus achteraan. Aan de voorkant zijn de hoeken ook compleet verrot.
ik ben ook nog bij "Der Franzose" geweest, meteen maar een beetje ingeslagen.
Het feest kan dus beginnen. Hopelijk tussen kerst en oud/nieuw nog wat tijd over om een flinke slag te maken.
Hierbij een paar foto's van de scheiding
dit dus achteraan. Aan de voorkant zijn de hoeken ook compleet verrot.
ik ben ook nog bij "Der Franzose" geweest, meteen maar een beetje ingeslagen.
Het feest kan dus beginnen. Hopelijk tussen kerst en oud/nieuw nog wat tijd over om een flinke slag te maken.
- lesmagnacs
- Berichten: 304
- Lid geworden op: wo jun 06, 2007 10:14 am
- Locatie: Lalinde Dordogne Frankrijk
- Contacteer: