Schonere motor
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Schonere motor
Naar aanleiding van de hele discussie rond de NO2 en fijnstof uitstoot zat ik te denken of het mogelijk zou zijn om een modernere motor in te bouwen. Ik dacht dat bv de motor van de Twingo gebaseerd was op het aloude recept van de R4 (1100) motor. Brengt uiteraard een hoop complexiteit met zich mee, katalysator, regelcomputer etc, maar ik vroeg me af of het wel eens gedaan is. Iemand enig idee?
waarom dat niet direct een fijn pittig clio 16-kleppertje ipv een troosteloze twingo moteur...?
voor complicaties het zelfde: dwarsgeplaatst blokje etc... (na de oer 5 begint de ellende
)
voor complicaties het zelfde: dwarsgeplaatst blokje etc... (na de oer 5 begint de ellende

R4 Alpine 1985 *verkocht*
Saab 99 GL 1984 *weggegeven*
Mercedes Benz w115 240D 1972 *verkocht*
BMW R75/5 1970
Solex zwanenhals 1959
Norton 16H 1943
Saab 99 GL 1984 *weggegeven*
Mercedes Benz w115 240D 1972 *verkocht*
BMW R75/5 1970
Solex zwanenhals 1959
Norton 16H 1943
-
- Berichten: 209
- Lid geworden op: vr feb 13, 2004 2:00 am
- Locatie: Nijmegen
google geeft voor een twingo 1.1 een vermogen van 43 Kw, aangezien een GTL maar 25 Kw aan vermogen heeft is dat een toename van 72 %...Roelvanpinxten schreef:Blijf je met een Twingo motor niet net binnen de beperking van 40% maximale vermogenstoename? Dat zou dan een voordeel zijn van het monteren van een Twingo blok.
Dus zowiezo een herkeuring... (als je het officieel wil doen)
R4 Alpine 1985 *verkocht*
Saab 99 GL 1984 *weggegeven*
Mercedes Benz w115 240D 1972 *verkocht*
BMW R75/5 1970
Solex zwanenhals 1959
Norton 16H 1943
Saab 99 GL 1984 *weggegeven*
Mercedes Benz w115 240D 1972 *verkocht*
BMW R75/5 1970
Solex zwanenhals 1959
Norton 16H 1943
als we dan toch aan een betere natuur gaan denken, hoe vangen we dan het roestwater op dat uit onze bakkies druipt na een regenbui?? ivm hoge concentraties ijzer in de grond ( zware metalen cq bodemverontreiniging...)
misschien toch maar direct een plastic koets..?
misschien toch maar direct een plastic koets..?
R4 Alpine 1985 *verkocht*
Saab 99 GL 1984 *weggegeven*
Mercedes Benz w115 240D 1972 *verkocht*
BMW R75/5 1970
Solex zwanenhals 1959
Norton 16H 1943
Saab 99 GL 1984 *weggegeven*
Mercedes Benz w115 240D 1972 *verkocht*
BMW R75/5 1970
Solex zwanenhals 1959
Norton 16H 1943
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
- cees en jantine
- Berichten: 814
- Lid geworden op: wo mar 05, 2003 2:00 am
- Locatie: papendrecht
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Ik heb een plaatje gezien van de Twingo motor, die heeft een poeli met waterpomp en dynamo aan de verkeerde kant. Nou heb ik wel eens foto's gezien van een R4 met een R19 motor of zoiets, daar zit dat ook 'verkeerd', maar dat valt er wel in te lepelen blijkbaar, al weet ik niet in hoeverre de flex dan in het schutbord moet.
Maar als je alleen de kop zou omzetten dan kun je de waterpomp en dynamo weer aan de 'goede kant' zetten omdat er aan weerskanten van de kop een aansluiting voor de waterpomp zit.
Maarrrr ik denk dat voor het plaatsen van de Twingo kop met regeling eigenlijk ook de Twingo nokkenas mee zou moeten, en daar kan dan weer geen poeli op de 'goede' plaats op, dus tsja....
LPG, ja is dat schoner op fijnstof en NO2? Een heleboel oldtimers rijden op LPG, daar hoor je weinig over. Kan nog komen natuurlijk...
Maar als je alleen de kop zou omzetten dan kun je de waterpomp en dynamo weer aan de 'goede kant' zetten omdat er aan weerskanten van de kop een aansluiting voor de waterpomp zit.
Maarrrr ik denk dat voor het plaatsen van de Twingo kop met regeling eigenlijk ook de Twingo nokkenas mee zou moeten, en daar kan dan weer geen poeli op de 'goede' plaats op, dus tsja....
LPG, ja is dat schoner op fijnstof en NO2? Een heleboel oldtimers rijden op LPG, daar hoor je weinig over. Kan nog komen natuurlijk...
- cees en jantine
- Berichten: 814
- Lid geworden op: wo mar 05, 2003 2:00 am
- Locatie: papendrecht
Willem je kunt ook de R4 nokkenas laten slijpen naar het voorbeeld van de twingo, of nog iets scherper
kijk eens op http://www.catcams.be/index.htm
zit er op de twingo nog dezelfde kop als op de R4?
dan kan de waterpomp met een beetje moeite naar de andere kant.
Maar als ie hetzelfde is past de R4 kop er waarschijnlijk ook op.?
kijk eens op http://www.catcams.be/index.htm
zit er op de twingo nog dezelfde kop als op de R4?
dan kan de waterpomp met een beetje moeite naar de andere kant.
Maar als ie hetzelfde is past de R4 kop er waarschijnlijk ook op.?
De fiets is ook heel gezond...heb een Fiat 850 gekocht