Pagina 1 van 1

versnellingsbak R4 800cc

Geplaatst: do mei 08, 2008 12:25 am
door leo101
We hebben een andere versnellingsbak gemonteerd in onze R4 800 cc .
Maar we hebben nu iets zeer eigenaardigs aan de hand : we hebben nl 4 versnellingen achteruit en 1 versnelling vooruit. Wie weet raad ?

pech

Geplaatst: do mei 08, 2008 1:30 am
door RVIER
hoogstwaarschijlijk heb je een bak van een 1100 of F6 gemonteerd.


het motortype 688-CIE ( de 1100 cc) draait precies andersom dan je oude motor

vr gr fons

Geplaatst: do mei 08, 2008 9:03 am
door jbeekmann
Da's wel een klassieke fout zeg, mooi!
Heb altijd al eens willen rijden in zo'n creatie!
Waarom heb je een andere bak gemonteerd als ik vragen mag?

versnellingsbak

Geplaatst: do mei 08, 2008 11:08 am
door leo101
de oude bak had het begeven. Opeens blokkeerde hij helemaal tijdens het rijden op de snelweg.

Geplaatst: do mei 08, 2008 11:25 am
door brecht
mmm

jammer van het werk, maar het lijkt er toch op dat jullie weer op zoek moeten naar een goede bak en weer vervangen...

Geplaatst: do mei 08, 2008 6:26 pm
door hankleinjan.nl
Blokkeerde helemaal tijdens het rijden op de snelweg..
De voorwielen stonden dus plotseling stil.
Gevaarlijk.

Ik heb nog wel een 850cc versnellingsbak staan.
Mail maar voor info.

Groet,

Han

linkse en rechtse bak

Geplaatst: di mei 20, 2008 11:14 pm
door RVIER
heren, dames ook

Renault gebruikt dezelfde onderdelen voor de versnellingsbak van de links en rechtsomdraaiende motoren. Aan de buitenkant zie je daar niets van. Het was dus niet zo dom van leo101.
Je zou het moeten zien aan het type plaatje . Daar staat dan op 354-XX

354 is het type bak, XX is het kental een soort subtype. De subtypenummering voor links en rechts loopt door elkaar, moet je dus opzoeken in een tabel.

Het verschil zit hem in de montage van het differentieel. voor de rechtsdraaiende motor is het kroonwiel naar links en voor de linksdraaiende motor naar rechts gemonteerd.

Je kunt dus in theorie de bak ombouwen. Het is dan wel belangrijk om de lagerschalen ook om te wisselen en de kroonwiel-pignon speling goed in te stellen.

Omdat de pignon-kroonwielcombinatie op elkaar gelapped zijn (ik vermoed alleen in de dominante rijrichting (vooruit dus)) maakt hij mogelijk wat meer lawaai na de ombouw.

Wie heeft dit al geprobeerd?

vr gr Fons

Geplaatst: di mei 27, 2008 4:35 pm
door G12
Fons: klopt als een bus, je kunt bij alle oude renault bakken het diff. omdraaien alleen moet je wel de boel met calibers afstellen.
Ik heb tbv Oh Oh renault ommen een demo bak gemaakt van een r12 en daar hebben we als proef de boel omgedraait en dat is prima gegaan.
Ik weet uiteraard niet wat het effect onder de auto is.

succes