R4 start niet
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
R4 start niet
Hallo iedereen,
ik heb een probleem met m'n R4. Hij is een tijdje geleden warm gelopen, waardoor de koppakking eraan is gegaan. Nu heb ik deze vervangen, maar wil hij niet meer starten. De startmotor gaat rond en het lijkt alsof hij wil aanslaan, maar dat doet hij helaas niet... Ik heb de ontsteking gecontroleerd, die lijkt in orde te zijn. De benzinepomp pompt benzine tot aan de carburator, dus ik ben een beetje ten einde raad. Heeft iemand ooit al iets soortgelijks meegemaakt?
Mvg,
Serre
ik heb een probleem met m'n R4. Hij is een tijdje geleden warm gelopen, waardoor de koppakking eraan is gegaan. Nu heb ik deze vervangen, maar wil hij niet meer starten. De startmotor gaat rond en het lijkt alsof hij wil aanslaan, maar dat doet hij helaas niet... Ik heb de ontsteking gecontroleerd, die lijkt in orde te zijn. De benzinepomp pompt benzine tot aan de carburator, dus ik ben een beetje ten einde raad. Heeft iemand ooit al iets soortgelijks meegemaakt?
Mvg,
Serre
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
Kun je precies uitleggen hoe je alles hebt gemonteerd en afgesteld dan komt de fout misschien duidelijker naar voren, hoe heb je de kleppen gesteld hoe heb je de kop gemonteerd en hoe vast of hoe los ex.
Als je alleen de verdelerkap hebt verwijderd kan er ook water - olie of vuil tussen gekomen zijn
Als je alleen de verdelerkap hebt verwijderd kan er ook water - olie of vuil tussen gekomen zijn
- Verdelerkap gedemonteerd
- Cilinderkop draaiend gedemonteerd (bouten in volgorde losgemaakt)
- Gemerkt dat een cilinderbus los zat.
- Nieuwe dichtingen onder cilinderbussen
- Nieuwe koppakking
- Cilinderkop laten vlakken
- Bouten volgens volgorde vastgezet in fasen (geloof uiteindelijk op iets van een 65 Nm)
- Kleppen gesteld (geloof iets van een 0,15 inlaat; 0,20 uitlaat)
- volgorde: uitlaat1 inlaat1 inlaat2 uitlaat2 uitlaat3 inlaat3 inlaat4 uitlaat4
- telkens motor verdraaid dmv voorwiel
- Verdelerkap terug gemonteerd
- Gestart, maar helaas zonder succes
De ontsteking doet het mijn inziens naar behoren (helder witte àblauwe vonk) en de benzinepomp spuwt benzine.
De motor wil zo nu en dan precies aanslaan, maar doet het niet. Moet er verder nog iets met de carburator gebeuren?
Mvg
- Cilinderkop draaiend gedemonteerd (bouten in volgorde losgemaakt)
- Gemerkt dat een cilinderbus los zat.
- Nieuwe dichtingen onder cilinderbussen
- Nieuwe koppakking
- Cilinderkop laten vlakken
- Bouten volgens volgorde vastgezet in fasen (geloof uiteindelijk op iets van een 65 Nm)
- Kleppen gesteld (geloof iets van een 0,15 inlaat; 0,20 uitlaat)
- volgorde: uitlaat1 inlaat1 inlaat2 uitlaat2 uitlaat3 inlaat3 inlaat4 uitlaat4
- telkens motor verdraaid dmv voorwiel
- Verdelerkap terug gemonteerd
- Gestart, maar helaas zonder succes
De ontsteking doet het mijn inziens naar behoren (helder witte àblauwe vonk) en de benzinepomp spuwt benzine.
De motor wil zo nu en dan precies aanslaan, maar doet het niet. Moet er verder nog iets met de carburator gebeuren?
Mvg
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
1342 is oke maar ook in de goede richting?Ik denk het wel (1-3-4-2, waarbij de 1 zo ongeveer het dichtst bij het motorblok zit), ik zal eens proberen wat benzine in de carburateur te sprenkelen
Cilinder 1 is vliegwielzijde (is dat het zelfde als waarbij de 1 zo ongeveer het dichtst bij het motorblok zit?)
vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Hoe dan? Ik heb me mss slecht uitgedrukt met de "volgorde" op te geven, hiermee bedoel ik niet de volgorde van het stellen, wel de opeenvolging van de kleppen.R4F6GTX Automaat schreef:Ga eerst die kleppen maar eens stellen hoe het hoort...
En is cilinder 1 niet aan de distributiezijde?
En met de 1 die zo ongeveer het dichtst bij het motorblok zit, bedoel ik de bougiekabel op de verdeler.
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
Cilinder 1 is inderdaad aan de vliegwielzijde. Als je deze op het ontstekingstijdstip zet en je haalt de verdelerkap er af dan kun je zien in welke richting de nok staat. De kabel die op deze plaats op de verdelerkap zit moet dus naar cilinder 1. Vervolgens kun je de volgende kabel waar de nok langs komt op de verdeler, op cilinder 3 pluggen, enz.
Hoe heb je trouwens de afdichtingen onder de cilinderbussen vervangen? Heb je daarvoor de hele motor opengemaakt of heb je dit via de bovenkant (cilinderkop) gedaan?
Groet,
Dolf
Hoe heb je trouwens de afdichtingen onder de cilinderbussen vervangen? Heb je daarvoor de hele motor opengemaakt of heb je dit via de bovenkant (cilinderkop) gedaan?
Groet,
Dolf