Schonere motor

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Schonere motor

Bericht: # 96861Bericht Willem de Zwijger »

Naar aanleiding van de hele discussie rond de NO2 en fijnstof uitstoot zat ik te denken of het mogelijk zou zijn om een modernere motor in te bouwen. Ik dacht dat bv de motor van de Twingo gebaseerd was op het aloude recept van de R4 (1100) motor. Brengt uiteraard een hoop complexiteit met zich mee, katalysator, regelcomputer etc, maar ik vroeg me af of het wel eens gedaan is. Iemand enig idee?
Gebruikersavatar
GijSsie
Berichten: 1707
Lid geworden op: za nov 05, 2005 11:20 pm
Locatie: Nederland

Bericht: # 96864Bericht GijSsie »

Folkert is toch het motoren genie hier op het forum?? Vraag het hem! :wink:
Savane 1993 =D
Gebruikersavatar
Daan
Berichten: 273
Lid geworden op: ma mar 07, 2005 7:09 pm
Locatie: D11 (Delluf)

Bericht: # 96872Bericht Daan »

waarom dat niet direct een fijn pittig clio 16-kleppertje ipv een troosteloze twingo moteur...?

voor complicaties het zelfde: dwarsgeplaatst blokje etc... (na de oer 5 begint de ellende ;) )
R4 Alpine 1985 *verkocht*
Saab 99 GL 1984 *weggegeven*
Mercedes Benz w115 240D 1972 *verkocht*
BMW R75/5 1970
Solex zwanenhals 1959
Norton 16H 1943
Roel van Pinxten
Berichten: 209
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 2:00 am
Locatie: Nijmegen

Bericht: # 96873Bericht Roel van Pinxten »

Blijf je met een Twingo motor niet net binnen de beperking van 40% maximale vermogenstoename? Dat zou dan een voordeel zijn van het monteren van een Twingo blok.
Renault 4 GTL 1985
Renault 4 GTL Clan 1989 (zeer krokant 15 jaren project)
Gebruikersavatar
GijSsie
Berichten: 1707
Lid geworden op: za nov 05, 2005 11:20 pm
Locatie: Nederland

Bericht: # 96877Bericht GijSsie »

Staat er bij jou op je kenteken papieren hoeveel vermogen er onder de kap ligt roel????
Savane 1993 =D
Gebruikersavatar
brecht
Berichten: 2013
Lid geworden op: wo jul 16, 2003 2:00 am
Locatie: Woerden
Contacteer:

Bericht: # 96878Bericht brecht »

Nee, maar dat kan best wel achterhaald worden hoor...
Gebruikersavatar
ronny
Berichten: 317
Lid geworden op: zo sep 19, 2004 4:09 pm
Locatie: arnhem

Bericht: # 96885Bericht ronny »

en is de montage van alleen de cilinderkop ook mogelijk, mét injectie en computer en catalysator en nog wat spul, want het onderblok is toch hetzelfde als van een R4 ?
grijze R4 GTL in Velp ( m'n vriendin vind 'm blauw (????)
Gebruikersavatar
Daan
Berichten: 273
Lid geworden op: ma mar 07, 2005 7:09 pm
Locatie: D11 (Delluf)

Bericht: # 96886Bericht Daan »

Roelvanpinxten schreef:Blijf je met een Twingo motor niet net binnen de beperking van 40% maximale vermogenstoename? Dat zou dan een voordeel zijn van het monteren van een Twingo blok.
google geeft voor een twingo 1.1 een vermogen van 43 Kw, aangezien een GTL maar 25 Kw aan vermogen heeft is dat een toename van 72 %...

Dus zowiezo een herkeuring... (als je het officieel wil doen)
R4 Alpine 1985 *verkocht*
Saab 99 GL 1984 *weggegeven*
Mercedes Benz w115 240D 1972 *verkocht*
BMW R75/5 1970
Solex zwanenhals 1959
Norton 16H 1943
Gebruikersavatar
Daan
Berichten: 273
Lid geworden op: ma mar 07, 2005 7:09 pm
Locatie: D11 (Delluf)

Bericht: # 96887Bericht Daan »

als we dan toch aan een betere natuur gaan denken, hoe vangen we dan het roestwater op dat uit onze bakkies druipt na een regenbui?? ivm hoge concentraties ijzer in de grond ( zware metalen cq bodemverontreiniging...)

misschien toch maar direct een plastic koets..?
R4 Alpine 1985 *verkocht*
Saab 99 GL 1984 *weggegeven*
Mercedes Benz w115 240D 1972 *verkocht*
BMW R75/5 1970
Solex zwanenhals 1959
Norton 16H 1943
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 96890Bericht Willem de Zwijger »

ronny schreef:en is de montage van alleen de cilinderkop ook mogelijk, mét injectie en computer en catalysator en nog wat spul, want het onderblok is toch hetzelfde als van een R4 ?
Ook een slim idee, dat scheelt een hoop gedoe. Op een 1100 motor zou dat misschien vrij 'simpel' kunnen zijn.
Gebruikersavatar
cees en jantine
Berichten: 814
Lid geworden op: wo mar 05, 2003 2:00 am
Locatie: papendrecht

Bericht: # 96895Bericht cees en jantine »

Willem, je zit dan alleen nog met de waterpomp..
het idee is leuk, alleen of het echt de moeite waard is?
De fiets is ook heel gezond...heb een Fiat 850 gekocht
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Bericht: # 96900Bericht R4F6GTX Automaat »

Leg er dan LPG in, is gemakkelijker en schoner
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 96902Bericht Willem de Zwijger »

Ik heb een plaatje gezien van de Twingo motor, die heeft een poeli met waterpomp en dynamo aan de verkeerde kant. Nou heb ik wel eens foto's gezien van een R4 met een R19 motor of zoiets, daar zit dat ook 'verkeerd', maar dat valt er wel in te lepelen blijkbaar, al weet ik niet in hoeverre de flex dan in het schutbord moet.
Maar als je alleen de kop zou omzetten dan kun je de waterpomp en dynamo weer aan de 'goede kant' zetten omdat er aan weerskanten van de kop een aansluiting voor de waterpomp zit.

Maarrrr ik denk dat voor het plaatsen van de Twingo kop met regeling eigenlijk ook de Twingo nokkenas mee zou moeten, en daar kan dan weer geen poeli op de 'goede' plaats op, dus tsja....

LPG, ja is dat schoner op fijnstof en NO2? Een heleboel oldtimers rijden op LPG, daar hoor je weinig over. Kan nog komen natuurlijk...
Gebruikersavatar
cees en jantine
Berichten: 814
Lid geworden op: wo mar 05, 2003 2:00 am
Locatie: papendrecht

Bericht: # 96904Bericht cees en jantine »

Willem je kunt ook de R4 nokkenas laten slijpen naar het voorbeeld van de twingo, of nog iets scherper
kijk eens op http://www.catcams.be/index.htm

zit er op de twingo nog dezelfde kop als op de R4?
dan kan de waterpomp met een beetje moeite naar de andere kant.
Maar als ie hetzelfde is past de R4 kop er waarschijnlijk ook op.?
De fiets is ook heel gezond...heb een Fiat 850 gekocht
Gebruikersavatar
ronny
Berichten: 317
Lid geworden op: zo sep 19, 2004 4:09 pm
Locatie: arnhem

Bericht: # 96941Bericht ronny »

nou dat adres van catcams: (omg) leuk hoor ,maar die prijzen zijn niet misselijk zeg, eerst maar eens een gulle sponsor zoeken voor dat ik daar ga shoppen
grijze R4 GTL in Velp ( m'n vriendin vind 'm blauw (????)
Plaats reactie