Pagina 1 van 1

Spanbussen (net geleerd) en deurscharnieren.

Geplaatst: wo sep 10, 2008 9:28 pm
door Emmy
Hi clubgenoten,

In dit: deurscharnieren topic wordt dus geschreven over scharnieren.
Omdat mijn voordeuren bij wat meer snelheid in combinatie met wat meer wind op de snelweg ietsje 'klapperen' denk ik dat de spanbussen kapot zijn.
Deze deuren vallen ook niet echt lekker in het slot dus dat is misschien nog een reden om te denken dat er iets mis is met de scharnieren, toch?
Als er iemand nog wat van die dingen overheeft en toevallig ook nog komend weekend in Enkhuizen is dan kom ik even langs!

Oh ja, mijn R4GTL is van 1984.

Grtz Emmy

Geplaatst: do sep 11, 2008 8:05 am
door Willem de Zwijger
Kan ook heel goed aan de slotkant liggen, er zit wat stelmogelijkheid op het plaatje aan de carosseriekant. Met een torxsleutel kan daaraan gepield worden.
Je kunt checken hoeveel speling er in de scharnieren zit door de deur open te doen en dan op en neer te bewegen.
Het klapperen is bij mij altijd de beweging in de deur zelf, de bovenkant zwabbert ten opzichte van de onderkant. Dat kun je verhelpen door de bovenkant wat naar binnen te vouwen, knie er tegenaan aan de binnenkant en dan naar je toe trekken. Klinkt lomp, maar zo schijnen ze het in de fabriek ook te hebben gedaan.

Geplaatst: do sep 11, 2008 10:42 am
door Emmy
Thanks Willem,
Ietsje speling met de deur open op en neer bewegen, ik schat iets meer dan een halve cm.
Dat klapperen is inderdaad zoals jij het omschrijft, ik zal eens kijken of ik sterker ben dan Renault-ijzer.

Grtz. Emmy

Geplaatst: do sep 11, 2008 10:50 am
door R4F6GTX Automaat
Blik. Renault gebruikt blik, geen ijzer...

Geplaatst: do sep 11, 2008 11:56 am
door Willem de Zwijger
Halve cm speling lijkt me geen punt. Succes met het buigen. Het idee is dat de deur dan net aan een beetje klemt als hij dicht zit waardoor hij minder snel klappert. Maar ook iets moeilijker dichtgaat.

Geplaatst: do sep 11, 2008 7:56 pm
door Mark4GTL
mijn deur klapperde ook veel,
maar mijn deur ging toen ook heel moeilijk dicht (optillen en dan dichtdrukken).

Was toen idd de schanierpen (`80-er, schanier aan de buitenkant)

klappert nu nog wat, maar alleen boven de 110 :lol:
en dat rijd ik niet veel