versnellingsbak R4 800cc
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
versnellingsbak R4 800cc
We hebben een andere versnellingsbak gemonteerd in onze R4 800 cc .
Maar we hebben nu iets zeer eigenaardigs aan de hand : we hebben nl 4 versnellingen achteruit en 1 versnelling vooruit. Wie weet raad ?
Maar we hebben nu iets zeer eigenaardigs aan de hand : we hebben nl 4 versnellingen achteruit en 1 versnelling vooruit. Wie weet raad ?
versnellingsbak
de oude bak had het begeven. Opeens blokkeerde hij helemaal tijdens het rijden op de snelweg.
-
- Berichten: 387
- Lid geworden op: zo dec 21, 2003 2:00 am
- Locatie: Rijssen
linkse en rechtse bak
heren, dames ook
Renault gebruikt dezelfde onderdelen voor de versnellingsbak van de links en rechtsomdraaiende motoren. Aan de buitenkant zie je daar niets van. Het was dus niet zo dom van leo101.
Je zou het moeten zien aan het type plaatje . Daar staat dan op 354-XX
354 is het type bak, XX is het kental een soort subtype. De subtypenummering voor links en rechts loopt door elkaar, moet je dus opzoeken in een tabel.
Het verschil zit hem in de montage van het differentieel. voor de rechtsdraaiende motor is het kroonwiel naar links en voor de linksdraaiende motor naar rechts gemonteerd.
Je kunt dus in theorie de bak ombouwen. Het is dan wel belangrijk om de lagerschalen ook om te wisselen en de kroonwiel-pignon speling goed in te stellen.
Omdat de pignon-kroonwielcombinatie op elkaar gelapped zijn (ik vermoed alleen in de dominante rijrichting (vooruit dus)) maakt hij mogelijk wat meer lawaai na de ombouw.
Wie heeft dit al geprobeerd?
vr gr Fons
Renault gebruikt dezelfde onderdelen voor de versnellingsbak van de links en rechtsomdraaiende motoren. Aan de buitenkant zie je daar niets van. Het was dus niet zo dom van leo101.
Je zou het moeten zien aan het type plaatje . Daar staat dan op 354-XX
354 is het type bak, XX is het kental een soort subtype. De subtypenummering voor links en rechts loopt door elkaar, moet je dus opzoeken in een tabel.
Het verschil zit hem in de montage van het differentieel. voor de rechtsdraaiende motor is het kroonwiel naar links en voor de linksdraaiende motor naar rechts gemonteerd.
Je kunt dus in theorie de bak ombouwen. Het is dan wel belangrijk om de lagerschalen ook om te wisselen en de kroonwiel-pignon speling goed in te stellen.
Omdat de pignon-kroonwielcombinatie op elkaar gelapped zijn (ik vermoed alleen in de dominante rijrichting (vooruit dus)) maakt hij mogelijk wat meer lawaai na de ombouw.
Wie heeft dit al geprobeerd?
vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Fons: klopt als een bus, je kunt bij alle oude renault bakken het diff. omdraaien alleen moet je wel de boel met calibers afstellen.
Ik heb tbv Oh Oh renault ommen een demo bak gemaakt van een r12 en daar hebben we als proef de boel omgedraait en dat is prima gegaan.
Ik weet uiteraard niet wat het effect onder de auto is.
succes
Ik heb tbv Oh Oh renault ommen een demo bak gemaakt van een r12 en daar hebben we als proef de boel omgedraait en dat is prima gegaan.
Ik weet uiteraard niet wat het effect onder de auto is.
succes
4 GTL 1992, 5 L 1984