Pagina 1 van 2

Schonere motor

Geplaatst: zo mar 09, 2008 4:00 pm
door Willem de Zwijger
Naar aanleiding van de hele discussie rond de NO2 en fijnstof uitstoot zat ik te denken of het mogelijk zou zijn om een modernere motor in te bouwen. Ik dacht dat bv de motor van de Twingo gebaseerd was op het aloude recept van de R4 (1100) motor. Brengt uiteraard een hoop complexiteit met zich mee, katalysator, regelcomputer etc, maar ik vroeg me af of het wel eens gedaan is. Iemand enig idee?

Geplaatst: zo mar 09, 2008 4:44 pm
door GijSsie
Folkert is toch het motoren genie hier op het forum?? Vraag het hem! :wink:

Geplaatst: ma mar 10, 2008 3:26 am
door Daan
waarom dat niet direct een fijn pittig clio 16-kleppertje ipv een troosteloze twingo moteur...?

voor complicaties het zelfde: dwarsgeplaatst blokje etc... (na de oer 5 begint de ellende ;) )

Geplaatst: ma mar 10, 2008 10:21 am
door Roel van Pinxten
Blijf je met een Twingo motor niet net binnen de beperking van 40% maximale vermogenstoename? Dat zou dan een voordeel zijn van het monteren van een Twingo blok.

Geplaatst: ma mar 10, 2008 5:19 pm
door GijSsie
Staat er bij jou op je kenteken papieren hoeveel vermogen er onder de kap ligt roel????

Geplaatst: ma mar 10, 2008 5:31 pm
door brecht
Nee, maar dat kan best wel achterhaald worden hoor...

Geplaatst: ma mar 10, 2008 6:18 pm
door ronny
en is de montage van alleen de cilinderkop ook mogelijk, mét injectie en computer en catalysator en nog wat spul, want het onderblok is toch hetzelfde als van een R4 ?

Geplaatst: ma mar 10, 2008 7:53 pm
door Daan
Roelvanpinxten schreef:Blijf je met een Twingo motor niet net binnen de beperking van 40% maximale vermogenstoename? Dat zou dan een voordeel zijn van het monteren van een Twingo blok.
google geeft voor een twingo 1.1 een vermogen van 43 Kw, aangezien een GTL maar 25 Kw aan vermogen heeft is dat een toename van 72 %...

Dus zowiezo een herkeuring... (als je het officieel wil doen)

Geplaatst: ma mar 10, 2008 7:56 pm
door Daan
als we dan toch aan een betere natuur gaan denken, hoe vangen we dan het roestwater op dat uit onze bakkies druipt na een regenbui?? ivm hoge concentraties ijzer in de grond ( zware metalen cq bodemverontreiniging...)

misschien toch maar direct een plastic koets..?

Geplaatst: ma mar 10, 2008 11:03 pm
door Willem de Zwijger
ronny schreef:en is de montage van alleen de cilinderkop ook mogelijk, mét injectie en computer en catalysator en nog wat spul, want het onderblok is toch hetzelfde als van een R4 ?
Ook een slim idee, dat scheelt een hoop gedoe. Op een 1100 motor zou dat misschien vrij 'simpel' kunnen zijn.

Geplaatst: di mar 11, 2008 9:29 am
door cees en jantine
Willem, je zit dan alleen nog met de waterpomp..
het idee is leuk, alleen of het echt de moeite waard is?

Geplaatst: di mar 11, 2008 11:51 am
door R4F6GTX Automaat
Leg er dan LPG in, is gemakkelijker en schoner

Geplaatst: di mar 11, 2008 12:15 pm
door Willem de Zwijger
Ik heb een plaatje gezien van de Twingo motor, die heeft een poeli met waterpomp en dynamo aan de verkeerde kant. Nou heb ik wel eens foto's gezien van een R4 met een R19 motor of zoiets, daar zit dat ook 'verkeerd', maar dat valt er wel in te lepelen blijkbaar, al weet ik niet in hoeverre de flex dan in het schutbord moet.
Maar als je alleen de kop zou omzetten dan kun je de waterpomp en dynamo weer aan de 'goede kant' zetten omdat er aan weerskanten van de kop een aansluiting voor de waterpomp zit.

Maarrrr ik denk dat voor het plaatsen van de Twingo kop met regeling eigenlijk ook de Twingo nokkenas mee zou moeten, en daar kan dan weer geen poeli op de 'goede' plaats op, dus tsja....

LPG, ja is dat schoner op fijnstof en NO2? Een heleboel oldtimers rijden op LPG, daar hoor je weinig over. Kan nog komen natuurlijk...

Geplaatst: di mar 11, 2008 12:58 pm
door cees en jantine
Willem je kunt ook de R4 nokkenas laten slijpen naar het voorbeeld van de twingo, of nog iets scherper
kijk eens op http://www.catcams.be/index.htm

zit er op de twingo nog dezelfde kop als op de R4?
dan kan de waterpomp met een beetje moeite naar de andere kant.
Maar als ie hetzelfde is past de R4 kop er waarschijnlijk ook op.?

Geplaatst: wo mar 12, 2008 8:42 pm
door ronny
nou dat adres van catcams: (omg) leuk hoor ,maar die prijzen zijn niet misselijk zeg, eerst maar eens een gulle sponsor zoeken voor dat ik daar ga shoppen