Spanbussen (net geleerd) en deurscharnieren.

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Emmy

Spanbussen (net geleerd) en deurscharnieren.

Bericht: # 99841Bericht Emmy »

Hi clubgenoten,

In dit: deurscharnieren topic wordt dus geschreven over scharnieren.
Omdat mijn voordeuren bij wat meer snelheid in combinatie met wat meer wind op de snelweg ietsje 'klapperen' denk ik dat de spanbussen kapot zijn.
Deze deuren vallen ook niet echt lekker in het slot dus dat is misschien nog een reden om te denken dat er iets mis is met de scharnieren, toch?
Als er iemand nog wat van die dingen overheeft en toevallig ook nog komend weekend in Enkhuizen is dan kom ik even langs!

Oh ja, mijn R4GTL is van 1984.

Grtz Emmy
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 99844Bericht Willem de Zwijger »

Kan ook heel goed aan de slotkant liggen, er zit wat stelmogelijkheid op het plaatje aan de carosseriekant. Met een torxsleutel kan daaraan gepield worden.
Je kunt checken hoeveel speling er in de scharnieren zit door de deur open te doen en dan op en neer te bewegen.
Het klapperen is bij mij altijd de beweging in de deur zelf, de bovenkant zwabbert ten opzichte van de onderkant. Dat kun je verhelpen door de bovenkant wat naar binnen te vouwen, knie er tegenaan aan de binnenkant en dan naar je toe trekken. Klinkt lomp, maar zo schijnen ze het in de fabriek ook te hebben gedaan.
Emmy

Bericht: # 99845Bericht Emmy »

Thanks Willem,
Ietsje speling met de deur open op en neer bewegen, ik schat iets meer dan een halve cm.
Dat klapperen is inderdaad zoals jij het omschrijft, ik zal eens kijken of ik sterker ben dan Renault-ijzer.

Grtz. Emmy
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Bericht: # 99846Bericht R4F6GTX Automaat »

Blik. Renault gebruikt blik, geen ijzer...
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 99847Bericht Willem de Zwijger »

Halve cm speling lijkt me geen punt. Succes met het buigen. Het idee is dat de deur dan net aan een beetje klemt als hij dicht zit waardoor hij minder snel klappert. Maar ook iets moeilijker dichtgaat.
Mark4GTL
Berichten: 2954
Lid geworden op: wo jul 12, 2006 4:36 pm
Locatie: Enschede in het mooie Twente
Contacteer:

Bericht: # 99853Bericht Mark4GTL »

mijn deur klapperde ook veel,
maar mijn deur ging toen ook heel moeilijk dicht (optillen en dan dichtdrukken).

Was toen idd de schanierpen (`80-er, schanier aan de buitenkant)

klappert nu nog wat, maar alleen boven de 110 :lol:
en dat rijd ik niet veel
Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage

Oldtimeridioot...

http://www.mijnrenault4.nl
Plaats reactie