Pagina 1 van 2
merkteken op vliegwiel
Geplaatst: vr mar 14, 2008 8:03 pm
door ronny
hoi mensen, ik heb de kop van m'n motortje eraf liggen en nu zie ik

dat als de 1-ste cilinder op z'n bovenste dooie punt (BDP) zit het merkteken op het vliegwiel precies voor het gat zit, ik dacht dat het merkteken voorbij het gat moet komen nog vóór dat de 1ste cilinder op z'n BDP zit, dus 5-7graden vóór BDP op het ontstekingstijdstip. of snap ik het nou niet meer
en kan ik een nieuw merkteken maken met wat witte verf op het ontstekingsmoment en hoe ver staat de 1 zuiger dan onder het BDP ?, want graden zeggen me niet zo veel
groeten en een fijn weekend, ronny
Geplaatst: vr mar 14, 2008 10:53 pm
door R4F6GTX Automaat
Je snapt het niet meer; je haalt wat door elkaar. De 5-7 graden voorontsteking is de afstelling van de verdeler, niet van het vliegwiel (nokkenas/kleppentiming). Het vliegwiel moet netjes op het streepje/puntje staan
Geplaatst: vr mar 14, 2008 11:20 pm
door ronny
ben nog niet helemaal overtuigd,:-?
als je met de stroboscoop kijkt dan flits dat ding toch op het ontstekingspunt en dat ligt toch 5-7 gr. voor het BDP, dan zie je als het goed is je merkteken op het vliegwiel, toch? of ben ik nou gek

Geplaatst: za mar 15, 2008 1:36 am
door R4F6GTX Automaat
Ja, jij bent gek.
Overtuigd? Nog niet? Nou, dan niet... doei
Geplaatst: za mar 15, 2008 3:26 pm
door Willem de Zwijger
Ehhm, ik ben toch geneigd om met Ronny mee te gaan. Het gaat om de afstelling van de verdeler zoals Paul terecht opmerkt, maar die afstelling moet ervoor zorgen dat er een lichtflits komt op het moment dat de zuiger zeg 5 graden voor het bovenste dode punt is, en op dat moment moet het streepje op het vliegwiel tegenover een markering op het koppelingshuis zitten (de markering van 5 graden. Bij de GTL is dat dacht ik inderdaad in het midden van het gat. Je hebt ook stroboscopen waarop je het aantal graden voorontsteking kunt instellen, die moet dan flitsen op het moment dat het vliegwielstreepje helemaal "links in het gat" uit mijn hoofd).
De positie van het streepje op het vliegwiel zit hard gekoppeld aan de positie van de zuiger, en je zou dus verwachten dat bij de zuiger in het bovenste dode punt het streepje van het vliegwiel helemaal "links in het gat" zit, bij het nul-streepje op het koppelingshuis. Dus niet voorbij het gat. Klopt dat met wat je ziet?
Geplaatst: za mar 15, 2008 11:02 pm
door R4F6GTX Automaat
Leg dan nog es uit wat je psies bedoelt want mogelijk snap ik niet wat je nou wil.
Geplaatst: za mar 15, 2008 11:17 pm
door Willem de Zwijger
Als ik voor mijn beurt mag spreken: hij kon de zuiger zien, deed hem op het bovenste dode punt, en zag toen het vliegwielstreepje in het 'gat', en dacht dat niet goed was.
Mijn idee: dat is wel goed, het streepje moet net links in het gat te zien zijn.
Geplaatst: zo mar 16, 2008 12:05 am
door R4F6GTX Automaat
Ja, dat is goed. Ik dacht dat hij bedoelde dat hij het vliegwiel meteen iets anders wilde zetten zodat het gelijk op de 5-7 graden voorontsteking staat, om dan (met de stroboscooplamp) het streepje op de 0 wil hebben maar omdat je daar de hele kleppentiming mee verziekt gaat dat niet op.
Geplaatst: ma mar 17, 2008 12:07 pm
door ronny

ik kan het nog sterker vertellen, bij het blokje waar nu m'n R4 mee rijdt is het merkteken met de scoop helemaal niet meer te zien, het zit helemaal rechts van het gat, als ik de ontsteking verdraai zodat het merkteken naar het gat toekomt loopt ie steeds slechter en zodra het merkteken voor het gat komt valt ie stil, dan loopt ie helemaal niet meer.
en daar begint m'n twijfel over dat streepje(merkteken)

(het enigste wat ik me daar bij voor kan stellen is dat de nokkenas niet goed uitgelijnt is t.o.v de krukas)
bij het blokje wat ik nu uit elkaar heb liggen zie ik dus dat het merkteken in ieder geval niet op het ontstekingstijdstip valt t.o.v. het gat maar op het BDP. dat is toch vreemd. en het zit dan midden in het gat en niet links ervan.
maar hoeveel millimeter zakt de zuiger om 5 graden voorontsteking te hebben? uit willem z'n verhaal maak ik op dat het een +/- 1centimeter verdraaing van het vliegwiel gaat (het verschil tussen midden en links van het gat in het koppelingshuis.)
bij het gat staan 3 streepjes ingegoten, wat vertegenwoordigen die?
-links BDP
-midden 5 graden voorontsteking
-rechts ???
het begint me in ieder geval al duidelijker te worden, ondanks m'n gekte
Geplaatst: ma mar 17, 2008 2:16 pm
door R4F6GTX Automaat
Wel dat draaien doen met het vaccuumslangetje (van de vervroeger) los en afgedopt en de motor op 600 rpm..
Geplaatst: ma mar 17, 2008 2:39 pm
door Willem de Zwijger
Hmmm, eerst het blok waar je mee rijdt:
1. weet je zeker dat de stroob goed is, dwz niet zo'n ding waar een knop op zit waar je aan kunt draaien om de voorontsteking in te stellen?
2. als je bezig bent met de meting heb je dan wel de vacuum vervroeger eraf en het toerental heel laag? Moet zoiets als 700 rpm lopen. Als hij harder loopt komt de centrifugaalvervroeging in. Het lijkt erop dat er bij jou een vervroeging optreedt waardoor de flits eerder komt dan je denkt.
Dan het uit elkaar liggende blokje:
1. Goeie vraag wat die streepjes precies betekenen. Ik heb altijd gedacht 5 graden is ongeveer het midden, 0 is links, dan is 10 rechts. Die breedte is er om meerdere instellingen te kunnen doen. Maar ik ga een beetje twijfelen terwijl ik schrijf, want ik heb zelf een 1400 motor, en die moet tien graden voorontsteking hebben, en dat paste toen niet in het luikje in het koppelingshuis, vandaar dat ik een apart streepje op het vliegwiel heb gezet wat hoort bij 10 graden voorontsteking, en wat ik dan altijd op de nul positie van het koppelingshuis mik. Iemand een idee?
2. Hoeveel mm zit er in de positie van de zuiger tussen 5 en 0 graden bdp ? Dit valt (als ik het goed zie) uit te rekenen als je de slag (gedeeld door twee) van de motor kent en de lengte van de drijfstang, deze op te tellen en te vermenigvuldigen met (1 - de cosinus van 5 graden) . Nou ken ik die getallen niet precies, maar als ik schat de halve slag = 3.5 cm, de drijfstanglengte = 1,5 keer de slag, dan komt dit volgens mij uit op ongeveer een halve milimeter. Noot een paar uur later: Ik heb het net beter uitgerekend, het is minder dan 0,2 mm.
Geplaatst: ma mar 17, 2008 6:36 pm
door ronny
ik heb gewoon een scoop zonder stelknopjes e.d, maar weer wel een meter erop voor de contacthoek, vrij nieuw, dus wel betrouwbaar en dat kan ik niet van al m'n gereedschap zeggen
bij m'n rijdende motor ,die liep zo hortend en stotend stationair dat ie zonder vacuum gelijk ermee stopte, heb er vorige week electronische ontsteking op gezet en nu loopt ie echt stukken beter, maar heb nog niet geprobeert hoe die nu loopt zonder vacuumvervroeger, het gekke is trouwens dat hij stationair vrij snel loopt en totaal niet naar beneden wil in toeren, hoe ik ook aan dat schroefje draai, verder loopt ie prima en zuinig en start altijd en nooit problemen dus laat ik het maar zo, maar als jullie zeggen dat je met die stoboscooplamp echt heel weinig toeren mag hebben omdat anders de centrifugaalvervroeger al begint te werken dan zit waarschijnlijk daar het probleem van het streepje op het vliegwiel dat zo ver weg zit , gewoon te veel toeren stationair, heb ik daar in ieder geval een verklaring voor.
en dan dat BDP en die 5 graden, als het verschil maar 0,2 mm is in zuigerstand, zal ik m'n bril moeten poetsen en de schuifmaat door de wasstraat en eens uitgebreid gaan zitten of mij dit gaat lukken.
tot zover erg bedankt voor al deze info
groetjes, ronny
voel me al iets minder gek

Geplaatst: ma mar 17, 2008 11:20 pm
door Willem de Zwijger
Gelukkig wat mysterie uit de wereld.
Dat toerental moet toch altijd naar beneden kunnen door de gasklep verder dicht te laten gaan? Of bedoel je dat draaien daaraan geen zin heeft?
Succes met de wassing van bril, schuifmaat misschien ook nog je duim om de meting aan de zuigerstand tot een succes te maken.
Geplaatst: ma mar 17, 2008 11:37 pm
door R4F6GTX Automaat
Volgens mij moet je eerst eens beginnen met alles optimaal af te stellen zodat de motor ook normaal rustig blijft lopen. Kleppen stellen, contactpuntjes stellen; dan pas het fijnstellen met de strobo met draaiende motor met de vaccuumslang los en afgestopt dus, 600 rpm. Kijk meteen ook of het slangetje van de carterventilatie goed dicht is want dat kan ook een oorzaak hebben van te snel lopen plus kijk of je spruitstuk wel goed afsluit etc. Met valse lucht is het niet af te stellen. Staat je gaskabel niet te strak? Als je aan het stelschroefje draait (niet die van de CO) moet het toerental toch naar beneden gaan...
Geplaatst: za mar 22, 2008 7:44 pm
door ronny
hallo paul en willem, eindelijk was het weer eens droog dus hup motorkap open en carburateur uit elkaar om de boel weer eens goed schoon te blazen, en toen kwam ik er dus achter dat m'n stationairsproeier niet goed vast zat, die dus aangedraaid en ja hoor , nu loopt ie hartstikke rustig en constant zonder horten en stoten.

en rond de 800 toeren, maar toen kwamen de eerste druppels alweer naar beneden dus klep dicht en koffie drinken, de stelschroef voor de stationair is helemaal teruggedraaid maar de gasklep gaat niet tot aan die aanslag terug, zou dat aan de afstelling kunnen liggen van dat stangetje naar de chokeklep?
fijn weekend, ronny