R4 start niet

Storing met onbekende oorzaak? Stel hier je vraag! Verder alles over het afstellen van de motor

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

serre
Berichten: 18
Lid geworden op: wo okt 01, 2008 3:41 pm

R4 start niet

Bericht: # 100185Bericht serre »

Hallo iedereen,

ik heb een probleem met m'n R4. Hij is een tijdje geleden warm gelopen, waardoor de koppakking eraan is gegaan. Nu heb ik deze vervangen, maar wil hij niet meer starten. De startmotor gaat rond en het lijkt alsof hij wil aanslaan, maar dat doet hij helaas niet... Ik heb de ontsteking gecontroleerd, die lijkt in orde te zijn. De benzinepomp pompt benzine tot aan de carburator, dus ik ben een beetje ten einde raad. Heeft iemand ooit al iets soortgelijks meegemaakt?

Mvg,

Serre
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Bericht: # 100186Bericht R4F6GTX Automaat »

Heb je de ontsteking zeker op dezelfde manier terug gezet en heb je de kleppen gesteld?
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
serre
Berichten: 18
Lid geworden op: wo okt 01, 2008 3:41 pm

Bericht: # 100187Bericht serre »

Ik heb enkel de verdelerkap verwijderd. En de kleppen heb ik gesteld.
Gebruikersavatar
roberto
Berichten: 895
Lid geworden op: di jul 26, 2005 4:09 pm
Contacteer:

Bericht: # 100188Bericht roberto »

Kun je precies uitleggen hoe je alles hebt gemonteerd en afgesteld dan komt de fout misschien duidelijker naar voren, hoe heb je de kleppen gesteld hoe heb je de kop gemonteerd en hoe vast of hoe los ex.
Als je alleen de verdelerkap hebt verwijderd kan er ook water - olie of vuil tussen gekomen zijn
serre
Berichten: 18
Lid geworden op: wo okt 01, 2008 3:41 pm

Bericht: # 100191Bericht serre »

- Verdelerkap gedemonteerd
- Cilinderkop draaiend gedemonteerd (bouten in volgorde losgemaakt)
- Gemerkt dat een cilinderbus los zat.
- Nieuwe dichtingen onder cilinderbussen
- Nieuwe koppakking
- Cilinderkop laten vlakken
- Bouten volgens volgorde vastgezet in fasen (geloof uiteindelijk op iets van een 65 Nm)
- Kleppen gesteld (geloof iets van een 0,15 inlaat; 0,20 uitlaat)

- volgorde: uitlaat1 inlaat1 inlaat2 uitlaat2 uitlaat3 inlaat3 inlaat4 uitlaat4
- telkens motor verdraaid dmv voorwiel

- Verdelerkap terug gemonteerd
- Gestart, maar helaas zonder succes

De ontsteking doet het mijn inziens naar behoren (helder witte à blauwe vonk) en de benzinepomp spuwt benzine.

De motor wil zo nu en dan precies aanslaan, maar doet het niet. Moet er verder nog iets met de carburator gebeuren?

Mvg
Gebruikersavatar
roberto
Berichten: 895
Lid geworden op: di jul 26, 2005 4:09 pm
Contacteer:

Bericht: # 100192Bericht roberto »

Wat je zou kunnen proberen is het luchtfilter los maken een beetje benzine sprenkelen in de carburateur (met twee man een starten de ander de benzine) is er geen verschil dan lijkt mij dat het brandstof gedeeldte goed is.
Zitten de bougie kabels op de juiste volgorde?
serre
Berichten: 18
Lid geworden op: wo okt 01, 2008 3:41 pm

Bericht: # 100193Bericht serre »

Ik denk het wel (1-3-4-2, waarbij de 1 zo ongeveer het dichtst bij het motorblok zit), ik zal eens proberen wat benzine in de carburateur te sprenkelen.

Alvast bedankt!

Mvg
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Bericht: # 100194Bericht R4F6GTX Automaat »

Ga eerst die kleppen maar eens stellen hoe het hoort...
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Bericht: # 100198Bericht RVIER »

Ik denk het wel (1-3-4-2, waarbij de 1 zo ongeveer het dichtst bij het motorblok zit), ik zal eens proberen wat benzine in de carburateur te sprenkelen
1342 is oke maar ook in de goede richting?
Cilinder 1 is vliegwielzijde (is dat het zelfde als waarbij de 1 zo ongeveer het dichtst bij het motorblok zit?)

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
serre
Berichten: 18
Lid geworden op: wo okt 01, 2008 3:41 pm

Bericht: # 100199Bericht serre »

R4F6GTX Automaat schreef:Ga eerst die kleppen maar eens stellen hoe het hoort...
Hoe dan? Ik heb me mss slecht uitgedrukt met de "volgorde" op te geven, hiermee bedoel ik niet de volgorde van het stellen, wel de opeenvolging van de kleppen.


En is cilinder 1 niet aan de distributiezijde?

En met de 1 die zo ongeveer het dichtst bij het motorblok zit, bedoel ik de bougiekabel op de verdeler.
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Bericht: # 100200Bericht R4F6GTX Automaat »

Waar woon je ergens (ongeveer)
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
serre
Berichten: 18
Lid geworden op: wo okt 01, 2008 3:41 pm

Bericht: # 100201Bericht serre »

Ik ben van België... Regio Mechelen (tss Antwerpen en Brussel).
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Bericht: # 100202Bericht R4F6GTX Automaat »

hmm, welbekend maar niet echt om de hoek...
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Dolf
Berichten: 67
Lid geworden op: vr jun 08, 2007 6:51 pm
Locatie: Leens/Utrecht

Bericht: # 100207Bericht Dolf »

Cilinder 1 is inderdaad aan de vliegwielzijde. Als je deze op het ontstekingstijdstip zet en je haalt de verdelerkap er af dan kun je zien in welke richting de nok staat. De kabel die op deze plaats op de verdelerkap zit moet dus naar cilinder 1. Vervolgens kun je de volgende kabel waar de nok langs komt op de verdeler, op cilinder 3 pluggen, enz.
Hoe heb je trouwens de afdichtingen onder de cilinderbussen vervangen? Heb je daarvoor de hele motor opengemaakt of heb je dit via de bovenkant (cilinderkop) gedaan?

Groet,

Dolf
serre
Berichten: 18
Lid geworden op: wo okt 01, 2008 3:41 pm

Bericht: # 100208Bericht serre »

Carterpan eraf, lagerkappen van de drijfstangen los en dan de cilinderbus met piston in z'n geheel verwijderd. Nieuwe dichtingen erin en terug in elkaar.
Plaats reactie