Coleman cooker

Leuke verhalen, spannende belevenissen en lekker kletsen over andere R4 zaken.
.....Oftewel de gezelligste rubriek van dit forum!

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Coleman cooker

Bericht: # 97027Bericht R4F6GTX Automaat »

Zo'n lamp of kooktoestel dat op benzine werkt, in USA zeggen ze Kerosine lamp, hier heet het een benzine lamp, sommigen zeggen dat ie op petroleum werkt en weer anderen zeggen me dat ie op wasbenzine moet.
Zo ook een Engels brandertje uit Ww2 om eten op te koken.
Afbeelding

Wie weet er wat van? wat moet ik er nu inpleuren om niet met de hele handel te gaan vliegen?

Afbeelding

Hier een site met veel van die dingen maar allemaal verschillende brandstoffen. Ik zie het verschil niet.
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Gebruikersavatar
p304c
Berichten: 285
Lid geworden op: za mar 20, 2004 2:00 am
Locatie: deventer

Bericht: # 97028Bericht p304c »

ik gebruik al jaren zo'n ding als ik ga kamperen

Afbeelding


http://www.bever.nl/artikelen/ecatalog/ ... ker%20plus

heb ik gekocht omdat ik zo rechtstreeks van de benzinetank van de motor benzine kon aftappen. werkt uitstekend op euro 95 moet je alleen iets vaker schoonmaken dan bij gebruik van coleman fuel. volgens mij is het principe gelijk aan zo'n coleman cooker.
diede

Rode 4f4 als project,
bmw r100gs, en een stapel fietsen
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 97029Bericht Willem de Zwijger »

Volgens mij kun je er het beste Coleman fuel indoen, dat brandt mooi schoon. Petroleum stinkt al iets meer, benzine nog iets meer, maar kan ook. Spiritus lijkt me iets andere koek, zou ik als laatse proberen.
Gebruikersavatar
Flint
Berichten: 85
Lid geworden op: wo aug 17, 2005 11:43 pm
Locatie: Arnhem

Bericht: # 97031Bericht Flint »

http://zenstoves.net/LinksGeneral-DIY.h ... ningStoves

Misschien heb je hier wat aan, ook zelfbouw-houtkacheltjes om op te koken (dus klein genoeg om in je rugzak te stoppen).

En een buslading aan info...
Gebruikersavatar
Rudi
Berichten: 2100
Lid geworden op: di jun 11, 2002 2:00 am
Locatie: Terheijden (N.Br.)

Bericht: # 97033Bericht Rudi »

Willem de Zwijger schreef:Volgens mij kun je er het beste Coleman fuel indoen, dat brandt mooi schoon. Petroleum stinkt al iets meer, benzine nog iets meer, maar kan ook. Spiritus lijkt me iets andere koek, zou ik als laatse proberen.
Spiritus brand ook zeer schoon, maar nagenoeg onzichtbaar. Beter voor fondue houden.
Ik doe alles op campinggaz.
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Bericht: # 97034Bericht R4F6GTX Automaat »

Flint schreef:http://zenstoves.net/LinksGeneral-DIY.h ... ningStoves

Misschien heb je hier wat aan, ook zelfbouw-houtkacheltjes om op te koken (dus klein genoeg om in je rugzak te stoppen).

En een buslading aan info...
Een rugzak neem ik niet mee op vakantie, wel een legertruck... als de zon schijnt kook ik op zonne-energie maar voor de verlichting is het met zo'n lamp goed te doen.
In onze Re-enactmentclub (WW2) zitten er bij met zo'n safety-cooker en daar was de nodige info voor bestemd plus dat ik diverse van die lampen heb. 100+ liter kerosine (GP4) heb ik ook nog staan..
Moge voor de rest de zon lekker schijnen.

Leuke site; die ga ik es op mijn gemak uitpluizen. Thanx!
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Paul/
Berichten: 112
Lid geworden op: za apr 08, 2006 12:58 pm
Locatie: omgeving utrecht

Bericht: # 97042Bericht Paul/ »

ik heb ook zo een soort brander. en die dingen werken idd prima op benzine alleen komt er dan nogal wat roet vanaf waardoor ze dus ook vervuilen. Om schoon de branden zou er coleman fuel in moeten maar dat is redelijk duur. Daarom gebruik ik altijd gewoon wasbenzine. is (nagenoeg) hetzelfde van samenstelling, een stuk goedkoper en schoner.

Groeten,

Paul
R4 GTL '82 beige
R4 F4 '88 combi ex belgische leger
Plaats reactie